KOMENTÁRE HN: Bič menom pevné ceny

KOMENTÁRE HN: Bič menom pevné ceny

(20.06.2005; Hospodárske noviny; s. 9; Zverková Daniela)

Lacnejšiu výstavbu diaľnic možno podľa ministerstva dopravy dosiahnuť tým, že zmluvy na stavebné práce sa uzatvoria na pevné ceny. Znamená to, že pri prácach, ktoré potrvajú dlhšie ako 30 mesiacov, sa pôvodná cena nebude valorizovať. V súčasnosti totiž index stanovujú štatistici štvrťročne podľa cien na stavebnom trhu, čo si budú musieť od budúceho roka dodávatelia sami zohľadniť a zapracovať do tendrovej ponuky. Je to síce na európske pomery i platnú legislatívu Európskej únie neštandardný postup, ale napokon ‑ prečo nie? Až na to, že naň môže v prvom rade doplatiť predovšetkým štát.

Najmä preto, že takzvané predražovanie výstavby diaľnic v skutočnosti vôbec nie je o cenách, lež o zlej investorskej príprave. Rezort dopravy si to uvedomuje. V návrhu pravidiel o stanovovaní pevných cien uvádza, že dodávateľ má právo ceny zmeniť, keď sa z viny investora nedodrží lehota výstavby. Predražovanie výstavby diaľnic je predovšetkým o jej predlžovaní, až potom o všetkom ostatnom. Či už preto, že investor nemá zabezpečené plynulé financovanie, chýba majetkovoprávne vyrovnanie pozemkov alebo sa výberové konanie na dodávateľa uskutočnilo bez právoplatného stavebného povolenia.

Stačí sa pozrieť na to, ako sa diaľnice za posledné roky stavali, prakticky každá mala problémy. Všetko rieši samospráva s veľkými očami a natiahnutou rukou, aby formou vyvolaných investícií od štátu čo najviac vydolovala. Nie vyššie územné celky s podstatne širším uhlom pohľadu, ako je to vo vyspelých štátoch zvykom. Podčiarknuté a zrátané ‑ štát si pustil z ruky všetky páky vrátane Investora a teraz sa čuduje, že diaľnice sú drahé.

Z rýdzo teoretického hľadiska by mohli pevné ceny a ich prísne pravidlá viesť k väčšiemu poriadku vo financovaní a v konečnom dôsledku aj k zlacneniu výstavby diaľnic. Súkromné stavebné firmy s celým tímom dobrých právnikov budú možno krútiť hlavami aj protestovať, ale prispôsobia sa novým pravidlám hry. No podstatne horšie časy čakajú investora, ktorý má pri súčasnej legislatíve a večnom nedostatku peňazí ruky takmer zviazané. Preto je celkom ľahko možné, že výstavba diaľnic vôbec nezlacnie. Naopak, môže sa výrazne predražiť. Aj preto, že stavbári si oveľa lepšie ako štatistici zrátajú všetky dlhodobé riziká ‑ a dajú si ich aj zaplatiť.