- Aký je finančný rozdiel na trase Bratislava – Košice medzi cestou lietadlom, vlakom či autom?
- Od dnes sa konkurencia zvýši. Obnovujú sa lety medzi Bratislavou a Košicami.
- Analytik hovorí, že Slováci na podobnú novinku potrebujú čas. Zvykať si budú pomaly.
- V októbri ohlásili dve nízkonákladovky úplne nové linky. Ako sa im dnes darí?
- Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Bratislava a Košice dodnes nie sú prepojené plynulou diaľnicou. Cesta autom naprieč Slovenskom za ideálnych podmienok trvá vyše štyri a pol hodiny. Najrýchlejšou sa aktuálne stala južná trasa. A aj vďaka štvrtkovému spusteniu úseku R2 južne od Zvolena.
Vlak je o niečo pomalší. Precestovať 443 kilometrov zaberie o hodinu viac.
Premiér Robert Fico a minister dopravy Jozef Ráž informujú po prvom lete do Košíc a späť
Po siedmich rokoch sa v piatok ráno obnoví letecké spojenie z Bratislavy do Košíc. Samotný let trvá 35 až 40 minút a letenky začínajú na sume 19,90 eura. Vo štvrtok na obed ostávalo stále dosť voľných miest. Predávali sa za dvojnásobné ceny, ako v deň spustenia predaja.
Na piatok boli neobsadené miesta
Prvým lietadlom, ktoré vypraví maďarská nízkonákladovka Wizz Air, poletí aj premiér Robert Fico spolu s ministrom dopravy Jozefom Rážom. Vláda zároveň na letecké spojenia prispeje sumou 5,2 milióna eur, a to na obdobie do 25. marca 2028.
Letenky na piatkový ranný let boli vo štvrtok podvečer na stránkach leteckých predajcov aj spoločnosti Wizz Air stále dostupné. Suma za spiatočný let bola 125,98 eur bez príručnej batožiny, možnosti výberu sedadla či prednostného nástupu do lietadla.
Podľa rezervačného systému Wizz Airu bolo vo štvrtok podvečer na prvý let z Bratislavy do Košíc k dispozícii približne 30 neobsadených miest. To však nemusí znamenať, že ich toľko skutočne bolo k dispozícii na predaj. Časť ľudí, ktorí si letenky kúpili, si totiž ešte miesto nemusela vybrať a ani neabsolvovala online check-in, prípadne sa spolieha na automatické pridelenie „miestenky“.
Dôvodov môže byť viacero. Predaj trval kratšie, ako sa predpokladalo. Ešte prvý októbrový týždeň nemal Wizz Air podpísanú zmluvu o prevádzkovaní leteckej linky. Na piatkovú cestu a následne ďalšie sa tak letenky predávali len niečo vyše päť týždňov.
Zvykať si budeme rok
Výkonný riaditeľ Wizz Air Hungary Roland Tischner sa minulý týždeň na bratislavskom letisku vyjadril, že dopyt po lístkoch či už z Košíc alebo z Bratislavy je na nový vnútroštátny let silný. Presné čísla k dispozícii nedal.
Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského nie je bežné, aby cestujúci začali služby nového dopravcu využívať naplno hneď v prvý deň. „Musia si zvyknúť. Predpokladám, že to môže trvať aj rok,“ vysvetľuje pre HN.
Spomína príklad z minulosti, kedy ľudia uprednostňovali cestovať na dovolenku autom či autobusom. Letecké spoločnosti vtedy predávali letenky za symbolických sto korún, neskôr za euro. Dnes je situácia iná. „Mladí s impulzívnym cestovaním lietadlom nemajú problém,“ dodáva.
Pri cenotvorbe však prichádza do hry množstvo faktorov. Cena za lístok nie je najdôležitejšia. Drahovský pripomína, že výsledná suma sa odvíja od dĺžky cesty, opotrebovania dopravného prostriedku či cenníka a množstva spotrebovaného paliva.
„Ak jednosmerná letenka z Bratislavy do Košíc stojí 50 eur, určite sa oplatí zamestnávateľovi poslať zamestnanca na služobnú cestu do Košíc lietadlom. Počet hodín strávených vo vlaku alebo za volantom či diéty, ktoré treba za extra odpracovaný čas preplatiť, dávajú na konci vyššiu sumu,“ podčiarkuje.
Spôsob cestovania je neustále sa vyvíjajúci organizmus. Náklady sa menia s termínom a predovšetkým dopytom. Aj ceny leteniek však majú svoje limity. Drahovský pripomenul, že viedenské letisko má napríklad za každého pasažiera taxu 35 eur. „Cena letenky sa pod túto sumu nemôže dostať,“ dodal.
