Glosy. Továreň na peniaze

Glosy. Továreň na peniaze

(12.08.2005; Pravda; s. 8; Morháčová Jana)

Diaľničná spoločnosť je cesta pre peniaze. Pri zrode Národnej diaľničnej spoločnosti to tvrdili minister financií Ivan Mikloš aj minister dopravy Pavol Prokopovič. Tešili sa, že vymysleli model na bezbrehé financovanie diaľnic. NDS nám umožní stavať autostrády na dlh bez zvyšovania štátneho dlhu čo len o korunu. Aby sme nenahnevali úniu, ktorá chce, aby Slovensko dlhy znižovalo.

Pôvodne mala NDS získavať výhodné pôžičky od Európskej investičnej banky a od partnerov pri súkromných diaľniciach. Zrazu však v mene štátu vyhlásila súťaž na dlhodobý úver desať miliárd plus možnosť čerpať ďalších päť. Pre slovenské banky to bolo priveľký hit, a preto urobili konzorcium ‑ a dali jedinú spoločnú ponuku. To, že moment súťaženia sa tak vlastne z verejnej súťaže vytratil, nechali všetci zodpovední bez povšimnutia. Popritom vypláva na povrch, že NDS už má komerčnú pôžičku ‑preklenovací úver. Keďže to nie je ministerstvo, ale akciovka, podmienky, a najmä úroky oboch úverov zostali skryté ‑ vraj ide o bankové a obchodné tajomstvo.

To je už trochu priveľa. Oných desať miliárd je záväzok štátu, aj keď si ich nepožičal priamo, ale cez NDS. A preto je štát povinný povedať, za takých podmienok a za akú cenu zavesil na krk daňovým poplatníkom bremeno nového dlhu desať miliárd korún. V každom prípade NDS je dobrý zakrývací štít pre financovanie diaľnic na dlh voči únii, ale použiť toto divadlo aj voči vlastným voličom? To hádam nie.