Efektivita druhoradá (Komentár) (eTrend)

Efektivita druhoradá (Komentár)
PPP po slovensky pripomína dodávateľský úver
[18.8.2005, TREND / Miro Sedlák]

http://www.etrend.sk/generate_page.php?page_id=53701

S bremenom nákladov na slovenské diaľnice pomôžu štátu súkromní koncesionári, ktorí za svoje postavia významnú časť magistrály zo Žiliny do Košíc. Štátny diaľničný investor bude diaľnice splácať štvrť storočia, ale nebude musieť zháňať peniaze okamžite.

Desiatky miliárd, ktoré by diaľnice zhltli, sa takto nezapočítajú do verejného dlhu a Slovensko bude môcť prijať euro v stanovenom termíne. To je hlavná príčina, prečo vláda podporila taký plán využitia public-private partnership (PPP), aký mu rezort dopravy navrhol.

Ibaže PPP nebol vymyslený ako účtovný trik pre potreby výkazov verejných financií, ale spôsob, ako možno stavať a prevádzkovať verejnú infraštruktúru efektívne.

Ako ďalší dôvod, pre ktorý majú slovenské diaľnice stavať súkromní koncesionári, sa preto uvádza nízka efektivita diaľnic stavaných štátom. Lenže ak manažéri najatí štátom nedokážu zvládnuť efektívne ani objednávku a riadenie výstavby dopravnej infraštruktúry, ako chcú potom zvládnuť zaviesť do života PPP? Teda niečo, s čím na Slovensku nie sú žiadne skúsenosti a pri čom je na druhej strane obchodu skúsený tvrdý partner.

Napokon pochybnosti o schopnosti slovenských štátnych manažérov zvládnuť PPP má aj firma Mott Macdonald, ktorá radí Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

„PPP významne zaťaží manažérske zdroje a schopnosti NDS aj MDPT (…) Treba očakávať vysokú kvalifikáciu a bohaté skúsenosti náprotivkov. (…) personálne a procedurálne podmienky nevyhnutné pre PPP projekty by mali byť implementované dostatočne pred začatím výberového konania, aby sa zabezpečila efektívnosť celého projektu,“ píše sa okrem iného v zhrnutí záverečnej správy poradenskej firmy. Preložené späť z diplomatického do civilného jazyka – poradenská spoločnosť uvažuje o kompetentnosti predstaviteľov diaľničnej spoločnosti i rezortu dopravy.

A chyby sa už robia. Namiesto toho, aby zadanie znelo napríklad „spojiť cestou s potrebnou kapacitou mestá A a B“, investorovi je vopred predpísané, kadiaľ má diaľnica viesť a že pri tom musí postaviť najdlhší a najdrahší tunel v slovenskej histórii. Diskusia sa nepripúšťa.

To však nie je PPP. Efektívne zadanie by totiž skôr malo pripomínať riešenie rébusu, ako zabezpečiť požadovaný účel. Zatiaľ to je iba obyčajný dodávateľský úver na stavbu a služby.

PPP má byť efektívnejšie nielen v porovnaní s terajším stavom, keď štát zle manažuje objednávku a financovanie stavieb. Ale má byť výhodnejšie, ako keby štát manažovať vedel a zbytočne svojím meškaním stavbu nepreplácal. Variant, ktorý schválila vláda, taký nebude.