Ľavý tunel Sitiny v BA pod ZOO dnes slávnostne prerazili

hnonline.sk/3-22399985-tunel-k00000_detail-16

Ľavý tunel Sitiny v Bratislave pod ZOO dnes slávnostne prerazili

Výstavba bratislavského diaľničného tunela Sitiny sa dostala do ďalšej fázy. Raziace čaty spoločnosti Skanska Banské stavby (BS), a. s., ktoré od decembra 2003 postupujú z oboch strán ľavého tunela, sa dnes spojili. .

Na slávnostnom akte jeho prerazenia z južného portálu pod Zoologickou záhradou sa zúčastnil predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda, minister dopravy Pavol Prokopovič, zástupcovia dodávateľskej firmy Skanska BS a japonskej firmy Taisei i mesta Bratislavy.

Tunel ako súčasť diaľnice D2 Lamačská cesta - Staré Grunty spojí celý dopravný obchvat hlavného mesta SR. Po jeho uvedení do prevádzky zabezpečí diaľničné prepojenie ČR cez Bratislavu do Maďarska. Celý diaľničný projekt s tunelom, na financovaní ktorého sa podieľa japonská vláda (64 %) a štátny rozpočet SR, predstavuje investíciu v hodnote 3,5 miliardy Sk.

Zástupcovia firiem Skanska BS, Taisei, Terraprojekt, a. s., a Váhostav-TSZ, a. s., ktoré stavbu tunela realizujú, konštatovali, že práce pokračujú podľa harmonogramu bez vážnejších komplikácií. Diaľnica s tunelom by mali byť podľa pôvodného plánu spojazdnené na jar 2007, ale dodávatelia predpokladajú ukončenie prác a nadväzujúcich technológií už koncom roka 2006, informoval TASR šéf Skanska BS Miroslav Beka. Japonskí partneri, dodal, priniesli do spolupráce nielen know-how, ale predovšetkým vysokú zodpovednosť pri dodržiavaní predpisov v rámci bezpečnosti práce. Na stavbe doteraz nebol nikto zranený.

Skanska BS je členom skupiny Skanska na Slovensku a je organizačne pričlenená do českej divízie dopravného staviteľstva (DS) a. s. Skanska. Beka spresnil, že firmy Taisei a Skanska DS, a. s., Prostějov, sú členmi združenia, ktoré má zazmluvnené práce na výstavbe mestského tunela s investorom, to znamená so Slovenskou správou ciest (SSC). “My sme subdodávateľ Taisei, my nie sme členom združenia. To dielo je dnes zhruba v dvoch tretinách realizácie, potrebujeme preraziť na druhej strane ešte 200 - 250 metrov,” povedal Beka.

Japonská banka JBIC spolu s japonskou vládou vynaložia v strednej Európe na realizáciu 16 projektov, vrátane tunela Sitiny, 150 miliónov japonských jenov. Dĺžka nového tunela Sitiny bude v oboch smeroch takmer 1,5 kilometra. Tunel bude mať 5 únikových ciest a každých 180 metrov jeho dĺžky budú vybudované výklenky SOS. Vetranie bude v tuneli riešené ako pozdĺžne. Vzhľadom na geologické podmienky sa denne prerazí v priemere 1,5 až 2 metre tunelovej rúry, práce na stavbe tunela vykonáva asi 80 osôb.

HN Online, 10. 3. 2005