Populárne ako Rím
Patrik Vas z komunikačného oddelenia cestovnej kancelárie Pelikán hovorí, že spomínaná vnútroštátna linka sa u nich stala hitom okamžite. „Košice a Bratislava sa ako destinácie vyhľadávajú rovnako často ako Rím a len o niečo menej ako Barcelona,“ uviedol pre HN s tým, že z pohľadu predaja už obsadili dve vnútroštátne spojenia prvé dve priečky v novembri.
Hovorca košického letiska Juraj Toth pre HN popísal, že dlhodobo je z Košíc najväčší záujem o klasické lety do Londýna, Viedne a Prahy.
„Všetky linky prevádzkované z nášho letiska vykazujú veľmi dobré výsledky. Aj vďaka tomu by sme v tomto roku po prvýkrát mali prekonať hranicu 800-tisíc vybavených cestujúcich,“ uzavrel pre HN.
Nové destinácie aj klasika
V polovici októbra oznámil Wizz Air spolu s bratislavským letiskom expanziu nových letov. Okrem pravidelnej linky Bratislava-Košice, pribudlo aj 12 nových. Z hlavného mesta sa tak už takmer mesiac lieta do Larnaky, Kišiňova, Berlína, Ríma, Tel Avivu a ďalších.
Podobnú ponuku predstavil aj írsky prepravca Ryanair. Odrazu nastala v letovom priestore bitka o cestujúcich. Zo zmeny aktuálne ťaží zákazník a letový poriadok je vyťažený.
Vas z Pelikánu vysvetľuje, že lowcostové aerolinky sú známe tým, že flotilu a kapacity preskupujú tam, kde im to dáva zmysel. „Dlhoročnú dominanciu Ryanairu v Bratislave teraz narušil Wizz Air tým, že spustil viac liniek, než má Ryanair. Určite sa budú meniť podľa toho, komu sa na nich ako bude dariť,“ ozrejmil Vas.
Dodáva, že na nových trhoch je úplne bežné, že sa na ne hodí prebytočná kapacita a potom čas ukáže, kto tieto boje vyhráva. Wizz Air mal podľa jeho slov dlhodobo plán byť rovnako veľký vo Viedni ako Ryanair, postupne však od týchto plánov upustil, zmenil stratégiu a vracia sa na jemu blízke trhy – strednú a východnú Európu.
Lietadlo verzus vlaky a auto
Do Košíc sa bude z Bratislavy lietať deväťkrát do týždňa. Cez víkend sa ceny jednosmerných leteniek v aplikácii Wizz Air pohybujú od 55 do 66 eur, no v utorok napríklad aj za 18,99 eur. Platí jedno pravidlo – čím bližšie k dátumu odletu, tým vyššia cena.
Do Ríma sa začína lietať až 16. marca budúceho roka a letenky začínajú na 19 eurách. Začiatkom decembra sa do cyperskej Larnaky dostane cestujúci jednosmerne za 37 eur a na Silvestra za 54 eur.
Jednosmerný lístok do Malagy sa dá dnes na najbližší víkend kúpiť za 49,99 eura a deň pred Vianocami sa tam dá letieť za stovku.
Podobné ceny ponúka aj Ryanair. Koncom novembra sa do Solúna, Milána či Palerma odvezie turista za menej než dvadsať eur.

Ryanair vs Wizz Air. Bitka o Bratislavu eskaluje, Íri pridávajú dve linky do európskych metropol
Ak sa pozrieme späť na lety z Bratislavy do Košíc, 23. decembra môžu Košičania letieť domov za 33,29 eur. Cesta vlakom ich vyjde 19,90 eura v prípade, že si lístok kúpia s dostatočným predstihom.
HN ďalej prepočítali, že južnou trasou, ktorá je po otvorení nového diaľničného úseku pri Mýtnej najrýchlejšia, sa človek z Bratislavy do Košíc prepraví autom za 36 eur. Platí to pri spotrebe šesť litrov benzínu na sto kilometrov, a to bez nákladov na amortizáciu vozidla.
Ako sa zmenia ceny leteniek na začiatku nového roka?
V prvom štvrťroku 2026 bude podľa Patrika Vasa z Pelikánu zaujímavé pozrieť sa na to, čo boj spoločností Wizz Air a Ryanair urobil s cenami leteniek. Španielsko je absolútny destinačný víťaz z Bratislavy s viac ako 2000-percentným nárastom.
Bulharsko je na druhom mieste a Grécko na treťom. Obe krajiny rastú v stovkách percent.
Najväčšia destinácia z Bratislavy je stále Taliansko, ktoré však už doteraz malo dobrú dostupnosť z Bratislavy a rastie „len“ dvojnásobne. Na tento rok predpokladá Pelikán rast o päť až desať percent aj napriek mnohým ekonomickým faktorom, ktoré znižujú nákupný apetít. Sila nových liniek a kapacít v Bratislave sa na predajoch vo väčšej miere odrazí v prvom kvartáli budúceho roka.
