I/59 - BB-Donovaly-DK-hranica s Poľskom

Štátna cesta I. triedy I/59 mala k 1.1.2006 podľa SSC dĺžku 114 km.

Najzaujímavejším úsekom je časť medzi mestami Banská Bystrica a Ružomberok, kde sa nachádza mimoriadne vyťažený horský priechod Donovaly. Cesta pokračuje ďalej na sever cez okres Dolný Kubín v smere na Poľsko.

Vzhľadom na to, že na severnej polovici tejto cesty sa stavia rýchlostná cesta R3 na 1/2 profil, zaujímavou časťou sa stáva spodná časť cesty, kde sa dlhodobo plánovala rýchlostná cesta, no dnes sa tu realizujú viaceré stavebné úpravy a plánuje sa tu aj preložka v hodnote 11 mld. SKK so začiatkom výstavby v r. 2010. :arrow_right:

V programe prípravy a výstavby siete ciest I. triedy na roky 2007-2010 sa objavila preložka cesty I/59 od Korytnice po Slovenskú Ľupču.

eia.enviroportal.sk/detail.php?a … nica-kraja

V budúcom roku sa začne na oravskej strane horského priechodu Brestová s výstavbou pruhu pre pomalé vozidlá

eia.enviroportal.sk/detail.php?a … e-vozidla-

Mne to pripada ako celkom elegantna docasna nahrada za strednu vetvu R3. Len kde na to zozenie stat peniaze… :unamused:

Celkovo mam taky (laicky) pocit, ze u nas sa vsade velkoryso planuju dialnice/rychlostne cesty a pritom by stacilo vylepsit cesty prvej triedy, lebo tie kapacitne postacia este vela rokov.

s tym uplne suhlasim, len som chcel poukazat na to, ze teraz sa niekolko miliard naleje do rozsirenia donoval a potom vyse 11 mld. na kompletne novu cestu… Navyse nova cesta cez Hiadel nebude oproti zrekonstruovanej ceste cez donovaly nijakym vyraznym zlepsenim.

i15, andrej, tá preložka má význam ako paralelná trasa k Donovalom a stačiť bude ako cesta I. triedy kapacitne bude postačovať na 20 rokov

Hm a Sturec alebo Kremnica sa neda povazovat za dostatocnu paralelnu trasu k Donovalom?

kremnica nie lebo to je prilis velka obchadzka, sturec tiez nie lebo je to este katastrofalnejsi prechod ako donovaly.

nie, lebo namiesto jedneho poriadneho riesenia potrebuju polovicate s 5 paralelnymi vetvami.

Tie rekonstrukcie, ktore sa prevadzaju na Donovaloch, su dalsie vyhadzovane peniaze do vzduchu. Zacali sa opravovat prave tie najmenej potrebne useky, kde sa dali v pohode predbiehat kamiony aj pred tym.

skusme dat prehlad o tom co sa na donovaloch robi

zatial pokial viem sa robi toto :

I/59 Jelenec - núdzový záliv - 1,6 km

uvo.gov.sk/vestnik/hladaj05. … v&aalebo=a

neviem ci sa uz zacalo aj toto :

I/59 Motyčky - núdzový záliv - 1,2 km

uvo.gov.sk/vestnik/hladaj07. … &retazec=núdzový+záliv&aalebo=a

a chystá sa dalsi usek I/59 Donovaly - núdzový záliv - 2,4 km

Fotogaléria tohto fóra sa venuje aj investíciám na cestnom horskom priechode Donovaly:

I/59 Donovaly - rekonštrukcia cesty

V r. 2006 a 2007 sa preinvestovalo na stavebných prácach celkovo 250 mil. SKK. Financie smerujú na rozširovanie cesty, výstavbu oporných múrov, budujú sa núdzové zálivy a do r. 2010, kedy sa tu preinvestuje ešte ďalšia miliarda SKK tu pribudne na viacerých miestach prídavný jazdný pruh.

