Vytvorili sa dve spoločnosti - EUROVIA-Cesty, a.s. a EUROVIA-Kameňolomy s.r.o. EUROVIA-Cesty a.s. vznikla fúziou firiem Cestné stavby a.s. Košice a Slov-via, a.s. Už pôvodné spoločnosti Cestné stavby a.s. Košice (1952) a Slov-via a.s. Poprad (1998) sa od svojho vzniku aktívne zapájali do výstaby cestnej siete na Slovensku. Spoločnosť pozostáva zo siedmich organizačných útvarov - závodov a riaditeľstva. Závody sú rozdelené podľa územnej pôsobnosti a zabezpečujú komplexné dodávky stavebných prác.
38 000 zamestnancov
850 závodov
60 000 stavieb ročne na celom svete
250 kameňolomov
49 miliónov ton kameniva
62 výrobní spojív
460 000 ton spojív
455 obaľovacích súprav
23 miliónov ton obaľovanej zmesi
105 recyklačných liniek
9 miliónov ton recyklovaných materiálov
Výkony v r. 2005: 6,457 mld € (z toho 44% mimo Francúzska)
Prevádzkový HV: 235,3 mil €
Čistý HV: 158,7 mil €
EUROVIA je členom najväčšej stavebnej skupiny na svete, VINCI.
Spoločnosť EUROVIA-Kameňolomy s.r.o. začala svoju činnosť začiatkom roku 2004 úspešnou akvizíciou kameňolomov Dubná Skala, Malužiná, Liptovská Mara, Sekier, Vígľaš a Hanišberg. V polovici toho istého roku boli do nej začlenené kameňolomy Cestných stavieb a.s. Košice: Sedlice, Hradová, Juskova Voľa, Zemplínske Hámre a Brehov a Slov-vie, a.s.: Dubiná. V súčasnosti prebieha výroba v 11 kameňolomoch, ktoré dodávkami kameniva pokrývajú potreby väčšiny územia Slovenska.
Firma Eurovia-cesty,a.s. pracuje na diaľničnom úseku Mengusovce-Jánovce-3 úsek, spolu s firmou Stavby mostov Slovakia,a.s. ako dodávatelia pre Stavby silnic a železnic,a.s. Praha. Samotná firma SSŹ,a.s. sa na úseku, kde je hlavným dodávateľom nezúčastňuje. Práce robia za ňu tieto jej dcérske spoločnosti.
Dňom 1. 7. 2005 sa na slovenskom stavebnom trhu etabluje spoločnosť EUROVIA-Cesty, a.s. Vznikla fúziou firiem Cestné stavby a.s. Košice a Slov-via a.s. Poprad. Nadväzuje na ich bohaté skúsenosti a schopnosti datujúce sa do začiatku 60. rokov.
Pôvodné spoločnosti boli vytvorené pre opravy a rekonštrukcie ciest a mostov, postupom rokov vyrástli na moderné dodávateľské spoločnosti s odborne kvalifikovaným ľudským a strojným potenciálom, ktoré vykonávajú výstavbu, rekonštrukcie a opravy cestných komunikácií, mostov, regulácie vodných tokov, ekologické stavby, kanalizácie, vodovody, meliorácie, výrobu kameniva a výrobu betonárskych výrobkov.
Od svojho vzniku v roku 1952 (Cestné stavby), 1998 (Slov-via) sa obe spoločnosti aktívne zapájali do výstavby cestnej siete na území Košického a Prešovského kraja. Zrekonštruovali a zmodernizovali cca 60% štátnych ciest I., II., a III. triedy. Podieľali sa na všetkých významných dopravných stavbách na východnom slovensku.
V roku 1996 sa Cestné stavby a.s. Košice a v roku 1998 Slov-via a.s. Poprad zapojili do diaľničného programu ako zmluvný poddodávateľ a v ďalšom období aj ako hlavný dodávateľ.
