Myslím si, že elektromobilita na baterky nie je to pravé, aspoň v blízkej budúcnosti, ak vôbec. Teraz sa špekuluje nad skvapalneným vodíkom (elektrolýza [morskej] vody) alebo výroba syntetických uhľovodíkových pohonných hmôt (syntéza elektroliticky získaného vodíka s oxidmi uhlíka [CO a CO2], tie sa majú získavať i zo vzduchu). A o tzv. biopalivách radšej pomlčím, ak niet dosť dostupných potravín voľakedy a i teraz.
Syntetické palivá môžu zachrániť spaľovacie motory pred vyhynutím. [size=77]1778[/size]
ked pridu take baterky na trh, potom si to mozeme predebatovat - do toho casu su to stale len vzdusne zamky - poslednych 10rokov sa kazdorocne ohlasuje mnozstvo “revolucnych” bateriek a tehcnologii, ale realne dostupna stale nie je ani jedna z nich
a aj potom este stale ostane problem nabijaciek - teda distribucie elektriny - pretoze aj pre to nabijanie 4C potrebujes masivne posilnit rozvodnu/distribucnu siet (a nasledne potom samozrejme aj elektrarne)
- samozrejme - “..cena/dojazd/rychlost nabijania/moznosti nabijania..” ano toto su zasadne priame problemy/obmedzenia za ktorymi su potom skryte este dalsie (niekedy zlozitejsie a s dlhodobym riesenim, ako napr. dostatocnost a stabilita rozvodnej/distrubucnej a prenosovej siete, dostatocny vykon stabilnej a predikovatelnej vyroby elektriny )
- ad Norsko - nekorektna poznamka - pretoze tam to nie je iba o “akceptacii” obmedzeni, ale vstupuje do toho aj masivna dotacna politika pre EV,ktora umelo znevyhodnuje (zatial) ICE oproti EV - myslim, ze ak by na slovensku ponukali EV lacnejsie ako ICE (porovnatelna kategoria aj vybava), tak aj tu sa ich preda viac (pri nizsej cene by viacero kupcov akceptovalo obmedzenia a suvisace kompromisy pri prevadzke)
k baterkam - to iste co vyssie - vzdusne zamky, az to bude realita, mozeme predebatovat - problem ale je, ze ten rezim “zdielania” kapacity bateriek sa snazia presadit uz teraz (lebo uz teraz su velke problemy zabezpecit stabilitu siete)
ehm .. toto je imho blud
imho vodikova ekonomika je este vacsi blud/tunel ako OZE .. “efektivita” vyroby, narocne skladovanie a transport, ako aj nasledne spatny prevod na elektrinu ho predurcuju max ako doplnkove riesenie (v opodstatnenych pripadoch) ale nie ako hlavne/mainstream ..
taktiez synteza (aka synteza “zeleneho” H2 a CO/CO2 zo vzduchu) je aktualny hype zaujimavy hlavne pre grantovo orientovane subjekty a velke korporacie, ktore si dokazu vylobovat velke dotacie/podporu a zaroven si popri tom zlepsuju marketingove skore (rovnako ako aj pri “zelenych” H2 technologiach)
a ano tzv. biopaliva by som zaradil do kategorie zlocinu .. podobne aj bludy o masivnom nasadeni bioplynu..
Pri batériách je okrem kapacity bežným parametrom aj maximálny nabíjací prúd (aj maximálny vybíjací prúd) a zvykne sa to udávať v násobkoch kapacity. Napr. mám hypotetický akumulátor 3,7 V / 2 Ah ktorý umožňuje nabíjanie prúdom 1C znamená to že ho môžem nabíjať teoreticky prúdom 2 A tzn. nabijem ho na plnú kapacitu za hodinu. Takýto akumulátor by mal kapacitu 7,4 Wh tzn. veľmi zjednodušene výkon potrebný na jeho najrýchlejšie nabíjanie (za hodinu) by bolo 7,4 Wh. Ak by tento akumulátor umožňoval nabíjanie 4C znamenalo by to plné nabitie za 25 minút pri výkone 29,6 W. (Všetko pri zanedbaní strát a teoretickom lineárnom priebehu nabíjania)
je tu vela zaujimavich informacii ale co z autom ktoremu po 7-8 rokoch skonci bateria. nastane hlavny problem o ktorom sa malo pise. len co auto splatis, to zase zainvestovat 20-30 tisic ?alebo nie velmi ojazdene predat?
Osobne si myslim, ze takmer nikto neda 20-30 tis do 8 rocneho auta.. a aj keby chcel, automobilky mu ani nepredaju akumulator kedze ich nemaju dost a tym ze ho nepredaju ako ND ale daju do noveho auta zarobia viac.. cize auta budu po 8-10 rokoch “na dozitie” - kratke jazdy po meste na nakup kym sa nepokazi nieco co bude vyzadovat drahsiu opravu nez aktualna hodnota automobilu. Uz to vidiet teraz na 8-10 rocnych EV