Investícia je samozrejme potrebná, bez ohľadu na to, kadiaľ sa bude stavať R3. Je to nutná investícia na zlepšenie stavu tejto vyťaženej cesty I. triedy, ktorá lepšie parametre jednoducho potrebuje.

Problémy v zime tu ale budú vždy. Nie však kvôli zlým parametrom cesty, ale kvôli kamiónom samotným, ktoré nemajú včasne zimné pneumatiky a len zriedkavo použijú reťaze. Potom dávajú hlavnú vinu na cestárov. Tí samozrejme časť viny majú tiež, nakoľko nemajú dostatok techniky a priechod je medzi 2 krajmi, dokonca medzi 2 časťami oddelení SSC, ktorá si objednáva výkony u stredísk údržby ciest, ktoré sú zase v samotných krajoch a aj kraje sú rozdielne. To, čo by pomohlo veľmi účinne, to je cestný tunel. Ako však vieme, na Slovensku sa v súčasnosti žiadny cestný tunel nestavia a ani sa tak skoro stavať nebude, s výnimkou tých diaľničných.

To je samozrejme pravda. Faktom ale je, že kým sa nedostavia diaľničná sieť, cesty I. triedy budú preťažené a bude ich 80% v havarijnom stave. Množstvo ciest I. triedy dnes kapacitne postačuje, ale sú v zlom stave ich vozovky. SSC má financie na opravu 400 km ročne. Situácia je ale taká, že 1.700 km by potrebovalo opravu. Sú to cyklické obnovy AB krytu, t.j. vozovky, ktoré by sa mali robiť každých 7 rokov. Ak by to chcela SSC účinne riešiť, musela by dnes dať 6 mld. SKK len na takéto opravy. A potom samozrejme by stačilo ročne opravovať znovu po 300-500 km. Chyba je, že čím viac kamiónov, tým rýchlejšie treba obnovu vozovky a dnes je situácia tak zlá, že sú cesty, kde sa vozovka musí opraviť každé 3-4 roky a sú úseky, kde je oprava priamo nutná a odkladá sa 7-8 rokov.

Ak by sme chceli účinne riešiť situáciu v cestnej infraštruktúre, museli by sme si stanoviť priority. :arrow_right:

  1. Diaľničná sieť, ktorá odľahčí cesty I. triedy a regióny a mestá a obce. Kamiónov pribúda, treba im vyhovieť a dopravné tepny zvýrazniť. Priority: D1-D4, R1, R2 (obchvaty cca. 10 miest a nehodové úseky), R3 severná vetva súvislá, R4 KE-H ako napojenie KE na diaľničnú sieť Maďarska a R7 BA-Levice. To, čo som vymenoval, to stojí v stavebných nákladoch cca. 425 mld. SKK.

  2. Opraviť zásadne cesty I. triedy tak, aby uniesli ťažšiu váhu a aby ich vozovka bola v dobrom stave. K tomu zrýchliť obnovu mostov, postaviť na komplikovaných horských priechodoch (vysoké intenzity, dlhý prejazd, …) cestné tunely a na kritických miestach postaviť cestné obchvaty. Toto by stálo cca. 130 mld. SKK.

  3. Posilniť lepšie cesty nad horšie. To znamená, aby bolo ciest I. a II. triedy viac ako ciest III. triedy. Tak, aby spojnice medzi okresami boli vždy min. jedna ako prinajhoršom cesta I. triedy. Tu by mal úlohu prevziať štát a vziať do svojej správy cca. 1.000 km ciest II. triedy a postupne ich prebudovávať na cesty I. triedy. Tým by klesli zásadne výdavky krajov na ich opravy a zostali by im financie na úpravu asi 2.400 km ciest III. triedy na cesty II. triedy, lebo mnohé sú v dobrom stave a nie sú preťažované. Toto by z pohľadu štátu stálo však min. 200 mld. SKK.

