hnonline.sk//2-22498135-k00000_detail-75
Dôležitý záväzok juhokórejskej automobilke Slovensko nesplní.Diaľnicu do Žiliny nedokončia v sľúbenom termíne
Daniela Zverková
Diaľnicu z Bratislavy do Žiliny sa nepodarí spojazdniť do konca roka 2006. Porada vedenia ministerstva dopravy sa zhodla na tom, že dokončiť úsek z Ladiec do Žiliny, ktorý meria približne 42 kilometrov v sľúbenom termíne, nie je reálne. Pre HN to uviedol poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška.
Prvýkrát tak slovenská strana oficiálne priznala, že záväzok, ktorý dala juhokórejskej automobilke Hyundai/Kia, sa nenaplní. “Je úplne jasné, že takmer 15 kilometrov bude do konca novembra 2006 chýbať a zmluvu s kórejským investorom bude musieť zmeniť ešte táto vládna garnitúra. Ak má byť slovenský postoj korektný, do rokovaní treba vstúpiť minimálne rok vopred, inak môže byť ohrozená výroba, logistika a následne aj nárok na penále z kórejskej strany,” uzatvára nezávislý poslanec parlamentu Ján Mikolaj. Stanovisko ministra hosposdárstva, ktorý je v týchto dňoch na investičnom seminári v Portugalsku sa HN nepodarilo získať.
Ťahanice v Považskej Bystrici
Určite nebude hotový úsek cez Považskú Bystricu v dĺžke takmer desať kilometrov. “Dôvodom je meškanie územného rozhodnutia o rok. Malo byť právoplatné vlani v máji, mestské zastupiteľstvo s trasou nesúhlasilo a Krajský stavebný úrad ako vyššia inštancia ju potvrdil až tento mesiac. Je to bodka za sporom, ktorý trval desať rokov a diaľnica povedie ponad mesto. Tým sa príprava výstavby, posunula,” povedal Šarluška.
“Aj keď nebolo územné rozhodnutie, s prípravou majetkovoprávneho vysporiadania pozemkov sme začali už dávnejšie. Ide približne o 3 500 pozemkov a vysporiadanie pre nás zabezpečí spoločnosť Geoplán,” spresňuje vedúci odboru investičnej prípravy Národnej diaľničnej spoločnosti František Brtáň. Dodáva, že chcú získať stavebné povolenie do konca roka a na jar začať stavať. No nikto nevie odhadnúť, aký priebeh budú mať rokovania s vlastníkmi pôdy.
Sklz sa dá očakávať aj na poslednom z piatich úsekov. Ide o rozšírenie cesty 1. triedy v úseku Strážov - Žilina, ktorú zabezpečuje Slovenská správa ciest. “Úsek meria približne 2,5 kilometra a je na ňom okolo 40 percent nevysporiadaných pozemkov. Výber na zhotoviteľa sa uskutoční v tomto roku, o rok sa začne stavať a plánovaný termín dokončenia je 2. polrok 2007,” uvádza hovorkyňa správy ciest Viktória Kmeťová.
Samotný prístup do areálu automobilky zabezpečuje spoločnosť Govinvest Žilina. Podľa generálneho manažéra projektu výstavby Kia Stanislava Vinca ide o obchvat dedín, ktorý meria približne 6,5 kilometra. Pozemky ešte vykúpené nie sú. Celkovo ide o 1 200 vlastníkov na 170 hektároch, ktorí požadujú cenu, za akú sa predávali pozemky pod fabriku. “Rokujeme, uvidíme,” konštatuje Vinc. No do hry vstupuje ďalší fenomén - vznikol petičný výbor vlastníkov pôdy, ktorí v snahe výstavbu urýchliť súhlasili s pôvodnou cenou. “Nie je nám jasné, prečo vláda pri predaji akceptovala dve ceny. Najskôr tvrdila, že záväzný je súdnoznalecký posudok. Pripustila ročné ťahanice, aby nakoniec požiadavkám našich susedov podľahla,” vysvetľuje členka petičného výboru Margita Mravcová.
Záťaž pre cesty
Juhokórejská automobilka chce pri Žiline vyrábať 300-tisíc áut ročne. Podľa odborníkov na dopravu to znamená, že fabriku opustí denne okolo 400 hotových vozov denne a subdodávatelia ju budú zásobovať tovarom, ktorý každý deň privezie množstvo kamiónov. Máte predstavu, koľko nákladných áut vám prejde denne cez dedinu, keď sa obchvat nepostaví? “To neprichádza do úvahy, cesta sa musí urobiť. No nás, nazvem to uvedomelých, ktorí fabriku chceli a nešpekulovali, je viac,” komentuje Mravcová.
A čo sa bude diať, keď diaľnica nebude sprevádzkovaná v sľúbenom čase? “Oficiálne stanovisko slovenskej strany nemáme, preto sa naša spoločnosť touto otázkou nezaoberala. Zatiaľ nie je dôvod zaujať akýkoľvek postoj,” hovorí manažér pre komunikáciu spoločnosti Kia/Motors Dušan Dvořák.