tvojepeniaze.pravda.sk/sk_psprav … spravy_p01
Londýn škrtí dopravu, zvýšil mýto
Mýto za vjazd do stredu Londýna sa od pondelka zvýšilo z päť na osem libier. Starosta Ken Livingstone chce nadviazať na úspech doterajšieho projektu a obmedziť dopravu o ďalších 35 percent. Jeho kritici tvrdia, že argumenty starostu nemajú logiku a že poškodzuje miestnych obchodníkov.
Londýn zaviedol mýto za vstup do centrálnej časti pred viac ako dvomi rokmi. Oblasť je veľká asi 20 kilometrov štvorcových. Zavedenie mýta malo vtedy podporu a väčšina Londýnčanov s ním súhlasí aj dnes.
Nielen expertné analýzy, ale aj taxikári potvrdzujú, že premávka v platenej zóne sa znížila - aj keď nie je možné overiť starostovo tvrdenie, že o pätinu až tretinu. Neexistujú totiž presné údaje spred zavedenia mýta. Niektorí kritici však upozorňujú. že premávka a teda aj emisie sa mohli presunúť do iných častí mesta.
Tvrdenie londýnskeho dopravného podniku, že sa podarilo splniť aj ďalší zámer - zlepšiť autobusovú dopravu - už súhlas obyvateľov mesta nemá. Starosta zdôvodnil zvýšenie mýta aj tým, že potrebuje viac peňazí na autobusy.
Opoziční liberálni demokrati tvrdia, že si starosta protirečí. Livingstone podľa nich nemôže tvrdiť, že zavedenie mýta bol obrovský úspech a súčasne ho zvyšovať kvôli hrozbe návratu áut do platenej zóny.
Opozícia sa domnieva, že hlavným zámerom starostu je získať viac peňazí pre dopravný podnik, pretože radnica nie je inak schopná zabezpečiť jeho zdravé financovanie. Livingstone od začiatku roku výrazne zvýšil aj cestovné vo verejnej doprave.
Podľa prezidenta skupiny John Lewis Stuarta Hampsona, ktorá vlastní obchodné domy aj v platenej zóne, sa po zavedení mýta znížil obrat obchodného domu na Oxford Street. Vysoká škola Imperial College vlani zistila, že mýto malo “zásadný dopad” na obchodníkov v oblasti a na všetkých, ktorí prevádzkujú živnosť. Londýnska obchodná komora uviedla, že asi tretina obchodníkov chce presunúť svoje prevádzky z platenej zóny a asi štvrtina uvažuje o tom, že ich zavrie.
Radnica kritiku odmieta. Podľa jej analýzy nemalo mýto na obchod a ekonomiku stredu Londýna žiadny dopad. Projekt považuje za úspech, ktorý zlepšil podmienky v oblasti, ktorá desaťročia prežívala dopravné zápchy. Starosta plánuje, že platené pásmo ešte rozšíri.
Motoristické organizácie a niektoré podnikateľské zväzy, ktoré pôvodne mýto v strede Londýna podporovali, súčasné zdraženie kritizujú: “Nevidíme dôvod na zvýšenie,” povedal hovorca Kráľovského automotoklubu Paul Hodgson.
pi, ČTK, 4.7.2005