Pri batériách je okrem kapacity bežným parametrom aj maximálny nabíjací prúd (aj maximálny vybíjací prúd) a zvykne sa to udávať v násobkoch kapacity. Napr. mám hypotetický akumulátor 3,7 V / 2 Ah ktorý umožňuje nabíjanie prúdom 1C znamená to že ho môžem nabíjať teoreticky prúdom 2 A tzn. nabijem ho na plnú kapacitu za hodinu. Takýto akumulátor by mal kapacitu 7,4 Wh tzn. veľmi zjednodušene výkon potrebný na jeho najrýchlejšie nabíjanie (za hodinu) by bolo 7,4 Wh. Ak by tento akumulátor umožňoval nabíjanie 4C znamenalo by to plné nabitie za 25 minút pri výkone 29,6 W. (Všetko pri zanedbaní strát a teoretickom lineárnom priebehu nabíjania)
Ach jaj, to je ešte o dosť horšie, ako som si myslel a nesedí to ani len rozmerovo. Čiže 4C znamená, že ho nabijem za štvrť hodiny a 6C za šestinu hodiny. Výborne, čo tak namiesto zavádzania čísla C udať rovno skutočný rozmer, teda čas do plného nabitia?
Geniálnejšiu vec som videl asi iba na žiarovkách, kde napísali “spotrebu v kWh na 1000 hodín svietenia” namiesto wattov.
Kvík: ja som len vysvetlil vzťah medzi kapacitou a výkonom resp. max. nabíjacím a vybíjacím prúdom. EV nemám a ani som to takto nevidel pri žiadnom aute uvedené, ale pri batériách (hlavne pri individuálnych článkoch, Pb alebo Li-Ion) je to v datasheetoch dôležitý parameter, rovnako ako kapacita, a rozhoduje o vhodnosti článkov pre danú aplikáciu (napr. v záložných zdrojoch a pod).
Mne je to fyzikálne dokonale jasné akurát som neveril, že marketingové oddelenia vymyslia ďalšiu zbytočnosť. Miesto 4C môžem rovno napísať 15 minút a povie mi to to isté a rýchlejšie.
Na druhej strane, rýchlosť nabíjania alebo tankovania by mohli udávať ako skutočnú rýchlosť: s naftou spravím pri stojane aj 12 km/s, čiže 43200 km/h; pre EV to vyjde, ak dobre rátam, najviac okolo 1500 km/h.

ked pridu take baterky na trh, potom si to mozeme predebatovat - do toho casu su to stale len vzdusne zamky - poslednych 10rokov sa kazdorocne ohlasuje mnozstvo “revolucnych” bateriek a tehcnologii, ale realne dostupna stale nie je ani jedna z nich
a aj potom este stale ostane problem nabijaciek - teda distribucie elektriny - pretoze aj pre to nabijanie 4C potrebujes masivne posilnit rozvodnu/distribucnu siet (a nasledne potom samozrejme aj elektrarne)

