Diaľnicu pod Tatrami brzdí boj firiem

Boj slovenských stavebných firiem so zahraničnými o výstavbu diaľnic sa začína zostrovať. V hre je doteraz najdlhší úsek diaľnice aký sa na Slovensku staval.

Niekoľkokrát odkladaná výstavba 25-kilometrovej podtatranskej časti diaľnice medzi Mengusovcami a Jánovcami sa preto môže znovu zastaviť na dlhšie obdobie.

Prvú súťaž totiž Slovenská správa ciest zrušila pre podozrenie z cenovej dohody medzi stavebnými firmami a príliš vysokým ponukám. V druhej opakovanej súťaži o stavbu prvej časti tohto úseku pôvodne vyhrala grécka firma J & P - Avax.

“Úrad pre verejné obstarávanie urobil kontrolu. Zistil určité porušenia a nariadil súťaž vyhodnotiť ešte raz,” uviedla Helena Fialová, hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie. Podľa úradu pri výbere víťaza neboli dodržané všetky podmienky a komisia nebola pri určovaní poradia dôsledná.

Víťaz však tvrdí, že je to omyl a cíti sa poškodený. Preto požiadal súd, aby pozastavil súťaž až dovtedy, kým sa nerozhodne o jej žalobe. Ak súd dá firme za pravdu, výber firmy sa môže odložiť až o niekoľko mesiacov až rokov.

Stavebné firmy začali ostro bojovať o diaľnice

Prvá zahraničná stavebná firma, ktorá samostatne získala zákazku na slovenských diaľniciach, nemá svoje víťazstvo stále isté. “Vybrali sme víťaza - grécku stavebnú firmu J & P Avax. Úrad pre verejné obstarávanie nám však po kontrole prikázal znovu vyhodnotiť ponuky a grécka firma sa obrátila na súd,” uviedol investičný námestník Národnej diaľničnej spoločnosti Jozef Gandl.

J & P Avax vyhrala súťaž na výstavbu prvej osemkilometrovej časti diaľničného úseku Mengusovce - Jánovce, ktorý má spolu 25 kilometrov. Spor, ktorý okolo tendra vznikol, však ohrozuje začatie výstavby celého úseku. Termín jej začatia by sa tak posúval už po niekoľký raz.

“Celá stavba Mengusovce-Jánovce je rozdelená na tri časti. Druhá a tretia časť tohto úseku už má známych realizátorov, ešte chýba firma na prvý osemkilometrový úsek,” uviedol riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Dušan Faktor. O takom rozdelení stavby na tri samotné časti rozhodla Slovenská správa ciest minulý rok po tom, čo v prvom tendri domáce firmy podali príliš drahé ponuky na celý 25-kilometrový úsek.

V druhej opakovanej súťaži komisia vybrala troch víťazov, na každú časť tejto veľkej stavby inú firmu. Na prvom úseku vybrala zo šiestich ponúk grécku firmu J & P Avax na základe najnižšej ceny - 4,5 miliardy korún. To je o miliardu menej ako najvyššia možná cena podľa stavebnej expertízy. Na úrad sa však s detailnými procesnými námietkami obrátila obyvateľka Mengusoviec a žiadala kontrolu. “Zákon umožňuje dať taký podnet hocikomu, kto sa cíti byť rozhodnutím dotknutý,” doplnila Helena Fialová, hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie.

Úrad po kontrole rozhodol, že komisia musí všetky ponuky posúdiť ešte raz. Podľa neho totiž ponuky niektorých uchádzačov vrátane víťaznej firmy boli neúplné a správa ciest ich mala vylúčiť zo súťaže. Víťaznej firme podľa úradu chýbal doklad, ktorý by hovoril o dodávateľovi riešení energetických sietí. Úrad vyčítal komisii aj to, že firma si prevzala zadanie len k dvom častiam tejto stavby, ale podala ponuku na všetky tri časti.

Grécka spoločnosť sa obrátila na súd a žiada, aby ten predbežným opatrením zastavil celé konanie, kým sa nevynesie rozsudok. Podľa J & P Avax sa úrad mýlil a zle si vysvetlil energetický zákon a v dokumentácii o priebehu nebolo všetko zaznamenané.

Úrad pre verejné obstarávanie našiel ďalšie nedostatky aj v tom, ako sa realizovala táto súťaž. “Chýbali podpisy členov komisie pod záväzkom mlčanlivosti. Záznam z otváranie obálok podpísali len traja členovia komisie. Navzájom nesedeli podpisy a dátumy zo sedení či rozhodnutí komisie,” uvádza sa v rozhodnutí ÚVO. Národná diaľničná spoločnosť uviedla, že nebude komentovať celú záležitosť do momentu, kým sa verejné obstarávane neskončí.

Jana Morháčová, PRAVDA / 17.4.2005 23:30:19

tvojepeniaze.pravda.sk/sk_psprav … spravy_p01