Už vlani sa hovorilo o miliónoch eur.
Marcela Ballová
Šéfredaktorka - MY Novohrad, MY Banská Bystrica
Údolím Krivánskeho potoka povedie najdlhšia estakáda na Slovensku. Ide o jedno z technicky najnáročnejších cestných diel. (Zdroj: NDS)
KRIVÁŇ/MÝTNA. Výstavba rýchlostnej cesty R2 medzi Kriváňom a Mýtnou napreduje. Jej súčasťou bude aj najdlhšia estakáda na Slovensku, pričom dokončenie prepojenia jej celého objektu diaľničiari predpokladajú do konca tohto roka.
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Tomáš Ferenčák, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), vo štvrtok 5. 9. pre MY Novohrad potvrdil, že aktuálne platí, že úsek bude odovzdaný v priebehu budúceho roka.
Avšak definitívne riešenie veľkého problému v podobe skládky odpadu, ktorej skutočný objem odhalili až prípravné práce, nie je známe ani po vyše roku.
Skládka odpadu sa nachádza pri cintoríne v Kriváni. (zdroj: reprofoto/Ministerstvo dopravy SR)
„Čo sa týka samotnej skládky, finišujú spoločné rokovania so všetkými zúčastnenými stranami, s cieľom nájsť najlepšie možné riešenie,“ uviedol Ferenčák na margo našich otázok, kto, kedy, za koľko a dokedy odprace spomínanú skládku.
Skutočný objem skládky odhalili až prípravné práce
Ako ešte vlani objasnil Imrich Paľko, starosta Kriváňa, ide o takmer polstoročnú skládku, aké sa v minulosti bežne vytvárali pri dedinách a mestách. Keď sa naplnili, zasypali ich a prebehla rekultivácia.
Podľa neho je možné, že skutočný objem problémovej skládky odhalili až prípravné práce na novom úseku R2, pretože terén už roky pokrývala vegetácia.
„Majiteľom pozemkov, na ktorých sa nachádzala, nebola obec a bola predmetom zmluvy, uzatvorenej s majiteľom nehnuteľností počas vykupovania pozemkov," dodal starosta.
Na problém so skládkou, ktorej skutočný objem desaťnásobne prevyšuje ten papierový, poukázal ešte vlani v auguste vtedajší minister dopravy Pavol Lančarič. Zdôraznil, že je nutné veľmi rýchlo ho vyriešiť.
„Máme tu znova, ako vždy a všade, nečakaný problém. Ide o veľkú skládku odpadu. Podľa pôvodných papierov mala mať obsah tritisíc kubíkov odpadu, avšak je ich tam až 30-tisíc. Budeme sa musieť dohodnúť s ministerstvom životného prostredia ako ďalej, pretože nás bude tlačiť čas. Skládka je na nepríjemnom mieste a potom budeme zbytočne nadávať na stavbárov, že nestíhajú. Stíhať nebudú preto, lebo sa kdesi urobila chyba“ upozornil Lančarič.
Počas kontrolného dňa na R2 v auguste 2023. V popredí Stanislav Beňo, investičný riaditeľ a člen predstavenstva NDS, za ním vravo Pavol Lančarič, bývalý minister dopravy. (zdroj: Marcela Ballová)
Stanislav Beňo, člen predstavenstva a investičný riaditeľ NDS sa ešte vlani v auguste, počas kontrolného dňa na úseku R2, ktorý je aktuálne vo výstavbe vyjadril, že je potrebné určiť, kto je za tento stav zodpovedný.
„Či je to NDS, ako objednávateľ, alebo zhotoviteľ, ktorý súťažil stavbu s tým, že ju naprojektuje a ide do prevádzky,“ povedal s tým, že likvidácia skládky, zriadenej v roku 1975, môže vyjsť na 5 – 7 miliónov eur.
Výstavba sa predražila
Jedno z technicky najzložitejších cestných diel na Slovensku by to teda ešte viac predražilo. Pritom už pred rokom bola prvotne plánovaná suma navýšená o 12 miliónov eur. „Suma zodpovedá valorizácii za roky 2021 a 2022,“ argumentoval Beňo.
Vyše deväťkilometrový úsek rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna je vo výstavbe od jari 2020. Pôvodne mal byť hotový tento rok v marci a mal vyjsť na 232 miliónov eur bez DPH.
„Zásadné zdržanie prác zapríčinila koronavírusová pandémia počas vybavovania stavebného povolenia. Čo sa týka stavby, ide v zásade v súlade s harmonogramom, na ktorom sme dohodnutí,“ objasnil Beňo.
Zhotoviteľom diela je združenie stavebných spoločností Doprastav a. s., Strabag s.r.o., Eurovia SK, a. s. a Eurovia CS a. s.
Takmer päťkilometrová estakáda
V prípade časti R2, vedúcej údolím Krivánskeho potoka, ide o mimoriadne náročný úsek. Jeho súčasťou bude takmer 5 kilometrov dlhá mostná estakáda.
(zdroj: NDS)
Bude situovaná vo výške 15 – 45 metrov ponad trasu cesty 1/16, v tesnej blízkosti vysokého napätia a existujúcej zástavby.
Aktuálne pokračujú práce na betonáži a výsuve posledných častí jej jednotlivých úsekov.
“Na hlavnej trase sa realizujú násypy a odkopy, začali sa tiež práce na budovaní cestnej kanalizácie. Práce pokračujú aj na mostných objektoch, kde sa realizujú prechodové oblasti a rímsy. Na častiach mostov, ktoré sú už plne vysunuté, sa realizujú práce na nosnej konštrukcii,” informovali diaľničiari koncom augusta.
Začiatok trasy nadviaže na predchádzajúci úsek R2 Pstruša Kriváň v dočasne upravenej mimoúrovňovej križovatke Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna v okrese Lučenec napojí na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce.
(zdroj: NDS)
Moderná, kapacitne vyhovujúca štvorprúdovka v dĺžke viac ako 9 km prevezme tranzitnú dopravu z okolitých obcí a odľahčí aj cestu prvej triedy. R2 je vedená v údolí Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria.
Úsek R2 Kriváň - Mýtna by mal byť odovzdaný do užívania v priebehu roka 2025. (zdroj: NDS)
Čítajte viac: mynovohrad.sme.sk/c/23380773/kt … na-r2.html