Dopravné značenie (DZ)

V súčasnosti nemá moc zmysel zavádzať nové čísla RC.
Toto je návrh číslovania diaľnic z práve vypracovávanej koncepcie cestnej siete:

6.2 Diaľnice
6.2.1 Rozsah siete diaľnic
Návrh diaľničnej siete vychádza z nasledujúcich pravidiel:

  1. Trasy kontinentálneho dopravného významu sa vždy budujú ako diaľnice. V prípade relatívne nízkych intenzít dopravy sa vybudujú v polovičnom profile.
  2. Trasy diaľkového dopravného významu sa spravidla budujú ako diaľnice, podľa intenzít dopravy v plnom alebo polovičnom profile. V prípade veľmi nízkych intenzít dopravy sa tieto trasy ponechajú ako štátne cesty až do doby, keď intenzity dopravy dosiahnu požadované minimá pre aspoň polovičný profil diaľnice.
  3. Trasy nadregionálneho dopravného významu sa len výnimočne budujú ako diaľnice, a to v prípade veľmi vysokých intenzít dopravy, kde bežná krajinská cesta kapacitne nepostačuje; sem spadajú tiež mestské diaľnice vo veľkých aglomeráciách (najmä Bratislava a Košice). Diaľnica na trase nadregionálneho dopravného významu sa buduje výlučne v plnom profile: pri bežných intenzitách dopravy sa nadregionálne trasy realizujú ako krajinské cesty.
  4. Trasy regionálneho, okresného a miestneho dopravného významu sa nikdy nebudujú ako diaľnice. V prípade vysokých intenzít dopravy – čo je obvykle len na krátkom úseku v blízkosti väčších miest – možno cestu vybudovať ako smerovo rozdelenú, nie však v parametroch diaľnice, pričom takáto cesta sa kategorizuje ako krajská, lokálna alebo miestna.
    Pre trasy diaľkového dopravného významu sa v číslovacom pláne rezervuje číslo aj v prípade, ak sa výstavba vzhľadom na intenzity dopravy predpokladá v dlhodobom výhľade. V prípade trás nadregionálneho dopravného významu sa číslo prideľuje len tam, kde je výstavba diaľnice už potrebná.
    Vzhľadom na uvedené výsledný návrh zahŕňa celú diaľničnú sieť podľa „Nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest“ z roku 2001 a jeho neskorších doplnení a zároveň dopĺňa výhľadové koridory pre diaľkové trasy a tiež pre nadregionálne trasy, v ktorých je, alebo v blízkej budúcnosti bude potrebná diaľnica, resp. predĺženie plánovanej alebo existujúcej diaľnice.
    6.2.2 Princíp zostavenia trás diaľnic
    Návrh trasovania a číslovania diaľnic bol zostavený na základe posúdenia rôznych pracovných verzií a porovnania ich výhod a nevýhod. Pracovné varianty uvádza Príloha E.
    Výsledný návrh vychádza z oficiálnej európskej siete TEN-T. Základnými ťahmi sú kontinentálne koridory TEN-T (cez Slovensko prechádzajú tri koridory), na ktoré nadväzuje najprv základná a súhrnná sieť TEN-T a potom ostatné trasy mimo siete TEN-T.
    Tento návrh je optimálny pre slovenskú diaľničnú sieť, nakoľko:
    • trasy hlavných diaľnic sú vymedzené prirodzeným smerovaním, pričom základné delenie je dané koridormi TEN-T a teda je v súlade s európskou dopravnou politikou,
    • oddelenie diaľnic TEN-T siete do jedného bloku čísel (D1 až D19) a ostatných diaľnic do troch regionálnych blokov čísel umožňuje vysokú flexibilitu rozširovania a dopĺňania číslovacieho plánu v budúcnosti podľa potreby.
    Súčasná trasa D1 je v tomto návrhu rozdelená na dve na seba nadväzujúce diaľnice – to je dané tým, že návrh preferuje európske smerovanie pred vnútroštátnym smerovaním, predovšetkým trojicu hlavných koridorov siete TEN-T (Orient/Východné stredozemie, Balt – Jadran, Rýn – Dunaj). Na tejto trojici koridorov pritom leží 8 z 10 najväčších miest na Slovensku, ktoré koridory navzájom spájajú. Mimo trojice hlavných koridorov sa z desiatky najväčších miest nachádzajú len Nitra a Banská Bystrica, ktoré sú k týmto koridorom pripojené trasami súhrnnej siete TEN-T (D4, D11).
    Relatívnou nevýhodou návrhu je, že dochádza k zmenám označenia už existujúcich diaľnic D1 až D4. V princípe sa ale nejedná o príliš veľkú nevýhodu, nakoľko:
    • zo súčasnej západnej časti D1 (Bratislava – Hričovské Podhradie) sa zachováva jej trasa a mení sa len jej číslo (na D3), pričom súčasná severná a východná časť D1 sa musia tak ako tak prestaničiť, nakoľko majú nesprávne staničenie,
    • pre súčasnú diaľnicu D2 sa plne zachováva jej trasa aj číslo,
    • zo súčasnej D3 je postavený len krátky úsek Hričovské Podhradie – Žilina-Strážov, ktorý navyše bude mať podľa tohto návrhu opäť číslo D3,
    • zo súčasnej D4 sú postavené len dva veľmi krátke úseky, z toho jeden v polovičnom profile.
    Okrem toho, ak sa prečíslovanie spojí s plánovanou zmenou vyhotovenia informatívneho smerového dopravného značenia, teoretická nevýhoda nutnosti zmeny značenia sa stáva irelevantnou.
    6.2.3 Číslovací plán
    Diaľnice sú rozdelené na diaľnice v sieti TEN-T a na diaľnice mimo tejto siete, pričom sú číslované v osobitných blokoch čísel.
    Rozdelenie na bloky je nasledovné:
    • D 1 až D 19: diaľnice v sieti TEN-T,
    • D 20 až D 29: diaľnice mimo siete TEN-T začínajúce v regióne Západ,
    • D 30 až D 39: diaľnice mimo siete TEN-T začínajúce v regióne Stred,
    • D 40 až D 49: diaľnice mimo siete TEN-T začínajúce v regióne Východ.
    Región Západ zahŕňa Bratislavský, Trnavský, Nitriansky a Trenčiansky kraj, región Stred zahŕňa Žilinský a Banskobystrický kraj a región Východ zahŕňa Košický a Prešovský kraj.
    Zaradenie do regiónu je dané buď podľa začiatku diaľnice alebo, ak je to relevantné, podľa regiónu, v ktorom sa nachádza jej prevažná časť.
    6.2.4 Zoznam diaľnic
    Nasledujúca tabuľka uvádza zoznam diaľnic. V popise trasy sa v zátvorkách uvádza smerové pokračovanie koridoru po iných cestách.
    Tabuľka 6: Trasovanie a číslovanie diaľnic
    Číslo Názov Popis trasy
    D 1 Bratislavský okruh súčasná trasa D4
    D 2 Západná diaľnica Čunovo, št. hr. – Bratislava – Brodské, št. hr. (TEN-T koridor Orient/Východné stredozemie)
    D 3 Považská diaľnica, Kysucká diaľnica Bratislava (D1) – Trnava – Trenčín – Žilina – Čadca – Skalité, št. hr. (TEN-T koridor Balt – Jadran)
    D 4 Južná diaľnica Trnava (D3) – Nitra – Žiar nad Hronom – Zvolen – Lučenec – Košické Oľšany (D8)
    D 6 Hornonitrianska diaľnica Trenčín (D3) – Prievidza – pripojenie D4 alebo D9
    D 7 Zlínska diaľnica Lysá pod Makytou, št. hr. – Púchov – Beluša (D3) (TEN-T koridor Rýn – Dunaj, česká vetva)
    D 8 Severná diaľnica, Východná diaľnica Hričovské Podhradie (D3) – Martin – Ružomberok – Poprad – Prešov – Budimír – Michalovce – Vyšné Nemecké, št. hr. (TEN-T koridor Rýn – Dunaj, hlavná vetva)
    D 9 Turčianska diaľnica Žiar nad Hronom (D4) – Martin (D8)
    D 10 Hontianska diaľnica alebo Tekovská diaľnica uvažované dva varianty: Šahy, št. hr. – Krupina – Zvolen (D4) alebo Šahy, št. hr. – Levice – Hronský Beňadik (D4)
    D 11 Nízkotatranská diaľnica Zvolen (D4) – Banská Bystrica – Ružomberok (D8)
    D 12 Oravská diaľnica Ružomberok/Hubová (D8) – Dolný Kubín – Trstená, št. hr.
    D 13 Abovská diaľnica Milhosť, št. hr. – Košice-juh (D4)
    D 14 Šarišská diaľnica Prešov (D8) – Svidník – Vyšný Komárnik, št. hr.
    D 20 Bratislavská mestská diaľnica Pečňa (D2) – Prievoz (D23) – Trnávka (D22) – Ivanka (D1, D3)
    D 21 Malokarpatská diaľnica Rača (D1) – Pezinok
    D 22 Privádzač Trnávka Trnávka (D20) – Most pri Bratislave (D1, D4)
    D 23 Podunajská diaľnica, Ipeľská diaľnica Bratislava (D20) – Dunajská Streda – Nové Zámky – Lučenec (D4)
    D 27 Trnavská spojka Sereď (D4) – Trnava (po budúcom vyčlenení z D4)
    D 28 Privádzač Nitra Nitra-západ (D4) – Nitra-sever
    D 29 Ponitrianska diaľnica Komárno – Nové Zámky (D23) – Nitra (D4) – Bánovce n. B. (D6)
    D 31 Odbočka Svrčinovec súčasná trasa R5
    D 32 Privádzač Lietavská Lúčka Lietavská Lúčka (D8) – Žilina
    D 33 Privádzač Zvolen Budča (D4) - Zvolen-Pustý hrad
    D 41 Privádzač Košice Juh Šaca (D4) – Košice-Červený Rak
    D 42 Privádzač Košice Sever Košice KDH – Budimír (D8)