Dosiahol by sa však veľmi dobrý komfort cestovania. Zlepšila by sa bezpečnosť premávky, odstránili by sa celoplošne bodové závady a všetky tieto body by sa mohli samozrejme ďalej riešiť. Teda nie je nutné postaviť tu diaľničnú sieť za 800 mld. SKK. Stačí naozaj aj menej.

Treba však zdôrazniť, že tento štát to takto robiť nebude. Naďalej je priorita výstavba diaľničnej siete a základné udržiavanie stavu ciest I. triedy s výstavbou cestných obchvatov podľa hospodárskych možností štátu. A keďže poznáme čísla, že ročne nejde na výstavbu diaľničnej siete a na opravu a výstavbu ciest I. triedy a na obchvaty viac ako 23 mld. SKK, tak to, čo som ja uviedol by sa ešte len vyše 30 rokov realizovalo. :smiling_imp:

Lenze uprava cesty 1.triedy je lacnejsia, ako stavba RC. Za 11 mld by sa toho na trase MT-BB vela nepostavilo (dufam ze R3 povedie po tejto trase)…

Podobny nazor mam aj na KE-Milhost - tu sa tiez radsej mohla upravit existujuca cesta a dialnicu by stacilo stavat okolo roku 2015 - ako na Madarskej strane

Ale nie všetko, čo je lacnejšie, je aj efektívne. Ja osobne podporujem aj investície do úprav Donovál, aj cestnú preložku. Neverím, že nejaká tak skoro bude a preto je správne, že do r. 2015 (najskorší termín otvorenia nejakej preložky) budú Donovaly mať prídavný jazdný pruh, ktorý určite pomôže. To sa zhodneme.

KE-Milhosť, výstavba R4 na plný profil by stála max. 5 mld. SKK bez DPH. Oprava cesty (zosilniť podložie, výmena povrchu do r. 2015 atď.) by stálo 2 mld. SKK. Zosilniť podložie = sfrézovanie vozovky, so zbíjačkou rozbiť ďalšie asfaltové vrstvy, narušiť betón, odstrániť komplet násyp štrku a kameňa, použiť techniku na prehĺbenie jamy, položiť viacej kameňa, štrku a betónu, na to potom normálne stavať cestu a zosilniť AB kryt a to nehovorím o tom, že: odstaviť premávku, milión prekládok inžinierských sietí atď.

Maďarsko, ak sa rozhodne stavať, do 4 rokov to má postavené. V plánoch majú r. 2015, zatiaľ im tie plány viac-menej vychádzajú. Faktom však je, že Košice sú veľké mesto a nestačí mať cesty 1+1 aj na západ, aj na východ, aj na juh a od severu čakať ešte 5-6 rokov na súvislú diaľnicu. Nehovoriac o tom, že by sa značne odľahčili cesty a zlepšilo prepojenie sever-juh v rámci Pobaltia a Balkánu, lebo na Slovensku by kus trasy stálo, v Maďarsku kúsok nie a kusy áno. V Rumunsku, Bulharsku aj Grécku je boom. Treba aj zhora na to pozrieť.

Ale držme sa témy. :wink:

Zrejme tu sa bude po novom začínať I/59 :arrow_right:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=3275

Ale náhľad je na cestu I/66 smerom na Brezno

Preložka cesty cez Donovaly

dialnice.info/album_page.php?pic_id=3557

Novonavrhovaná cesta je projektovaná ako cesta I.triedy o dľžke 14,80644 km v parametri C11,5/70

Začiatok výstavby 4Q/2009 ukončenie 4Q/2013

Cena diela 11,6 mld SKK - náklad na 1 km 790 mil SKK/km (C11,5/70)

Tunelový objekt Diel v km 6,005 – 7,545
Obojsmerný tunel tvorí jedna tunelová rúra s únikovou štôlňou pre chodcov a obslužné a záchranné vozidlá (chránená úniková cesta). Úniková štôlňa bude budovaná paralelne s tunelovou rúrou v celej dĺžke tunela a bude prepojená s tunelom prepojkami pre únik osôb a prepojkami pre obslužné a záchranné vozidlá. Na vyústenie štôlne budú naväzovať prístupové komunikácie.