k baterkam - to iste co vyssie - vzdusne zamky
Podla vsetkeho uz je to blizsie nez som myslel: “As a result, XPeng claims the G9 will be able to charge up to 200 km (124 mi) of range in five minutes, with a maximum energy efficiency of over 95%.”
" XPeng is planning an SOP for the G9 sometime in Q3 of 2022"
“XPeng said it is also rolling out lightweight 480 kW high-voltage supercharging piles, with 670A+ flow rate capacity and IP67 protection, to provide safer and more convenient charging.”
https://electrek.co/2021/11/18/xpeng-unveils-g9-suv-with-x-pilot-4-0-adas-and-ability-to-charge-200-km-in-5-minutes/
a novsie info: "According to a CnEVPost report, one of the battery packs of the G9 will consist of Sunwoda-manufactured 4C power cells. "
https://topelectricsuv.com/news/xpeng/new-xpeng-suv-2022-details/
“XPeng G9 deliveries are planned for October. But a lot of Chinese media sources consolidate around August-September.”
https://carnewschina.com/2022/06/08/xpeng-g9-electric-suv-unveiled-with-551-hp-in-china/

- ad Norsko - nekorektna poznamka - pretoze tam to nie je iba o “akceptacii” obmedzeni, ale vstupuje do toho aj masivna dotacna politika pre EV,ktora umelo znevyhodnuje (zatial) ICE oproti EV - myslim, ze ak by na slovensku ponukali EV lacnejsie ako ICE (porovnatelna kategoria aj vybava), tak aj tu sa ich preda viac (pri nizsej cene by viacero kupcov akceptovalo obmedzenia a suvisace kompromisy pri prevadzke)
Ale ved to som prave napisal, ked bude vhodna cena/ulavy/dotacie ludia to akceptuju. A prijatelna cena bez dotacii bude az ked budu dostatocne vyrobne kapacity a konkurencne prostredie ako pri spalovacich autach.
Sa netvarme, ze EV je vyrobne tak dramaticky drahsie ako sa prezentuje a predava. EV bez baterie je bezpochyby lacnejsie nez kompletne spalovacie auto a cena baterii je:
“Lithium-ion battery pack prices averaged $132 per kwh in 2021—down from $140 per kwh in 2020—and $101 per kwh on a cell”
“However, higher raw material prices are already pushing prices back up, according to the report, which predicted a $135 kwh average pack price for 2022.”
https://www.greencarreports.com/news/1134307_report-ev-battery-costs-might-rise-in-2022
Teda pre male baterie 40kWh bateriovy blok 5400 USD, bezny 60 kWh bateriovy blok 8000 USD, velke baterie 100 kWh 13500 USD.
Ked nieco ako Fabiu za 10 tisic E so spalovacim motorom vyrobia ako EV tak to nemoze stat viac ako 15 000 E a bude to mat WLTP dojazd okolo 250km.

ehm .. toto je imho blud
Ja si to nemyslim. Tesla ma 30% priemerny zisk na jednom aute a keby vyrobila tento rok aj 2-nasobok aut, tak preda 2-nasobok a zrejme sa bude aj tak cakat pol roka na nove auto, co je teraz u Tesly bezne.

je tu vela zaujimavich informacii ale co z autom ktoremu po 7-8 rokoch skonci bateria. nastane hlavny problem o ktorom sa malo pise. len co auto splatis, to zase zainvestovat 20-30 tisic ?alebo nie velmi ojazdene predat?
Neviem ci v Europe na bezne a drahe EV dava niekto zaruku menej ako 8 rokov/150 000 km. Teda moze sa po 8 rokoch bateria pokazit, ale je to velmi nepravdepodobne, ze sa pokazi cela, ale pokazi sa len napr. 1 blok, ktory treba odpojit. Ako som uviedol vyssie aj velka 100 kWh bateria stoji 13500 USD v roku 2022, skor je zatial neochota servisov a vyrobcov sa tym zaoberat a tak strielaju nezmyselne ceny za vymenu pretoze ked to namontuju do noveho auta, tak zarobia 3-nasobok ceny baterioveho bloku.
Pri kvalitnych bateriach s tepelnym manazmentom sa rapidnej degradacie netreba obavat aj ked vynimky existuju.
https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2018/04/screen-shot-2018-04-14-at-2-56-15-pm.jpg?quality=82&strip=all
ako rozne vizie su tu uz dlhsie - uvidime ked to realne pride ..ved aj tie uzasne he3da baterky uz sa mali 3/4 roka vyrabat a stale nic ..
a stale to riesi len jeden zasadny problem - (baterky- cena/kapacita/pouzitelnost) ale ostava podla mna vaznejsi problem z rozvodnou/prenosovou sietou a koncovymi stanicami/nabijackami co nevies riesit len navysenim kapacity nejakej vyrobnej linky ..
Holandania nie a nie sa vzdat ICE, napriek vsetkym prekazkam

