ELEKTRONICKÉ MÝTO NA SLOVENSKU

ELEKTRONICKÉ MÝTO NA SLOVENSKU

(18.05.2006; Rozhlasová stanica Slovensko; Pozor, zákruta!; 13.00; 16 min.; ŠČEPÁN Stanislav)

Na budovanie nových komunikácií Slovensku stále chýbajú zdroje, ich navýšenie o dve až tri miliardy ročne môže priniesť zavedenie mýta na diaľniciach. Spoplatnené by mali byť všetky úseky diaľnic a rýchlostných ciest, pričom platiť by sa malo za všetky nákladné vozidlá nad 3,5 tony.

Poradca vlády J. PETRÁK zdôrazňuje, že pre rozvoj Slovenska je dobudovanie základnej infraštruktúrnej siete nevyhnutnosťou. Aj preto je potrebné preveriť všetky cesty, ako je možné naštartovať jej rýchlejšiu výstavbu.

Š. FECKO z konzorcia TOSI je presvedčený, že mýto je potrebné nielen kvôli zdrojom, ktoré prinesie, ale je aj spravodlivejšie voči užívateľom ciest. Rovnako núti prepravcov využívať autá efektívnejšie. Pripomenul, že do konca roku 2005 direktívy EÚ nepovoľovali tzv. plošné mýto, teda spoplatnenie všetkých kategórií ciest, Švajčiarsko však na tento systém prešlo v roku 2001. Výška mýta je nastavená tak, aby sa maximálne využívali diaľnice. Podľa jeho názoru plošné mýto by sa mohlo zaviesť aj na Slovensku, pretože spoplatnenie len vybraných úsekov ciest a riešenie dopravy na ďalších napr. zákazmi situáciu nerieši. Po spoplatnení diaľnic reálne hrozí, že sa nákladná doprava začne tlačiť na cesty nižších tried, čo potvrdzujú aj skúsenosti z Rakúska a Nemecka. Princíp plošného mýta spočíva vo vyberaní poplatkov za odjazdené kilometre, od ostatných systémov sa líši tiež mimoriadne nízkymi nákladmi na prevádzku, ktoré nedosahujú ani šesť percent z vybraného mýta. Výhodou je jeho mimoriadne vysoká účinnosť.

Podľa J. FÜRSTA z Národnej diaľničnej spoločnosti pre spoločnosť ako iniciátora elektronického mýta je najdôležitejšie, aby systém bol efektívny, jednoduchý a aby bol pomer výnosov a nákladov čo najvýhodnejší. Limitom zavedenia elektronického mýta je momentálne legislatíva, ak bude zákon schválený do konca roku 2006, začiatkom roku 2007 sa môže vypísať tender a do konca roku 2007 by mal dodávateľ vybudovať celý systém tak, aby mohol začať fungovať od 1. januára 2008. Všetky vybrané prostriedky by sa mali pritom vrátiť späť do cestného hospodárstva. Ak sa tento systém osvedčí, môže sa v horizonte rokov 2011 až 2012 rozšíriť aj na osobné autá. Podľa jeho slov momentálne na Slovensku nie je reálne zavedenie plošného mýta, aj keď ide o smer, ktorý môže byť do budúcnosti reálny.