Pri realizácii sa využívajú vlastné moderné technické zariadenia, technológie a materiály. Firma je sebestačná vo výrobe a dodávke vysokokvalitného drveného hutného kameniva, ktoré spĺňa všetky predpísané technicko-kvalitatívne podmienky podľa sortimentov. EUROVIA-Cesty, a.s. je výrobcom polotovarov asfalto-betónových a betónových zmesí všetkých akostných tried. Jej strojné vybavenie umožňuje realizovať všetky druhy prác v predmete činnosti komplexne, v krátkom čase a vysokej kvalite.
Firma Eurovia-cesty,a.s. po odstránení svojej betonárky pri obci Važec nechala na mieste, kde betonárka stála neskutočný bordel, staré rozbité oplotenie, kusy betónových základov, hromady betónových kusov, haldy hliny a samé smeti. Betonárka bola postavená pre stavbu diaľnice Hybe-Važec.
Výstavba, rekonštrukcia, opravy a stavebná údržba komunikácií
Cieľ projektu
Dosiahnutie v krátkej dobe za presne stanovených zmluvných podmienok výrazné zlepšenie stavu miestnych komunikácií s využitím metódy financovania z prostriedkov súkromného sektoru.
Realizácia
Na základe výsledku verejnej súťaže podľa zák. č. 25/2006 Zz. sa uskutočňuje výstavba a rekonštrukcia miestnych komunikácií v určenom rozsahu, po ktorej zhotoviteľ diela následne prevezme komunikáciu na stanovenú dobu do stavebnej údržby.
Spôsob úhrady
Finančné náklady na vykonanie prác hradí objednávateľ formou pravidelných splátok po dobu trvania projektu za podmienok stanovených v zmluve o dielo. Po ukončení projektu a splatení diela odovzdá zhotoviteľ dielo späť majiteľovi a vystaví záruku na dielo podľa ZOD. Výhody použitia tejto metódy:
dlhodobý partnerský právny vzťah s jedným zhotoviteľom – vopred stanovený rozsah výstavby a reprodukcie miestnych komunikácií, pevný fi nančný objem.
výstavba miestnych komunikácií potrebných pre plánovaný rozvoj mesta, obce, regiónu v krátkom časovom období.
realizácia závažných nutných rekonštrukcií, čiastočných rekonštrukcií a opráv miestnych komunikácií v krátkom čase – okamžité zahájenie stavebných prác podľa zmluvy bez závislosti na mestskom rozpočte.
rovnomerne plánované zaťaženie rozpočtu mesta, obce, VÚC na 5 – 15 rokov, zhotoviteľ zaisťuje fi nancovanie projektu.
odstránenie fi nančných rizík spojených s cenou prác – cena stanovená zmluvne na základe podmienok verejnej obchodnej súťaže a zadávacej dokumentácie.
dlhodobá zodpovednosť zhotoviteľa za zrealizované dielo – po celú dobu trvania projektu aj po jeho skončení je v záujme zhotoviteľa dosahovať najvyššiu kvalitu vykonaných prác.
aplikácie najmodernejších špičkových postupov a technológií bez rizík – zodpovednosť za dielo dlhodobo na strane zhotoviteľa.
komplexné manažérske riadenie stavby vykonáva zhotoviteľ (koordinácia prác, technické zabezpečenie a pod.).
možnosť využitia miestnej stavebnej kapacity - stimulácia miestnych pracovných príležitostí.
minimalizácia celkovej doby výstavby a tým zmiernenie dopadu vykonávaných prác na obyvateľov.
Výstavba betónového povrchu cesty býva spravidla aj nákladnejšia ako v prípade asfaltového. Do nákladov sa premietajú drahšie vstupné materiály. Stavebné spoločnosti, ktoré chcú stavať aj cementobetónové cesty, musia zainvestovať do tzv. finišera – zariadenia, ktorým sa betón kladie a zhutňuje. Obstarávacie náklady na všetku potrebnú techniku sa tak môžu vyšplhať k 150 milió-nom korún (prenájom alebo kúpa starších zariadení stojí, samozrejme, menej). Na takéto investície sa stavebné firmy odhodlávajú ťažšie, najmä kým k požiadavkám na betónové vozovky v tuneloch nepribudnú aj cestné a diaľničné úseky.
