Do Trnavy za dvadsať minút
(26.08.2005; Hospodárske noviny; s. 20; ‑)
Cestujúci by sa po modernizácii našich železníc mal dostať z Bratislavy do Košíc za tri a pol hodiny. Vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko by mali dosahovať rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Pre výstavbu železničného koridoru od 6. marca tohto roku sa v traťových úsekoch Železníc SR Bratislava ‑Rača ‑ Trnava ‑ Leopoldov začali rozsiahle výlukové práce. Jazdné časy vlakov sa tým predĺžili v priemere o 25 až 60 minút.
Dobrá správa: Na niektorých zrekonštruovaných traťových úsekoch sa rýchlosť opäť zvyšuje. Väčšina rýchlikov takto prichádza do Trnavy o 10 minút skôr ako je uvedené v cestovnom poriadku. Po úplnej rekonštrukcii koridoru sa jazdný čas rýchlikov z Bratislavy do Trnavy skráti z 35 na 20 minút. Traťové úseky medzi železničnými stanicami Bratislava Rača ‑ Svätý Júr a Svätý Júr‑ Pezinok sú zrekonštruované. Rýchlosť vlakov je však zatiaľ obmedzená na 120 km/h.
Medzi Pezinkom a Šenkvicamije už v prevádzke technicky najnáročnejší traťový úsek. Ani tu však vlaky nemôžu prekročiť stodvadsaťkilometrovú rýchlosť dovtedy, kým sa neukončia rekonštrukčné práce na celom koridore. Zo Šenkvíc do zastávky Báhoň je v prevádzke len jedna traťová koľaj, druhá je už zrekonštruovaná, podobne ako úsek z Cífera do Trnavy.
V úseku Trnava ‑ Leopoldov je pre modernizáciu trate po železničnú stanicu Brestovany v prevádzke len jedna traťová koľaj, na ktorej jazdia rýchliky rýchlosťou 120 km/h. Z Brestovian do Leopoldova sa jazdi po zmodernizovanej koľaji, ale rýchlosť vlakov je tu pre modernizačné práce obmedzená na 50 km/h.
Medzi Leopoldovom a Veľkými Kostolanmi sa rekonštrukcia ešte nezačala. Z Veľkých Kostolian cez zastávku Drahovce po Piešťany je v prevádzke len jedna traťová koľaj, druhú v najbližších dňoch položia. Ani tu vlaky nemôžu prekročiť rýchlosť 50 km/h. Na niektorých miestach je rýchlosť vlakov obmedzená dokonca na 30 km/h pre náročnosť prác, ako sú podjazdy a mostové provizóriá. Po skončení stavebných a rekonštrukčných prác traťová rýchlosť vlakov v komerčnej prevádzke dosiahne 160 km/ha čas jazdy sa výrazne zníži. Hoci pre uvedenú rýchlosť ešte nie je oficiálne do používania odovzdaný ani jeden traťový úsek, komfort pri preprave cestujúcich je už evidentný. Hluk a otrasy vo vlakoch sú na zrekonštruovaných úsekoch trate minimalizované. Kvalita cestovania porastie.