Pilotný projekt - Návrh dopravného riešenia
V predmetnej oblasti pilotného projektu sa pomocou využitia nástrojov IDS sleduje predovšetkým:
-Možnosť tarifnej väzby medzi železničnou dopravou a MHD v Žiline (príp. v Čadci)
-Možnosť tarifnej i dopravnej väzby medzi regionálnou autobusovou dopravou a železničnou dopravou tam, kde možno dosiahnuť efekt zrýchlenia dopravy alebo tam, kde je to so zreteľom na menší dopyt možné a nedôjde k významnejšiemu zhoršeniu dopravy.
Zrýchlenie dopravy je v rámci pilotného projektu možné v zásade len v úseku Čadca – Žilina, a to prevedením vybratých prepravných relácií z regionálnej autobusovej na železničnú dopravu s využitím modernizovaného úseku Krásno nad Kysucou – Žilina.
Na prestup možno využiť tieto prestupné body:
• Čadca – železničná stanica a priľahlá autobusová stanica, aktuálny stav nie je príliš uspokojivý, ale pre uvedený zámer použiteľný
• Krásno nad Kysucou – železničná stanica a nevyhovujúca autobusová zastávka s obratiskom, aktuálny stav je nevyhovujúci, ale možno ho nepríliš nákladnými úpravami prispôsobiť
• Kysucké Nové Mesto - železničná stanica a priľahlá autobusová stanica, aktuálny stav je uspokojivý, pre uvedený zámer bez ďalších zásahov použiteľný
Na trati Žilina – Rajec možno využiť tieto prestupné body:
• Rajec - železničná stanica a priľahlá autobusová stanica, aktuálny stav nie je príliš uspokojivý, ale pre uvedený zámer použiteľný
• Rajecké Teplice - železničná stanica a priľahlá autobusová stanica, aktuálny stav je uspokojivý, pre uvedený zámer bez ďalších zásahov použiteľný
Koncepcia dopravného riešenia – železničná doprava
Na trati Žilina – Čadca sa predpokladá zachovanie súčasného hodinového intervalu osobných vlakov, vrátane zachovania časov ich príjazdov a odjazdov v železničnej stanici Žilina z dôvodov prípojových väzieb. Nasadením vhodných súprav na túto reláciu by bolo možné pri súčasnom stave infraštruktúry skrátiť jazdný čas medzi oboma mestami až o 3 minúty. Vlaky však jazdia predovšetkým v čase špičky dostatočne vyťažené (pozri analytickú časť projektu) a prevedenie ďalších cestujúcich zo súčasných autobusových liniek či osobných automobilov teda už nie je takmer možné. Tento systém by bolo vhodné aspoň v čase dopravnej špičky doplniť hodinovým taktom zrýchlenýchvlakov, ktoré by premávali v kombinácií s osobnými vlakmi a medzi Žilinou a Čadcou by zastavovali len na staniciach Kysucké Nové Mesto, Krásno nad Kysucou a Čadca mesto. Pri nasadení vhodných súprav by tak došlo ku skráteniu času jazdy medzi Žilinou a Čadcou až o 11 minút oproti dnešnému stavu. K týmto vlakom by mohli byť vedené vybraté autobusové spoje, dnes vedené až do Žiliny.
V budúcnosti (nad rámec riešeného pilotného projektu) by mohli tieto vlaky pokračovať ďalej do Skalitého, resp. Zwardone už ako zastavujúce, čím by sa zvýšila atraktivita spojenia i z tejto oblasti do Žiliny. Bolo by však nutné znížiť pobyt vlakov v stanici Čadca na minimum.
Na trati Žilina – Rajec je už dnes kapacita trate takmer vyčerpaná. Možnosti zlepšenia možno vidieť len v nasadení vhodných jednotiek s dobrou akceleračnou schopnosťou a s vyššou kapacitou, vo zvýšení pravidelnosti intervalov medzi spojmi a v odstránení vyčkávania v nácestných staniciach z dôvodu križovania vozidiel.
Návrh číslovania železničných liniek IDS ŽSK
Železničné linky zapojené do IDS ŽSK budú číslované bez ohľadu na trate, po ktorých sú vedené písmenom S a číslom linky (pre osobné vlaky), resp. písmenom R a číslom linky (pre zrýchlené vlaky). Hlavné, chrbticové trasy sú označené jednocifernými číslami (napr. S2), odbočné, resp. nadväzné trasy zas číslami dvojcifernými, pričom na mieste desiatok je číslo chrbticovej trasy (napr. S21, S22, …)
V rámci pilotného projektu (Etapa I.A a I.B) sa zavádzajú nasledujúce linky:
S2 Žilina – Čadca (– Zwadroń)
R2 Žilina – Čadca (– Zwadroń)
S4 Žilina – Rajec
Cieľový stav predpokladá nasledujúce linkové vedenia:
• S1 Žilina – Predmier (– Púchov)
• S2 Žilina – Čadca – Skalité-Serafínov (– Zwadroń)
• R2 Žilina – Čadca – Skalité-Serafínov (– Zwadroń)
o S21 Čadca – Makov
o S22 Čadca – Svrčinovec zast. (– Mosty u Jablunkova (Mosty koło Jabłonkowa)
• S3 Žilina – Vrútky – Kraľovany – Ružomberok – Liptovský Mikuláš – Važec (– Poprad-Tatry)
• S4 Žilina – Rajec
• S5 Vrútky – Martin – Turčianske Teplice – Horná Štubňa – Turček (– Zvolen)
• R5 Žilina – Vrútky – Martin – Turčianske Teplice (– Banská Bystrica – Zvolen)
o S51 Horná Štubňa – Sklené pri Handlovej (– Prievidza)
• S6 Kraľovany – Dolný Kubín – Trstená
Koncepcia dopravného riešenia – autobusová doprava
V súvislosti so zavedením hore uvedených opatrení v železničnej doprave sa môže pristúpiť aj k úpravám autobusových liniek.
• V prvom rade by malo dôjsť k eliminácii autobusových liniek v relácii Čadca – Žilina, ktoré budú nahradené železničnou dopravou, predovšetkým novými zrýchlenými vlakmi s významne kratším časom jazdy.
• Ďalej je možné skrátiť alebo pretrasovať vybraté spoje autobusových liniek tak, aby nadväzovali na vlaky (osobné i zrýchlené) v staniciach Čadca (mimo pilotný projekt), Krásno nad Kysucou (zo smerov Oščadnica a obcí Bystrickej doliny), Kysucké Nové Mesto (zo smerov Povina, Nesluša, Lopušné Pažite) v smeroch do Žiliny i do Čadce. Pri skracovaní spojov však stále platí pravidlo, že by prepravný čas medzi zdrojovou a cieľovou zastávkou (i po započítaní času na prestup) nemal byť vyšší, než je dnešný prepravný čas priamou autobusovou linkou.