Finišery vyvíja takmer tridsať rokov aj firma Heilit+Woerner, od roku 2006 nemecká divízia koncernu Strabag. V jeho skupine ich používa aj česká dcéra Dálniční stavby Praha. Z firiem aktívnych na Slovensku disponuje technológiou a mechanizmami na kvalitné betónové vozovky nemecká Eurovia Beton zo skupiny Vinci, do ktorej patrí košická stavebná spoločnosť Eurovia-Cesty. Investovať do finišera sa v Košiciach chystajú Inžinierske stavby, jedna zo spoločností francúzskej stavebnej skupiny Colas.
Majoritným akcionárom spoločnosti Eurovia - Cesty je francúzska skupina Eurovia, ktorá samotná je súčasťou skupiny Vinci Group. Tá je celosvetovo známa ako líder v oblasti dopravných stavieb. S ročným obratom 24 miliárd eur a s viac ako 142-tisíc zamestnancami patrí k najväčším firmám sveta. Jej dcérska firma Vinci Concessions sa zaujímala aj o privatizáciu bratislavského letiska.
EUROVIA-cesty,a.s. a EUROVIA-kameňolomy,s.r.o. bude vlastniť stavebná skupina SSŽ,a.s. Praha, plánuje ich kúpiť kvôli stavebným materiálom ako betón,asfalty a lomy.
Spoločnosť Eurovia - Cesty dosiahla v roku 2007 zisk 124,6 mil. Sk
Košická spoločnosť Eurovia - Cesty dosiahla vo finančnom roku 2007 čistý zisk takmer 124,6 milióna Sk (4,12 milióna eur). Hodnota výnosov bola 2,6 miliardy Sk (90 miliónov eur) a nákladov 2,48 miliardy Sk (80 miliónov eur).
Zástupcovia štatutárnych orgánov zverejnili, že minuloročná výroba predstavovala sumu 2,43 miliardy Sk (80,35 milióna eur). Hodnota záväzkov bola vyčíslená na 637,31 milióna Sk (21,07 milióna eur), pričom najväčšou položkou boli krátkodobé záväzky. Spoločnosť pri podnikaní využívala bankové úvery a výpomoci, ktorých výška predstavuje viac ako 84 miliónov Sk (2,78 milióna eur).
Účtovnú závierku spoločnosti Eurovia - Cesty za rok 2007 akcionári posúdia na riadnom valnom zhromaždení 30. júna. Podľa programu sa vyjadria aj k správe o obchodnom pláne a finančnom rozpočte spoločnosti na rok 2008.
Spoločnosť Eurovia - Cesty vznikla 1. júla 2005. Pod hlavičkou nadnárodného koncernu Eurovia na Slovensku pôsobia dve spoločnosti - Eurovia - Cesty a Eurovia - Kameňolomy. Firma Eurovia - Cesty vznikla fúziou firiem Cestné stavby Košice a Slov-via Poprad. Už pôvodné spoločnosti Cestné stavby a Slov-via sa od svojho vzniku zapájali do výstavby cestnej siete na Slovensku. Spoločnosť Eurovia - Cesty pozostáva zo šiestich závodov, ktoré podľa územnej pôsobnosti zabezpečujú komplexné dodávky stavebných prác v rôznych sektoroch hospodárstva.
Spoločnosť Eurovia - Cesty, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 1992, má základné imanie 14,2 mil. €. Je členom francúzskej stavebnej skupiny Vinci. Majoritným vlastníkom firmy je francúzska spoločnosť Eurovia S.A. Firma má na Slovensku sedem závodov a riaditeľstvo v Bratislave. Vznikla fúziou podnikov Cestné stavby a.s. Košice a Slov-via a.s. Poprad. Vykonáva dopravné, inžinierske a priemyselné stavby, ako aj sprostredkovateľskú činnosť v stavebníctve, obchode a službách. Vyrába kamenivo v kameňolome a štrkovniach, transportný betón a tiež výrobky z betónu a cementu.