Diaľnica do Žiliny, ktorú vláda sľúbila kórejskej automobilke Kia, bude hotová na konci budúceho roka najviac na troch štvrtinách chýbajúcej trasy. Z celkových 42 kilometrov diaľnice, ktorú treba postaviť, nebude stáť minimálne 9,8 kilometra.
Ide o úsek zo Sverepca do Vrtižera, teda diaľnicu ponad Považskú Bystricu.
“Predpoklad sprevádzkovania stavby do konca roka 2006 nie je reálny,” uvádza sa v materiáli, ktorý vo štvrtok prerokovalo vedenie rezortu dopravy. Prvýkrát tak oficiálne slovenská strana priznala, že nie je schopná splniť sľub daný investorovi spoločnosti Kia/Huyndai a spojiť Bratislavu so Žilinou diaľnicou do konca roka 2006.
“Ak to bude potrebné, budeme rokovať s Kiou. Zatiaľ nie je na to dôvod,” uviedol nedávno minister dopravy Pavol Prokopovič.
Tento jeden z piatich úsekov, ktoré sa stavajú na diaľnici do Žiliny, roky zápasil s problémami najmä pre neschopnosť štátu dohodnúť sa s občanmi. “Konečne je od minulého týždňa definitívne platné územné rozhodnutie mesta. Definitívne to znamená, že ponad Považskú Bystricu pôjde diaľnica a de facto sa doriešili spory trvajúce viac ako desať rokov,” doplnil Peter Gandl z Národnej diaľničnej spoločnosti.
Ani to však nepomôže dokončeniu žilinskej diaľnice. Až teraz sa totiž začínajú na tomto úseku robiť posudky na pozemky. Potom bude potrebné dohodnúť sa s občanmi, za aké peniaze predajú pôdu pod diaľnicu. To je ďalšie úskalie pre stavbu.
“Stavať sa začne najskôr v budúcom roku,” uvádza sa v materiáli ministerstva.
Ostatné úseky podľa stanoviska ministerstva dopravy ešte majú šancu na dokončenie v sľúbenom termíne. Podľa niektorých odborníkov je to však “veľmi optimistické” tvrdenie. Určité problémy môžu totiž vzniknúť aj na poslednom, len 2,5 kilometra dlhom úseku pred Žilinou. “Tam je v súčasnosti vysporiadaných približne 65 percent pozemkov,” uvádza sa v materiáli.
Na najdlhšom úseku z Vrtižera do Hričovského Podhradia sa síce stavia od minulého roka, ale podľa spomínanej správy ministerstva vysporiadanie s majiteľmi pozemkov “brzdí postup stavebných prác”.
“Problémy nie sú s financiami, ale skôr s tým, že celý proces stavebného konania je príliš zdĺhavý,” doplnil Gandl.
Tento rok sa má preinvestovať na všetkých úsekoch diaľnice do Žiliny asi 3,5 miliardy korún. “Celkovo podľa odhadov a maximálnych cien určených štátnou expertízou na úseky, kde ešte nemáme zhotoviteľa a konečnú cenu, treba asi 22,9 miliardy korún,” uviedol Peter Barek z ministerstva dopravy.
Diaľnicu nebude možné postaviť v termíne ani v prípade, ak začne platiť novela stavebného zákona, ktorá sa pripravuje. Tá má zjednodušiť a zrýchliť vyvlastňovanie v prípade, že sa štát s vlastníkmi pôdy nedohodne. “Tento zákon, ak nadobudne účinnosť, však bude veľmi prospešný pre stavanie diaľnic v budúcnosti,” doplnil riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Dušan Faktor.
Kia zatiaľ nepožaduje kompenzácie za nedodržanie tohto sľubu zo slovenskej strany, na budúci rok sa však podľa odborníkov môže táto situácia zmeniť. “Všetko záleží na tom, ako bude termínovo stíhať fabrika, teda kedy reálne by mohla Kia pocítiť problém s tým, že kamióny s dodávkami sa dostali do dopravného lievika pri Považskej Bystrici,” uviedol zdroj blízky Národnej diaľničnej spoločnosti.
PRAVDA - Jana Morháčová