Holandania nie a nie sa vzdat ICE, napriek vsetkym prekazkam
Okrem ineho na tom Tvojom linku uvadzaju:"Jak vyšlo najevo ze studie, kterou provedly weby Gasmetaal a AutoTrack, pouze 20 procent dotázaných uvedlo, že by letos rádo přepřáhlo na elektromobil - 80 procent lidí nic takového neplánuje. "
“Jak už jsme zmínili mnohokrát, posunout tržní podíl elektrických aut výrazně nad hranici 20 % bude složité kdekoli, kde je přímo či nepřímo nenařídí.”
Zatial nikomu nikde neprikazali kupovat iba nabijatelne auta a v uvedenom Holandsku je podiel nabijatelnych aut na celkovych novych registraciach za 5 mesiacov tohto roka 31%.
https://insideevs.com/news/592213/netherlands-plugin-car-sales-may2022/#:~:text=Plug-in%20electric%20car%20sales,about%20*15%2C880%20and%2013%25%20share
Za rok 2021 bol trhovy podiel nabijatelnych aut v Holandsku 30%.
https://insideevs.com/news/562012/netherlands-plugin-car-sales-2021/#:~:text=Plug-in%20electric%20car%20sales%20in%20the%20Netherlands%20–%20December%202021,points%20above%202020%20(25%25).
“Sweden’s auto market saw plugin electric vehicles take 55.6% of the total share in March 2022”
https://cleantechnica.com/2022/04/01/swedens-plugin-ev-share-hits-56-in-march-will-accelerate/
“Norway’s electric vehicle transition continued to progress in June, with plugin electric vehicle share of 89.9%,”
https://cleantechnica.com/2022/07/02/norway-grows-ev-share-tesla-model-y-bestseller/
Nemecko na 5 mesiacov tohto roka:“Total: 247,706 – up 0.1% at 24.4% market share”
https://insideevs.com/news/592116/germany-plugin-car-sales-may2022/
Na lepsie EV sa caka 6-12 mesiacov, ale su aj vynimky, kde su objednavky na 1-3 roky dopredu pricom sa plati zaloha 500-5000 USD.
“Fisker Ocean One Reservation Holders Asked To Pay $5,000 To Secure Order”
“Production starts in November 2022. Delivery timing will be dependent upon your pre-order date and delivery location. We expect all deliveries of the Fisker Ocean One to occur by end of September 2023”
https://insideevs.com/news/596465/fisker-oceak-reservation-preorder-5000-dollars/
Nabijatelne znamena aj phev aj ev, ev maju 21% podla toho clanku.
Norsko nemozme davat za priklad kedze tam je trh extremne pokriveny.

Zatial nikomu nikde neprikazali kupovat iba nabijatelne auta a..
- tak ako uz bolo spomenute, v tych cislach su nie len ciste EV, ale aj HEV a PHEV.
- nemusis prikazovat, staci ze spravis dostatocnu dodacnu podporu (ci uz priamu, alebo nepriamu), prip. umelo znevyhodnis ICE
tu je prehlad ake su priame aj nepriame dotacie v ramci EU - a niekde je to dost zaujimave, v nemecku uz riesa problemy, ze sa dotacie zacinaju zneuzivat a nejake firmy si uz na tom postavili biznis
Plug-in hybrid “v spravnych rukach” moze najazdit priemerne 60-70% na elektrinu a pritom to na dlhych cestach nezdrziava nabijanim.

