tvojepeniaze.pravda.sk/sk_psprav … spravy_p01
16.2.2005 15:40
Poplatky za užívanie diaľnic po zavedení elektronického mýta by sa mohli pohybovať na úrovni zhruba 4 Sk až 5 Sk za kilometer. Táto cena je však len odhad, pričom skutočná cena sa bude odvíjať od viacerých skutočností, uviedol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Dušan Faktor.
“Cena musí závisieť od dĺžky a stavu diaľničnej siete či rôznych obmedzení, ale zároveň musí byť aj sociálne akceptovateľná,” skonštatoval Faktor. Výšku mýtneho bude pritom podľa neho regulovať štát, prípadne ministerstvo dopravy.
Po zavedení elektronického mýta, ktoré chce ministerstvo dopravy zaviesť pre nákladné vozidlá už v roku 2006, by mal príjem z poplatkov predstavovať zhruba 1,5 až 2 miliardy Sk. Podľa neho by sa však v prvej etape nemali ceny za používanie diaľnic zvýšiť. Postupne sa však podľa Faktora výber mýta zväčší, na čo bude vplývať buď zavedenie elektronického mýta aj pre osobné vozidlá alebo zvýšenie mýtneho. “Predpokladáme, že v roku 2008 by sa tento príjem mohol zvýšiť až na 3 až 3,5 miliardy Sk, či až na päť miliárd v roku 2010 respektíve v roku 2012,” povedal Faktor.
Elektronické mýto na rozdiel od diaľničných nálepiek odráža skutočné využívanie infraštruktúry, povedal Petra Gandl, riaditeľ úseku investícií diaľničnej spoločnosti “Platenie za prechod po diaľniciach v súčasnosti nie je také efektívne, keďže berie do úvahy len časové hľadisko,” vysvetlil Gandl. Cena elektronického mýta bude pritom podľa neho vychádzať zo vzorca v smernici Európskej únie. “Tento vzorec zahŕňa výšku vstupných investičných nákladov na vybudovanie diaľničnej siete, náklady na správu a údržbu, ako aj budúce kapitálové výdavky,” podčiarkol Gandl. Súčasné poplatky totiž podľa neho pokrývajú údržbu siete, len veľmi okrajovo prispievajú na obnovu a vôbec nezahŕňajú financie na výstavbu. “Napríklad plánovanú investičnú výstavbu pokrývajú poplatky za používanie diaľnic len na zhruba sedem percent,” povedal Gandl.
Podľa Faktora by mala diaľničná spoločnosť vyhlásiť výberové konanie na dodávateľa elektronického mýta tento rok, termín sa však odvíja od schválenia zákona o elektronickom mýte, ktorý vypracúva rezort dopravy. “Isté však je, že pri vyhlásení výberového konania nebudeme definovať systém elektronického výberu mýta,” informoval Faktor. Kritériom pre výber dodávateľa je podľa neho percento, ktoré z vybraného objemu za poplatky potrebuje dodávateľ na prevádzku systému. Podľa Gandla, by mal dodávateľ stanoviť dané percento tak, aby sa mu v ňom počas zmluvnej lehoty prevádzkovania mýta vrátila vstupná investícia, výdavky na prevádzku a zároveň mal určitý zisk.