Lávky nad petržalskou diaľnicou dokončia na jeseň
PETRŽALKA Diaľničný úsek medzi Viedenskou cestou a Prístavným mostom sprejazdnia s vyše polročným predstihom. Prvé vozidlá po ňom prejdú pravdepodobne už v novembri tohto roka. To znamená, že definitívne sa skončí aj kľučkovanie a prebiehanie chodcov, cyklistov a korčuliarov cez dnes rozostavanú diaľnicu a, samozrejme, aj štvorprúdovú Einsteinovu ulicu.
“Na jeseň tohto roka by malo fungovať všetkých päť premostení pre peších nad diaľnicou a Einsteinovou ulicou. K dnešným dvom dokončeným lávkam pri Inchebe a Auparku pribudnú ďalšie tri,” informoval Marcel Jánošík, hovorca investorskej Národnej diaľničnej spoločnosti.
Lávky majú spájať sídlisko s obchodnou, športovou a oddychovou časťou Petržalky. Zatiaľ fungujú dve. Prvá z dokončených pri Inchebe je po oboch stranách zakončená schodiskom aj výťahom. Okrem toho je pokračovaním cyklistického chodníka budúceho petržalského korza a na strane Incheby má aj bezbariérovú rampu.
Fungujúci nadchod pri Auparku sa schodiskom napája na priľahlé chodníky pozdĺž Einsteinovej ulice. Ústi tiež priamo na 1. poschodie obchodného centra, pričom je obojstranne schodný pre imobilných.
“Vo výstavbe sú ešte tri lávky pre peších: pri Sade Janka Kráľa, pri Dopravnom podniku a Starom moste,” pripomenul Jánošík.
Tri lávky do novembra
Lávka pri Sade Janka Kráľa bude napojená na strane Sadu na chodníky pozdĺž Einsteinovej ulice schodiskom a rampou a na druhej strane je ukončená schodiskom. “Nosná konštrukcia lávky od budovy Ravaku ponad železnicu je vybudovaná. Osadíme zvodidlo, dokončíme povrch lávky a jej napojenie do objektu Ravaku. Lávka bude mať rampu a schodisko aj pri Černyševského ulici,” hovorí Vojtech Šmátrala, projektový manažér stavby zo spoločnosti Doprastav, ktorá je dodávateľom diaľnice.
Zároveň však zhodne s hovorcom Jánošíkom upozorňuje, že termín dohotovenia tejto lávky, november 2005, ohrozuje majetkovoprávne nevysporiadanie pozemkov.
V novembri by mal byť však určite dokončený nadchod pri Starom moste, ktorý budú využívať aj návštevníci štadióna Artmedie. “Táto lávka je súbežná s pokračovaním Jantárovej cesty na Starý most. V súčasnosti sa začína s budovaním pilierov a dokončuje sa debnenie a armovanie nosnej konštrukcie ponad diaľnicu,” hovorí o aktuálnom dianí na stavbe Jánošík.
O mesiac skôr, v októbri tohto roka, by už mala byť v prevádzke lávka pri Dopravnom podniku. “Dokončíme ešte jednu rampu, schodisko a povrchové úpravy,” vyratúva práce na tomto objekte Šmátrala z Doprastavu.
Poruchové výťahy
Všetky premostenia pre peších však budú musieť fungovať aj s bezbariérovým priechodom. Otázniky vyvolávajú najmä výťahy, z ktorých aj dnes na lávke pri Inchebe často niektorý nefunguje. Naposledy v nedeľu. Starať by sa o ne už malo mesto, povedal k technickým problémom hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. “Obidve dokončené lávky aj s výťahmi prevzalo mesto do svojej správy,” dodal.
Jeho stanovisko potvrdila za magistrát aj hovorkyňa Eva Chudinová. “Oba výťahy majú špeciálne tlačidlo, ktorým sa v prípade poruchy môže ktokoľvek dohovoriť s dispečerom spoločnosti, ktorá pre hlavné mesto zabezpečuje ich údržbu,” vysvetlila, ako možno jednoducho okamžite zariadiť opravu.
Pracovníci firmy sú schopní v závislosti od situácie v doprave do desiatich minút začať odstraňovať poruchu, tvrdí Chudinová.
“V nočných hodinách je interval okolo 30 minút. V oboch výťahoch je zabezpečený aj tzv. “núdzový dojazd”, čo znamená, že napríklad v prípade výpadku elektrickej energie výťah s pasažiermi, ktorí stlačia príslušné tlačidlo, sa dostane na výstupnú plošinu a pasažieri ho môžu bezpečne opustiť,” dodala hovorkyňa.
Termín dokončenia lávok
Pri Inchebe dokončená
Pri Auparku dokončená
Pri Sade Janka Kráľa november 2005
Pri Dopravnom podniku október 2005
Lávka pri Starom moste november 2005