Norsko nemozme davat za priklad kedze tam je trh extremne pokriveny.
To vyhlasime kazdy druhy trh za extremne pokriveny a mame vybavene.
Ako to rastie v Dansku - https://cleantechnica.com/2022/01/12/denmark-crushes-50-ev-sales-barrier-now-what/
V Cine: “For reference, in 2021, the total plug-in electric car registrations increased by about 153% year-over-year to over 3.2 million (from 1.27 million in 2020). In 2022, the total volume might reach 5-6 million, according to some forecasts.”
1.27 million in 2020
3.2 million in 2021
odhad pre rok 2022 je 5-6 milionov
https://insideevs.com/news/594260/china-plugin-car-sales-may-2022/
Na viac nie su zatial vyrobne kapacity aj ked rastu extremnym tempom.

tak ako uz bolo spomenute, v tych cislach su nie len ciste EV, ale aj HEV a PHEV.
HEV nie je plug-in hybrid, teda HEV tam zahrnute nie su.

nemusis prikazovat, staci ze spravis dostatocnu dodacnu podporu (ci uz priamu, alebo nepriamu), prip. umelo znevyhodnis ICE
Ides tvrdit, ze minuly rok sa predalo 936 000 Tesiel kvoli tymto ulavam a inak by si ich nekupili? Ale iste su aj skupiny ludi, ktorych motivuje dotacia/ine zvyhodnenie a su ochotni akceptovat nabijanie EV.
ano, mas pravdu, HEV tam nie su - nemal som ich uvadzat
a ano, suhlasim, ze PHEV je aktualne univerzalnejsie/lepsie riesenie (teda az na tu obstaravaciu cenu)
a co sa tyka pokrivenia trhu, ano - velke dotacie (aj nepriame) vyrazne zvyhodnuju elektromobilitu (v dotknutych krajinach) oproti ICE a napriek tomu vo vacsine sa viac predava ICE .. teda ani tie zvyhodnenia nedokazu u vacsiny vykompenzovat obmedzenia ci kompromisy prevadzkovania EV .. ved si pozri ten link co som daval, aby si mal aspon predstavu ako masivne sa v niektorych EU krajinach podporuje elektromobilita ..
a uz aj v tom Norsku polavuju s podporou EV, lebo uz narazaju na limity nabijacej infrastruktury - a to potrebuju zabezpecit plosne len dost male lokality, kde sa koncentruje vacsina obyvatelstva ako aj predanych EV na rozdiel od ostatnych europskych krajin
a cina je kapitola sama o sebe, kde okrem politickeho tlaku a predpisanych kvot na vyrobu EV tam su obrovske dotacie:
“..China’s expensive incentive programme has been credited with creating the world’s largest EV market. Since the subsidies began in 2009, some 100 billion yuan ($14.8 billion) has been handed out to buyers including commercial fleet operators up to end-2021, according to an estimate by Shi Ji, an auto analyst with China Merchants Bank International…” zdroj
a ~40% predanych EV v cine su nakupne tasky za ~4tis$ (u nas by stal ich ekvivalent minimalne 5nasobok)
alebo take nemecko - “..The German state spent a total of €3.1 billion to subsidise the purchase of EVs in 2021…” kde na BEV mozes dostat dotaciu 9000Eur? (a to nie na par kusov rocne ako u nas, ale neobmedzene) .. ved na tomto programe sa uz rozbehol spekulativny sekundarny trh, kde su firmy specializovane vyslovene na to, ze cielene podporuju a nasledne vykupuju od ludi elektromobily takou formou, ze prvokupcu to nestoji vobec nic a kazdych par mesiacov sa vozi na novom elektromobile v podstate takmer zadarmo
a tomuto chces hovorit normalny trh?
Najlepsi vynalez z EV segmentu podla mna je elektrokolobezka, resp elektrobike, maly akumulator a odvezie ta vramci mesta za minimalne naklady. Samozrejme by bolo super ak by boli vsade cyklochodniky na ktorych by sa mohli bezpecne ev kolobezky/ev bike presuvat

