hnonline.sk/1-10023680-22511 … _detail-01
Ekonomicky najvýhodnejší mýtny systém by spoplatňoval všetky cesty
Nielen diaľnice, ale aj všetky ostatné cesty by mali byť spoplatnené, čím by sa z hľadiska pomeru nákladov a príjmov dosiahol ekonomicky najvýhodnejší variant pri výbere mýtneho poplatku. Uvádza sa to v štúdii Mýtny systém pre nákladné automobily, ktorú pre Siemens, s.r.o., vypracovala spoločnosť Shild & Partner.
Materiál skúma štyri alternatívy vyberania mýta. Prvou je spoplatňovanie len diaľničných úsekov. Z ekonomického hľadiska je to najnevýhodnejší variant, pretože náklady na zavedenie mýtneho pri satelitnej technológii (GPS) sa podieľajú 53 % a pri mikrovlnnom systéme (DSRC) 30 % na výbere mýtneho. Európska únia (EÚ) pritom odporúča, aby tento pomer tvoril maximálne 15 %. Druhá alternatíva navrhuje spoplatňovať len diaľnice a cesty 1. triedy. Náklady na zavedenie pri technológii GPS predstavujú 21 % a pri DSRC 33 % z výberu mýtneho.
Tretí a štvrtý variant navrhuje spoplatniť všetky cesty. Odlišujú sa tým, že mýto by v 3. variante nahradzovali diaľničné známky a v 4. aj daň z motorových vozidiel. Náklady sa v tomto prípade dostávajú pod odporúčaných 15 %. “Jazda po diaľniciach a cestách prvej triedy bude v tretej a štvrtej alternatíve zľavnená, čo vodičov nákladných automobilov prinúti uprednostňovať tieto cesty pred lokálnymi, čo bude mať pozitívny vplyv aj životné prostredie,” doplnil Raoul Schild zo spoločnosti Schild & Partner.
Cena za 1 kilometer jazdy sa v štúdii mení v závislosti od zvolenej alternatívy a kategórii nákladných vozidiel a pohybuje sa v intervale od 1 do 5 Sk.
Technický riaditeľ Siemens, s.r.o., Vladimír Slezák informoval, že na základe výsledkov štúdie by sa Siemens zúčastnil na tendri na zavedenie mýtneho v prípade, ak by boli spoplatňované všetky cesty alebo diaľnice a cesty prvej triedy.
Shild & Partner je medzinárodná konzultačná spoločnosť orientujúca sa na projektové modelovanie a výskum pre firmy v dopravnom a komunikačnom sektore.
Bratislava 19. mája, TASR, isz pop