Gréci ci sa chystajú na slovenskú diaľnicu.

hnonline.sk/3-22204705-Doprastav … _detail-9e

Najnižšiu cenovú ponuku na najkomplikovanejší úsek diaľničného ťahu Mengusovce - Janovce dala grécka stavebná spoločnosť J & P Avax.

Ešte zhruba mesiac má komisia ministerstva dopravy na to, aby vyhodnotila výberové konanie na zhotoviteľa diaľničného úseku medzi Mengusovcami a Janovcami, ktorý je rozdelený na tri časti. Pri otváraní obálok došlo k prekvapeniu, pretože najnižšiu ponuku na najkomplikovanejší úsek, s tunelom pod Bôrikom, dala grécka spoločnosť J & P Avax..

Ešte zhruba mesiac má komisia ministerstva dopravy na to, aby vyhodnotila výberové konanie na zhotoviteľa diaľničného úseku medzi Mengusovcami a Janovcami, ktorý je rozdelený na tri časti. Štátna expertíza stanovila cenu na deväť miliárd korún v cenovej úrovni z roku 2002. Súťažné podmienky si vyzdvihlo celkovo 38 subjektov. Späť sa vrátilo 18 ponúk firiem z celej Európy.
Pri otváraní obálok došlo k prekvapeniu, pretože najnižšiu ponuku na najkomplikovanejší úsek, s tunelom pod Bôrikom, dala grécka spoločnosť J & P Avax. Samostatne, bez slovenského partnera. Druhý úsek “cenovo” vyhral bratislavský Doprastav s rakúskym Strabacom a tretí konzorcium na čele so spoločnosťou Stavby silnic a železnic Praha. V tomto konzorciu je aj francúzska firma Vinci.
Grécka stavebná skupina J & P Avax pôsobí trhu štyri desaťročia, pričom za toto obdobie sa prepracovala medzi najvýznamnejšie firmy v domácom stavebnom sektore. Oficiálne sídlo má vo Veľkej Británii. Vo svetovom rebríčku najúspešnejších stavebných spoločností obsadila vlani 31. miesto. S obratom vyše 412 miliónov eur zamestnáva približne 1 200 ľudí. Minulý rok dosiahla zisk pred zdanením 42 miliónov eur.
Za spoločnosť na Slovensku vystupuje cyperský Grék Titos Papadopoulos, ktorý vyštudoval Stavebnú fakultu Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Za hlavnú hnaciu silu považuje medzinárodné operácie, hoci firma zaznamenala úspechy aj na množstve projektov súvisiacich s olympijskými hrami v Aténach. V rámci infraštrukturálnych projektov sa zúčastnila napríklad na výstavbe cestnej komunikácie v Egnatiiči, na rozširovaní aténskeho metra, no participovala aj na výstavbe olympijskej dedinky, vzpieračskej haly, zápasníckej haly, štadióna Pancretan, tréningových priestorov, bejzbalového a softbalového ihriska. J & P Avax vlastní aj 11,2-percentný podiel v koncesionárskom a stavebnom spoločnom podniku, ktorý vybudoval most Rion-Antirion spájajúci polostrov Peloponéz s pevninou.
Podľa Papadopoulosa spoločnosť v priebehu minulého roka uzavrela 72 nových kontraktov a 22 dodatkov k už existujúcim zmluvám v celkovej hodnote 485,2 milióna eur, z čoho vlastná účasť spoločnosti dosahuje 288,2 milióna eur. Medzi najdôležitejšie projekty z hľadiska hodnoty a rozsahu patrí nový olympijský štadión Olympiakos. V priebehu tohto roka J & P Avax podpísal ďalšie nové kontrakty a dodatky v hodnote 357,2 milióna eur, z ktorých podiel spoločnosti dosahuje 121,5 milióna eur. Je medzi nimi napríklad výstavba centra údržby pre lietadlový park Emirates v Dubaji.