Dofinancovateľa Mosta Košická určí analýza zmluvy medzi Metrom a Doprastavom
sme.sk/c/1995051/Dofinancova … tavom.html
Bratislava 3. apríla (TASR) - Až právna analýza zmluvy medzi investorom a. s. Metro a zhotoviteľom a. s. Doprastav, na základe ktorej sa realizuje výstavba Mosta Košická v Bratislave, určí dofinancovateľa stavby, na dokončenie ktorej chýba 402 miliónov Sk. Túto sumu ešte raz preskúmajú úradníci. Výsledok analýzy a opodstatnenej výšky dodatočného výdavku na stavbu bude známy do dvoch týždňov.
Tento postup vyplýva z dohody medzi ministrom financií SR Ivanom Miklošom a primátorom mesta Bratislavy Andrejom Ďurkovským.
Výstavbu mosta cez Dunaj v náklade 3,6 miliardy Sk financuje štátny rozpočet a Európska investičná banka (EIB). Stavba sa rozbehla po dvojročnom meškaní 2. februára 2003. Podľa pôvodného harmonogramu mal byť most odovzdaný do užívania koncom mája 2005, ale termín sa o tri mesiace posunie.
Jedným z dôvodov oneskorenia začiatku výstavby bol dlhší čas, ktorý si na posúdenie najmä správy o výberovom konaní uplatnila EIB, keďže súťaž a financovanie stavebného diela rešpektuje európske predpisy FIDIC.
Návrh na prevzatie štátnej záruky vládou SR za úvery na financovanie premostenia Dunaja pripravil rezort dopravy a Magistrát mesta Bratislavy, ktorý bude po dokončení stavby vlastníkom komunikácie. Dotácie na financovanie mosta smerujú z rozpočtovej kapitoly hlavného mesta SR. Tento návrh vláda SR schválila v marci 2001.
V septembri 2001 zmluvu medzi EIB a Metrom o poskytnutí úveru pre Most Košická podpísal vtedajší riaditeľ Metra Vladimír Kovalčík a viceprezident EIB Wolfgang Roth. Podpis zmluvy bol krokom k začiatku procesu výberového konania na zhotoviteľa stavby. Podmienkou na vyzvanie súťažiacich do výberového konania bol súhlas so súťažnými kritériami zo strany EIB.
Záručnú zmluvu pre projekt výstavby mosta podpísala v zastúpení vlády vtedajšia ministerka financií SR Brigita Schmögnerová, za EIB Roth a za mesto Bratislava primátor Jozef Moravčík v decembri 2001.
Víťazom tendra na zhotoviteľa mosta sa stalo združenie Doprastav a MCE Linz, ktoré ponúklo najnižšiu cenu, 2,253 miliardy Sk vrátane DPH. Súhlas so správou hodnotiteľskej komisie o priebehu súťaže oznámila EIB firme Metro 5. septembra 2002. Jej súhlas ukončil proces výberového konania a umožnil podpis zmluvy o dodávke stavby, čo šéfovia Metra a Doprastavu urobili v decembri 2002. Zmluva obsahuje riešenie prípadných rizík vzniknutých počas výstavby mosta. Konkretizuje, že ak sa zvýši DPH, pri podpise zmluvy vo výške 10 %, a ak sa podľa informácií Štatistického úradu (ŠÚ) SR zvýšia po úprave miery inflácie ceny stavebných materiálov, obstarávateľ stavby Metro má nárok na dorovnanie pôvodného nákladu rozpočtu stavby.
Na neskoršie rozbehnutie výstavby mosta a naplnenie niektorých rizík v zmluve reagovala v auguste 2004 a. s. Metro a jej vedenie vypracovalo návrh na vykrytie dodatočných výdavkov takmer 680 miliónov Sk. Argumentovalo, že s účinnosťou od 1. januára 2004 rezort financií zvýšil DPH na 19 %, čo je po prepočítaní dodatočný výdavok 278 miliónov Sk. Zároveň ŠÚSR zverejnil rast cien, čo sa premietlo do nároku na ďalšie výdavky v sume 402 miliónov Sk.
Akcionármi a. s. Metro je hlavné mesto SR (66 %) a rezort dopravy (34 %). Vlani návrh na vykrytie dodatočných výdavkov pri výstavbe mosta síce predložil rezort dopravy, avšak materiál sa nedostal na rokovanie vlády SR. Vo veci Mosta Košická nebol, ani nie je rezort dopravy žiadnym spôsobom zainteresovaný, uviedol minister Pavol Prokopovič.
Naopak, Mikloš zvýšenie DPH podľa litery zmluvy akceptoval ako nárokovateľnú položku a sumu 278 miliónov Sk koncom roka 2004 dostala a. s. Metro zo štátneho rozpočtu na svoj účet.
Kvôli druhej požiadavke na dodatočný výdavok 402 miliónov Sk sa Mikloš a Ďurkovský dohodli na právnej analýze zmluvy a preskúmaní uvedenej výšky, ktorú pred rokom vypočítal investor.
V súčasnosti nabehla investorovi z EIB šiesta tranža a v máji pribudne posledná. Prostriedky na prefinancovanie faktúr zhotoviteľa má spoločnosť čím uhrádzať, práce na moste plynule pokračujú, povedal riaditeľ Metra Ladislav Csáder.
Copyright © TASR 2005 [3. 4. 2005 11:34:00]