Dôležitá časť Slovenska je v hre o nové diaľnice...

[size=150]Dôležitá časť Slovenska je v hre o nové diaľnice. Postaviť sa má 120 kilometrov ciest za skoro tri miliardy[/size]

• Dnes má východ krajiny dokopy toľko diaľnic, koľko Bratislavský kraj.
• Bilancia by sa však mohla čoskoro zmeniť. V hre je výstavba novej infraštruktúry za viac než dve miliardy eur.
• Najväčší prírastok by mal pocítiť Prešovský kraj, ktorý by mal dostať diaľnicu smerom na sever k poľským hraniciam.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Východ krajiny zaostáva za Bratislavou v rôznych smeroch. Nie sú to len platy či vyššia nezamestnanosť. Majú aj najskromnejší pomer diaľnic. Dnes majú obyvatelia prešovskej a košickej župy k dispozícii dokopy 160 kilometrov autostrád, čo je zhruba toľko ako v menšom Bratislavskom kraji.

Treba však dodať, že rozdiely sú aj v počtoch áut na cestách medzi spomínanými regiónmi. Príchod novej automobilky do regiónu, ako aj tlaky zo susedného Poľska rozhýbali procesy a v ďalších rokoch by sa tu infraštruktúra mala výrazne rozrásť.

Optimistické plány hovoria o tom, že by tu čoskoro mohlo pribudnúť aj 90 kilometrov nových diaľnic a ďalších 30 kilometrov ciest. Štát za to zaplatí zhruba 2,6 miliardy eur.

[size=150]1. Obchvat Košíc[/size]

V metropole východu robí dnes šoférom stále nepríjemnosti rekonštrukcia Slaneckej cesty. Budúci rok by sa však mal niesť už v pozitívnejšom duchu a šoféri by mohli jazdiť už aj po novom 14-kilometrovom obchvate. Dnes sa na stavbe robia mostné objekty, protihlukové steny a oporné múry.

Niekde sa dokonca už aj asfaltuje. Pred letom sa spustí do prevádzky vetva križovatky Košice-Juh v smere na Milhosť, čím sa presmeruje tranzit a môžu sa rozvinúť práce na novej vetve.

Čoskoro by sa mohla vyhlásiť aj súťaž na druhú časť obchvatu pri U. S. Steel, ktorá je síce kratšia, ale zložitejšia. „V rámci prípravy stavby sa aktualizuje dokumentácia pre stavebné povolenie a pripravujú sa všetky ďalšie podklady potrebné na vyhlásenie verejného obstarávania,“ odkazuje tlačové oddelenie Národnej diaľničnej spoločnosti. Diaľničiari avizovali ešte v minulom roku, že nový takmer sedemkilometrový úsek by mali začať tendrovať v roku 2024.

[size=150]2. Obchvat Prešova[/size]

Nedávno bol minister dopravy Jozef Ráž skontrolovať, ako sa začína raziť tunel Okruhliak pri Prešove. Takmer dvojkilometrová stavba je súčasťou posledného článku obchvatušarišského mesta. Celá obchádzka by mala byť hotová v septembri 2027. Okrem peňazí zo štátnej kasy sa na ňu podarilo zohnať dodatočne prostriedky aj Bruselu, konkrétne z takzvaného balíčka CEF, ktorý je prístupný všetkým krajinám Únie. Na samotný obchvat pôjde 64 miliónov a ďalších zhruba päť sa vyčlenilo na pokračovanie rýchlocesty R4 smerom k poľským hraniciam. Týchto 60 kilometrov, teda deväť úsekov, je aktuálne v procese prípravy, a čaká sa na štúdiu, ktorá má ukázať, či pôjdu v dvoch alebo štyroch pruhoch.

„Dnes vieme povedať, že žiaden iný než plný profil akceptovať nebudeme. Budeme robiť všetko pre to, aby sme začali stavať už v roku 2026,“ povedal Ráž s tým, že by diaľnicu chcel financovať v celku ako PPP projekt, keďže bude stáť takmer dve miliardy. „Stále sa však nevzdávame myšlienky, že vieme použiť na tento úsek aj časť európskych peňazí práve z CEF,“ dodal.