a co sa tyka pokrivenia trhu, ano - velke dotacie (aj nepriame) vyrazne zvyhodnuju elektromobilitu (v dotknutych krajinach) oproti ICE a napriek tomu vo vacsine sa viac predava ICE .. teda ani tie zvyhodnenia nedokazu u vacsiny vykompenzovat obmedzenia ci kompromisy prevadzkovania EV .. ved si pozri ten link co som daval, aby si mal aspon predstavu ako masivne sa v niektorych EU krajinach podporuje elektromobilita ..
“Jaguar nás bude stáť pol miliardy aj bez zarátania 130-miliónovej dotácie” - To nie je dotovanie spalovacich aut? A take dotovane vyrobne spalovacich aut mame 4.
https://e.dennikn.sk/531932/jaguar-nas-bude-stat-pol-miliardy-aj-bez-zaratania-130-milionovej-dotacie/

a cina je kapitola sama o sebe, kde okrem politickeho tlaku a predpisanych kvot na vyrobu EV tam su obrovske dotacie:
“..China’s expensive incentive programme has been credited with creating the world’s largest EV market. Since the subsidies began in 2009, some 100 billion yuan ($14.8 billion) has been handed out to buyers including commercial fleet operators up to end-2021, according to an estimate by Shi Ji, an auto analyst with China Merchants Bank International…” zdroj
15 miliard USD za 12 rokov je pre Cinu omrvinka.

a ~40% predanych EV v cine su nakupne tasky za ~4tis$ (u nas by stal ich ekvivalent minimalne 5nasobok)
To si nemyslim, vyrazna vacsina toho co sa v Cine predava su pre nas drahe auta, ale presne sa mi to ratat nechce. Drviva vacsina velkych vyrobcov v Cine ako Tesla, BYD, GAC Aion, SAIC, XPENG, Chery New, Li Auto, NIO, vyrabaju drahe nabijatelne auta.

alebo take nemecko - “..The German state spent a total of €3.1 billion to subsidise the purchase of EVs in 2021…” kde na BEV mozes dostat dotaciu 9000Eur? (a to nie na par kusov rocne ako u nas, ale neobmedzene) .. ved na tomto programe sa uz rozbehol spekulativny sekundarny trh, kde su firmy specializovane vyslovene na to, ze cielene podporuju a nasledne vykupuju od ludi elektromobily takou formou, ze prvokupcu to nestoji vobec nic a kazdych par mesiacov sa vozi na novom elektromobile v podstate takmer zadarmo
a tomuto chces hovorit normalny trh?
Ale ked ich aj odkupia, tie auta sa nestratia ani ich hned nezosrotuju, len ich pouziva niekto iny. Dotacia 9000 E je vysoka, ale stale to v drvivej vacsine nepokryva rozdiel medzi podobnou spalovacou verziou a elektrickou verziou a predsa ich predaju kolko dokazu vyrobit/doviezt. Uz nad 40 000 E je dotacia len 7500 E to su snad vsetky Tesla, Audi, BMW, Mercedes.
Dotacie su na to, aby zmena netrvala desiatky rokov, ide o zlepsenie ovzdusia, znizenie hluku najma v mestach, znizenie zavislosti na rope a z toho vyplyvajuceho financovania najma Ruska, ale aj dalsich krajin.
Dotacie na EV su uplna omrvinka oproti dotaciam na fosilne paliva, ktorych sa potrebujeme zbavit: “Globally, fossil fuel subsidies are were $5.9 trillion or 6.8 percent of GDP in 2020 and are expected to increase to 7.4 percent of GDP in 2025”
https://www.imf.org/en/Topics/climate-change/energy-subsidies