Dĺžka tunela – razená časť 1520 m, hĺbená časť 2x10m

Tunelový objekt Kozí chrbát v km 10,328 - 13,288
Obojsmerný tunel tvorí jedna tunelová rúra s únikovou štôlňou pre chodcov a obslužné a záchranné vozidlá (chránená úniková cesta). Úniková štôlňa bude budovaná paralelne s tunelovou rúrou v celej dĺžke tunela a bude prepojená s tunelom prepojkami pre únik osôb a prepojkami pre obslužné a záchranné vozidlá. Na vyústenie štôlne budú naväzovať prístupové komunikácie.

Dĺžka tunela – razená časť 2910 m, hĺbená časť 2 x 25m

Mosty

Most nad cestou I/66, riekou Hron a traťou ŽSR v km 0,971
Dĺžka premostenia – 733 m

Most nad údolím v km 1,746
Dĺžka premostenia – 361 m

Most nad údolím v km 2,755
Dĺžka premostenia – 360 m

Most nad údolím v km 3,464
Dĺžka premostenia – 586 m

Most nad údolím v km 5,679
Dĺžka premostenia – 601 m

Most nad údolím a poľnou cestou v km 7,635
Dĺžka premostenia – 148 m

Most nad údolím v km 9,013
Dĺžka premostenia – 94 m

Most nad poľnou cestou a údolím v km 9,856
Dĺžka premostenia – 148 m

Most nad poľnou cestou, potokom a údolím v km 10,262
Dĺžka premostenia – 106 m

Pre kategóriu C 11,5/70 vyplynulo, že je potrebné v úseku km 0,741 – 5,376 vpravo, v km 8,112 – 9,382 vpravo a v km 13,692 – 14,311 v ľavo, t.j. v úsekoch kde poklesne rýchlosť návrhového vozidla pod 50 km/h budovať pruhy pre pomalé vozidlá dĺžky 4635 m, 1270 m a 619 m.

Výškové vedenie trasy prechádza veľmi náročným terénom. Územné podmienky a požadované parametre tejto komunikácie umožnili riešiť výškovo budúcu komunikáciu v rozmedzí od 0,77% do 6,0%, v tuneloch je v sklone 0,85% v tuneli Diel a 2,88% v tuneli Kozí chrbát. Napojenie na jestvujúcu cestu I/59 je v sklone 1,27%.

otazka len znie ci by tych cca 12 miliard viac nepomohlo na R2 :wink: napr na takej soroske :wink:

kazdopadne to urcite zname na dlhe veky odlozeniu strednej casti R3..

nie, toto je faktický koniec akejkoľvek RC či D cez Donovaly a zelená pre RC na Brezno a Čertovicu - samozrejme výhľadovo do roku 2030

A s tým sa súhlasiť dá. :bulb: Za predpokladu, že aj cesta I. triedy cez Turiec prejde výraznou rekonštrukciou + obchvaty. :wink:

Radšej investovať 20 mld. SKK na obe trasy a zlepšiť značne dopravné podmienky, ako 40-50 mld. SKK na súvislý 1/2 profil RC niektorej trasy, ktorý by aj tak nejako skoro nestál.

Ale ono … táto cesta sa tiež tak skoro nezačne. Ja som čítal správu, že síce sa všetko pripravuje, aj štúdie, pozemky sa majú v r. 2009 a PD v r. 2010, takže to by sa muselo tesne pred voľbami rýchlo poklepať kameň, ale stále nie je isté, že by sa to stavalo, záleží od zloženia novej vlády.

Stredna R3 sa odlozi, lebo nebude potrebna. Myslim ze neexistuje lacnejsi sposob, nez tato prelozka, ktorym by sa dnes dalo vyriesit prepojenie E50 a E58…