V princípe súhlas so všetkým, čo ste tu napísali. Nie som ekonóm, ani odborník na ekonomiku. Ale: Slovensko je príliš malá krajina s príliš nízkym HDP, prílíš labilná a závislá od vyspelých štátov, ku ktorým sa pripojila postupne od r. 2000. Vidno, že z takmer 10,5% rastu sa dá v priebehu 3 rokov padnúť na úroveň pod 3%. Slovensko prakticky nezasiahla finančná kríza, nejaké problémy vo výške 80 mil. EUR mala len Dexia. Inak banka, ktorá má dôveru množstva štátnych a samosprávnych inštitúcií, nuž ale to je o inom. Nech Slovensko spraví čokoľvek - všetko môže len zmierniť dôsledky hospodárskej krízy, ktorá tu už reálne existuje. Slovensko si nemôže dovoliť dať napr. 10 mld. EUR na celkovú pomoc pre celé hospodárstvo, z toho by sa potom aj ľahko vyčlenilo napr. 4 mld. EUR na diaľnice a energetiku, čo podporí stavebníctvo, stabilizuje ceny stavebných materiálov a ocele, podporí domácu produkciu niektorých strojárskych firiem, zamestná sa na nejaký čas cca. 50 000 ľudí, vybrané firmy si udržia miesto na trhu, môžu investovať, kupovať menšie atď. … ale na to Slovensko jednoducho nemá a aj keby to ohlásilo - žiadna banka SR takéto zdroje nedá. Je zbytočné polemuzovať nad tým, čo ako funguje na Slovensku - že tu nič nefunguje. A čokoľvek sa robí, len zhoršuje situáciu. Je to hold tak. Kto čaká opak, má smolu. Tu nepomže ani Mikloš, ani Počiatek, ani Dzurinda, ani Fico. Nič totiž nezáleží na Slovensku. Chvalabohu pre túto krajinu, že máme EURO. To je aspoň nejaká záruka krajiny a firiem. To je jedna výhoda pre podnikateľov, ktorí sem idú.
Môžu sa znížiť dane, aj keď ja si osobne myslím, že 19% alebo 15% nie je už taký rozdiel, aby to bolo citeľné. Skôr by som spravil poriadok v odvodoch. Ako napísal fh: znížiť administratívne nároky. Teda komplexnú informatizáciu štátnej a verejnej správy, tým sa ušetrí množstvo pracovných síl a zjednodušia sa podmienky pre živnostníkov. Ale to sú projekty, ktoré sa žiaľ odrazia na nových investíciách až o 4-5 rokov, lebo aj tá samotná investícia sa musí zrealizovať.
V oblasti dopravnej infraštruktúry je na tom Slovensko teraz biednejšie, než kedykoľvek predtým. Na D1 zostali drahé úseky, veď v I. etape stavba ZA-RK je za 50-60 mld. SKK. Obchvaty PO ďalších 10 mld. SKK. PP-PO s problémovým Braniskom vytvára ďalšie komplikácie za desiatky mld. SKK. BA-TT kolabuje. Prepojiť krajinu iným smerom je ale problém kvôli tomu, že úseky na R2 nedajbože na R7+R2 nie sú pripravené a stavať sa dá najskôr o 5-6 rokov. Podľa mňa v týchto časoch nie je ani dobré, aby sám štát rozostaval napr. tunel Višňové. Predsa len - 5 rokov nebude vidieť efekt a je to úsek za vyše 22 mld. SKK.
Slovensku sa vracia to, na čo upozornil sám Mikloš. Orientácia na automobilový priemysel, ktorý ovláda 25% slovenského HDP bude problémom v časoch hospodárskej krízy. Však samozrejme, tú nikto v rokoch 2002-2004 nepredpokladal. Ale je tu. Šťastie Slovenska je, že sa tu vyrábajú malé modely a že VW tu investoval rozsiahle prostriedky do vedy a výskumu a presunul sem nedávno výrobu z iných krajín. Ale vidno tiež, že má problémy - vyrába na sklad. A potom jeho dodávatelia musia robiť 4 dni z 5 a aj to len na 2 smeny. A zrazu má na Slovensku problém 100 000 ľudí.
Blbá bola aj tá plynová kríza. Chemolak, Chemlon, Slovkord a Duslo došli o stovky mil. SKK až miliardy SKK. Firmy, ktoré stoja na pokraji krachu alebo dlhodobo padajú s výrobou niekde inde.
Teraz sa neoplatí ani privatizovať … lebo ceny jednoducho nebudú také, aké boli ešte pred rokom. Takže táto krajina to má ťažké. Preto aj len 300 mil. EUR ako podpora. Len to je trošku málo na to všetko, čo sa má spraviť.
Ale presne ako napísal mel: dôležité je sledovať, ako sa krízami vysporiadajú USA a EÚ (jej najvyspelejší členovia), pretože naša ekonomika je nasmerovaná na export a na nich. Naša krajina by mala šetriť na tom, čo dnes nepotrebujeme: nové policajné autá, nové vojenské dopravné lietadlá (radšej si ich prenajímať), komplexná obnova hradov a múzeí (postačí riešenie hav. stavu), nové MÚK na D1/D2 (radšej nové úseky) a spustiť reformu školstva a spustiť informatizáciu štátnej správy.