Kamióny zaplatia do 6 Sk za kilometer

Presne o rok sa má zaviesť elektronické mýto na diaľniciach pre nákladné autá. Majiteľ Avie by mal za cestu zo Žiliny do Bratislavy zaplatiť mýto približne 400 až 480 korún. Kamión by malo stáť využitie tejto trasy 800 až 1 100 korún.

Mýto na slovenských diaľniciach pre nákladné autá by malo dosahovať sumy medzi 2 až 5,70 koruny na kilometer. Menšie nákladné autá by mali platiť 2 až 2,40 koruny, väčšie nákladné autá 4 až 5,70 koruny za kilometer prejdený po diaľnici. Uvádza sa to v materiáli o budovaní elektronického mýta na Slovensku, ktorý vypracoval rezort dopravy.

Materiál súčasne obsahuje druhú alternatívu, ktorá hovorí o výške mýta až do 8 korún na kilometer. Definitívne sadzby nakoniec určí vláda.

V súčasnosti malé nákladné autá zaplatia za jednodňovú nálepku 200 a veľké 300 korún. Vodiči nákladných áut, ktorí využívajú diaľnice pravidelne, však kupujú ročné nálepky, ktoré ich stoja 7¤500 alebo 15-tisíc korún.

“Podľa odborných štúdií, z ktorých sme vychádzali, nákladné auto ušetrí pri ceste po diaľnici asi 5,40 Sk na kilometer. Časť týchto peňazí môžeme vybrať v podobe mýta. Musíme však trafiť presnú hranicu tak, aby bolo na splácanie diaľnic, ale aby majitelia áut boli ešte motivovaní jazdiť po diaľniciach. Odhadujeme, že je to v priemere asi 4 koruny na kilometer,” doplnil Peter Barek, šéf sekcie cestnej infraštruktúry na ministerstve dopravy.

Osobné autá by mali za rýchle cesty platiť od roku 2013. Predpokladá sa, že to bude okolo 85 halierov za každý kilometer. Cesta z Košíc do Bratislavy by potom znamenala zaplatenie mýta okolo 390 korún v súčasných cenách.

Motoristi by pritom na budúci rok pri spustení elektronického výberu mýta mali mať spoplatnených asi tisíc kilometrov ciest. Približne polovica sú diaľnice a rýchlostné cesty a ostatok cesty prvej triedy. “Zatiaľ ide o odhady a predpovede, ktoré však obsahujú určité predstavy o dobrom modeli fungovania mýta na Slovensku,” dodal Barek. Od roku 2013 by to malo byť až takmer 1 700 kilometrov spoplatňovaných ciest, pričom až 930 kilometrov by mali tvoriť diaľnice a rýchlostné cesty.

Zatiaľ je však otázne, či Slovensko nebude musieť nastaviť mýto ešte o niečo drahšie, aby splnilo podmienky Európskej únie. ,Platí, že do mýta sa zaratúvajú tri druhy nákladov, ktoré súvisia s diaľnicami," doplnil Barek. Ide o náklady na vybudovanie diaľnice a vyberanie mýta, potom sú to peniaze na údržbu diaľnice aj náklady na životné prostredie či poistenie pri haváriách. “Keď sme to prepočítali na slovenské podmienky, vyšlo nám v priemere 1,26 Sk na kilometer,” spresnil Barek.
Po rozdelení medzi osobné a nákladné autá podľa toho, ako zaťažujú cesty, vyšlo mýto oveľa vyššie, ako je ekonomicky únosná hranica. Malé nákladné autá by mali platiť až 4 koruny a veľké kamióny až 8 korún za každý kilometer. Ak by však Slovensko nastavilo mýto až takto vysoko, podľa rezortu dopravy by skolaboval dopravný systém.

Výber mýta nastavený na ekonomicky únosnej hranici pritom podľa prepočtov rezortu ministra Pavla Prokopoviča vynesie ročne asi 5,2 miliardy korún. Po dokončení diaľnice medzi Žilinou a Košicami a rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Zvolenom by to malo byť 13 až 14 miliárd korún ročne v dnešných cenách.
Súťaž na firmu, ktorá postaví mýtny systém, má byť vyhlásená do mesiaca a pol. “Pri vyhlasovaní súťaže nebude ešte rozhodnuté o presnej výške mýtnych sadzieb. Budú však známe určité mantinely,” vysvetlil Barek.

Poplatky za rýchle cesty

  • nákladné autá by mali platiť mýto od polovice roku 2006

  • malé nákladné autá by mali platiť 2 až 2,40 Sk, veľké 4 až 5,70 Sk za kilometer

  • osobné autá by mali platiť mýto od roku 2013 v sume 85 halierov za kilometer.

12.7.2005, PRAVDA - Jana Morháčová