- Hlavné mesto chcelo pri svojom novom električkovom projekte pritvrdiť.
- Biznis sa však magistrátu vzoprel a zákazku prakticky bojkotoval, na stavbe by totiž mohli prerobiť desiatky miliónov eur.
- Nový tender, ktorý Vallo vyhlásil, je však benevolentnejší. Z kritérií vypadlo viacero pôvodných požiadaviek.
- Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Električku do Ružinova dotiahlo hlavné mesto začiatkom 70. rokov. Odvtedy sa na trati robili drobné rekonštrukcie, teraz sa však mesto chystá postaviť na jej mieste prakticky novú stavbu. Modernizácia koľají do jednej z najľudnatejších mestských častí Bratislavy bude pravdepodobne zatiaľ najdrahším električkovým projektom, presiahne totiž hranicu 100 miliónov eur.
Ako však všetky podobné stavby, ani túto neobchádzajú problémy. Prvý tender, ktorý vyhlásil magistrát začiatkom roka, sa skončil fiaskom. Ponuku totiž podal len jeden záujemca a aj tá presiahla predpoklad mesta o 50 miliónov eur. Minulý týždeň preto magistrát súťaž vyhlásil znovu s tým, že po konzultácii so zástupcami firiem zmenilo podmienky. Najväčší ústupok pre HN konkretizovala viceprimátorka Bratislavy Tatiana Kratochvílová.
Zmenil sa najmä systém pokút
Podľa jej slov sa zmenil najmä sankčný mechanizmus, ktorý je teraz oveľa benevolentnejší. „Sankcie boli nastavené veľmi prísne, pretože mesto sa chcelo chrániť pred prípadnými problémami. To bol aj dôvod, prečo sa do súťaže prihlásil len jeden zhotoviteľ,“ povedala.
Firmy sa môžu do nového tendra prihlásiť najneskôr 22. augusta. Počas prípravných trhových konzultácií, na ktorých sa zúčastnilo sedem spoločností, sa ukázalo, že jedným z problémových bodov bolo aj kritérium zamerané na zníženie hluku a vibrácií. Svoje o tom vie akciovka TSS Grade, ktorá modernizovala radiálu v Karlovej Vsi a Dúbravke. Mesto ju oslovilo cez dotazník, v ktorom od firiem vyžadovalo spätnú väzbu k súťaži.
Firma plánovala podať ponuku v prvom tendri, avšak po preštudovaní podkladov cúvla práve kvôli kombinácii spomínaného kritéria ohľadne hluku a prísnych sankcií. Podľa riaditeľa Dušana Chovanca by zákazka mohla byť pre firmu až likvidačná.
„Vytvorili sme modelovú situáciu vrátane personálnych podmienok tendra a vyšlo nám, že by pokojne mohlo dôjsť k sankcii až 150 miliónov eur – čo je viac, než stojí celá stavba,“ povedal pre HN Chovanec.
Dnes je podľa neho hladina hluku v okolí trate na úrovni zhruba 63 decibelov. Požiadavkou, ktorú si mesto stanovilo, malo byť zníženie tejto hodnoty zhruba o 10 decibelov. Hlukovosť však závisí nielen od infraštruktúry, ale tiež od technického stavu vozov, ktoré tu budú jazdiť. „Nebolo teda možné to zabezpečiť tak, aby sa vyšším hodnotám úplne predišlo. A keby sme ich prekročili, hrozila nám sankcia,“ vysvetlil Chovanec.
Vypustili aj ďalšie požiadavky
Toto kritérium preto vypustili. No pribudli ďalšie dve – vyššia starostlivosť o zeleň a predĺženie záručnej lehoty aj servisu. Zároveň sa upravili váhy hodnotiacich kritérií, znížili sa zmluvné pokuty a zaviedol sa nový bonusový systém. Zmenila sa aj predpokladaná hodnota zákazky – z pôvodných 95 miliónov na 102 miliónov eur.
Kratochvílová počíta s tým, že zmluva s dodávateľom by sa mala podpísať ešte v tomto roku. Stavebné práce by sa však mohli začať v priebehu toho budúceho, keďže predtým bude potrebné dopracovať niektoré časti projektu.
Chovanec zatiaľ nevedel povedať, či v prípade opakovanej súťaže prejavia záujem. „Ešte sme to nevyhodnotili. Do dnešného dňa nie sme rozhodnutí, či ponuku podáme,“ povedal.
Záujem o projekt majú napríklad aj Poliaci, ktorí dnes stavajú križovatku diaľnic D1 a D4 pri Bratislave. „Budimex so záujmom očakáva vyhlásenie verejnej súťaže na modernizáciu ružinovskej radiály. Po preskúmaní podmienok verejnej súťaže sa rozhodneme, či sa do projektu zapojíme,“ odkazuje spoločnosť. Firma sa zameriava aj na električkové projekty a robila na tratiach vo Varšave, v Krakove a Olštýne.
Takmer sedem minút k dobru
Práce na modernizácii by mali trvať viac než dva roky a prebehnú v dvoch etapách. Prvá etapa sa začne na konečnej zastávke Astronomická a potiahne sa po Slovanet, neďaleko trhoviska Miletičova. Druhá etapa bude pokračovať od Amerického námestia, teda od štátnej nemocnice, cez Krížnu až po Trnavské mýto.

Aktivista Slávik zasiahol Vallov električkový megaprojekt. Magistrát situáciu upokojuje
Náročnejšia bude pravdepodobne druhá fáza, keďže jej súčasťou je aj rekonštrukcia križovatky Krížna – Legionárska, čo zasiahne dopravu smerom do Ružinova aj na Vajnorskú radiálu.
Dnes cesta z Amerického námestia po predajňu Lidl na konci Ružinova trvá v priemere 29 minút. Po modernizácii by sa tento čas mohol skrátiť na približne 23 minút, čo by mohlo zvýšiť atraktivitu MHD v tejto oblasti. Električky by zároveň mali mať prednosť na križovatkách a ich priemerná rýchlosť by sa mala zvýšiť z 19 na 25 kilometrov za hodinu.
Výraznou zmenou bude aj zníženie počtu prejazdov áut cez trať na Ružinovskej ulici. V úseku medzi Štrkovcom a Tomášikovou budú autobusy a električky jazdiť v strednom pruhu so spoločnými zastávkami.
Zeleň medzi koľajami, ktorá je dnes len v okolí Miletičky, sa rozšíri aj do ďalších úsekov, čo by malo pomôcť tlmiť hluk a vibrácie. Súčasťou projektu bude aj kompletná rekonštrukcia Krížnej ulice – upraví sa celá jej šírka a pravdepodobne sa mierne posunie aj električková trať. Riešiť by sa mal aj problém zatápania podjazdu pod Bajkalskou ulicou.