Aktuálne sa pre jednotlivé úseky zabezpečuje dokumentácia pre územné rozhodnutie. Ráž však hovoril, že aj pomocou zákona o strategických investíciách by sa dal tento proces zlúčiť so získavaním stavebného povolenia. Spomínaný zákon síce parlament schválil, prezidentka ho však vetovala. Nepozdávalo sa jej totiž oslabenie ochrany vlastníkov nehnuteľností, ktorých sa dotýka vyvlastnenie. Kritizovala aj to, že zákon bol schválený v skrátenom konaní, nebol teda dostatočne prediskutovaný s odbornou verejnosťou.

Pripravuje sa tiež dokumentácia pre územné rozhodnutie takmer jeden kilometer dlhého prihraničného úseku, ktorým bude zabezpečené pripojenie budúcej poľskej rýchlostnej cesty S19 na hraničnom priechode s našou R4. Práve Poliaci tlačia na to, aby bola diaľnica, ktorá spojí Pobaltie s Balkánom, hotová čím skôr, a to ideálne v štyroch pruhoch. Analytici z ministerstva financií však už dlhšie takýto model kritizujú, keďže intenzity na severovýchodnom ťahu dnes nie sú také vysoké, aby tu bol potrebný štvorpruh. Poliaci však tvrdia, že by sa to po dobudovaní celej tepny mohlo zmeniť.

[size=150]3. Menšie obchvaty[/size]

Stavebné práce prebiehajú aj neďaleko Prešova v okolí okresného mesta Sabinov. V minulom roku sa cestárom podarilo vysúťažiť jeho obchvatza viac ako 60 miliónov eur a dnes ho stavia podobne ako strategický park pre Volvo Hochtief. Podľa hovorkyne Slovenskej správy ciest Jany Lukáčovej tu boli ukončené výruby stromov a kríkov vrátane odstránenia pňov a pokračujú práce na odhumusovaní hlavnej trasy a prístupových ciest. Prebieha tiež archeologický výskum. „V máji sa začínajú preložky vedení vysokého napätia, plynovodov a telekomunikačných vedení,“ povedala Lukáčová.

Na tejto trase sa v budúcnosti počíta aj s ďalšími modernizáciami a preložkami, ktoré sa budú týkať 63 kilometrov vozoviek v hodnote takmer 300 miliónov eur.

Ďalšou stavbou neďaleko metropoly Šariša by mal byť obchvat Stropkova. Mesto severne od vodnej nádrže Veľká Domaša bojuje s náporom zhruba 10-tisíc áut denne. Medzi obcami Slovenská Kajňa a Turany nad Ondavou viedla cesta pôvodne údolím, ktoré bolo neskôr zatopené vodami Domaše. Súčasná trasa bola v 60. rokoch postavená ako vyvolaná investícia výstavby vodnej nádrže. Problémy tu robia aj pravidelné zosuvy. Obchvat za predpokladaných 35 miliónov eur mal byť podľa pôvodných plánov už vo výstavbe. Cestári vo februári ohlásili, že už majú spracované súťažné podklady. Cesta by mala byť financovaná z balíčka nových eurofondov – Program Slovensko. Doteraz sa na výkupy pozemkov minulo zhruba 3,5 milióna eur.

[size=150]4. Cesty okolo fabriky Volvo[/size]

Dôležitým okamihom v regióne bude otvorenie piatej slovenskej automobilky. Okrem toho, že pri nej pribudnú nové diaľnice, stavať sa tu bude aj ďalšia infraštruktúra. Okolie tak dostane takmer šesť kilometrov nových štvorprúdoviek a 9,8 kilometra dvojprúdových ciest. Okrem toho pribudne viac než desať kilometrov cyklochodníkov. V prvej fáze sa postavia asfaltky v predpokladanej hodnote 141 miliónov eur. Druhá etapa je takmer 30-miliónový obchvat obce Šebastovce.

Súčasťou stavby bude nákladná Železničná stanica Valaliky. K železničnej infraštruktúre bude patriť aj nová zastávka – Terminál integrovanej osobnej prepravy Valaliky Centrum.

Predpokladané investície do koľají sa pohybujú vo výške 67 miliónov eur, za čo sa postaví 10 kilometrov nových tratí a nástupište pre cestujúcich s dĺžkou 200 metrov.

Vo fabrike by malo byť zamestnaných viac ako päťtisíc ľudí. V subdodávateľskej sieti však štát odhaduje viac ako 20-tisíc možných pracovných miest.

Okolitá infraštruktúra má byť hotová v roku 2027. Štátna firma, ktorá rieši investíciu, už začala súťažiť vodovody a plynovody. Štát má blízko aj k stavebnému povoleniu na železničnú časť.

Autor: Tomáš Garai
Zdroj: HNonline.sk