zilinskyvecernik.sk/archiv/2 … 1.html#1/1
zilinskyvecernik.sk/archiv/2 … zvstr1.pdf
zilinskyvecernik.sk/archiv/2 … 2.html#2/1
zilinskyvecernik.sk/archiv/2 … zvstr2.pdf
Diaľnicou do Žiliny v roku 2006 okrem jedného úseku
„Predstavitelia stavebných organizácií potvrdili, že sú schopní dokončiť diaľničné prepojenie Bratislava - Žilina do konca novembra 2006 s výnimkou Považskej Bystrice,„ uviedol minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič počas kontrolneho dňa prípravy a výstavby diaľnic v úseku D-1 a D-3 Ladce-Žilina ostatný utorok. „Podľa stavu rozpracovanosti, stavu prípravy na úsekoch, ktoré vo výstavbe ešte len budú, môžem konštatovať, že by malo byť možné prísť z Bratislavy do Žiliny po diaľnici do konca roku 2006. Jeden úsek, žiaľ, k tomuto termínu dokončený nebude,„ doplnil ho riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Dušan Faktor.
„Nie som nespokojný, nemám zlý pocit, ale to neznamená, že by som bol maximálne spokojný,„ zhodnotil výstavbu diaľnic šéf rezortu dopravy.
Zmluvu Slovenska s Kia/Hyundai to podľa neho neohrozí, pretože na dvestokilometrovej diaľničnej trase bude chýbať len desať kilometrov. Nevylúčil, že na niektorých mostných objektoch bude diaľnica dokončená
len v polovičnom profile. Najväčšie starosti podľa ministra sú v prekládke cesty prvej triedy v Považskej Bystrici, ale spomenul aj problémy toku financií medzi Ministerstvom financií SR, Národnou diaľničnou
spoločnosťou a dodávateľmi, ktoré vznikli v prvých mesiacoch tohto roku.
Najoptimistickejší je pohľad na stavbu Ladce – Sverepec, ktorú plánujú dať do užívania v prvom decembrovom týždni tohto roku. Končiť bude provizórnym zjazdom na cestu prvej triedy pred Považskou Bystricou. Tam bude od novembra tohto roku zároveň končiť diaľničné prepojenie na
trase Bratislava - Košice. Na tomto takmer desaťkilometrovom úseku, rozostavanom od roku 1997, tento rok preinvestujú 2500 miliónov korún. V súčasnosti je už dokončená nosná konštrukcia ľavého mosta v plnom rozsahu a konštrukcia pravého mosta po šiestu etapu nosnej konštrukcie. Aj takmer trinásť kilometrov dlhý úsek Vrtižer-Hričovské Podhradie sprístupnia v krátkom časovom horizonte, v novembri 2006 ako štvorprúdovú diaľnicu v plnom profile. Stavebné práce sa tam začali v septembri 2004. Aj napriek miernemu sklzu v prvom štvrťroku v súčasnosti je stavba rozpracovaná v miernom predstihu. Jej cena je
4 483 miliónov korún.
(Dokončenie z 1. strany)
Najväčším mínusom diaľnice Bratislava – Žilina je úsek Sverepec – Vrtižer cez Považskú Bystricu. Ide o dve stavby Sverepec – Považská Bystrica západ s dĺžkou pol kilometra a Považská Bystrica západ – Vrtižer s dĺžkou 9,31 km. Rozpočet na tieto dve stavby podľa štátnej expertízy je 8078 milióna korún. Minister skonštatoval, že je nereálne, aby stavbu dokončili do konca novembra 2006. Len tretieho mája tohto roku po ročnom čakaní (žiadosť podali ešte koncom apríla 2004) vydalo Mesto Považská Bystrica územné rozhodnutie o umiestnení líniovej stavby diaľnice D-1. Až teraz môžu „spustiť„ ďalší postup v zmysle zákona - vypracovanie projektovej dokumentácie, dokumentáciu pre stavebné povolenie, vydanie stavebného povolenia, tendrovú dokumentáciu, vypísanie tendra. Na základe právoplatného územného rozhodnutia začnú majetkoprávne vysporiadanie pozemkov a nehnuteľností ako podkladov pre vydanie stavebného povolenia. Predpoklad podania žiadosti je koniec tohto roku. „Do konca roku 2007 by sme mohli diaľnicu spustiť do užívania aj na tomto úseku provizórne v jednom polovičnom profile a potom pokračovať v dobudovaní celého diela,„ komentoval situáciu minister Prokopovič.
Minister však nevylúčil ani časové predĺženie stavby pre majetkové vysporiadanie. „Je to možné, ale to sa môže stať aj v iných prípadoch,„ povedal. V každom procese výstavby diela musia dodržať harmonogram v zmysle zákona, preto nie je možné najskôr vysporiadať majiteľov pozemkov a potom začať niečo stavať. „K výkupu pozemkov môžeme pristúpiť až po vydaní určitých povolení. Dopredu na žiadnej akcii nemôžeme predpokladať, že sa nevzoprie aspoň jeden majiteľ. Ale dovolím si tvrdiť, že deväťdesiat percent obyvateľov Považskej Bystrice nie je proti tomu,„ uviedol.
Na poslednom diaľničnom úseku Hričovské Podhradie - Žilina-Strážov (necelých sedem kilometrov) sa zatiaľ stavebné práce nezačali. Sú zabezpečené dokumentácia pre stavebné povolenie, vyjadrenia a stanoviská orgánov a organizácií, vydané odňatie poľnohospodárskej a lesnej pôdy, súhlas na zriadenie stavby v ochrannom pásme dráhy a na výrub drevín. „Sme v štádiu vypísania tendra,„ uviedol minister. Stavebným firmám, ktoré majú záujem zúčastniť sa na tendri, už oznámili prísne kritériá. Jedným z nich bude aj termín ukončenia stavby. „Záujemcovia mi potvrdili, že sú schopní stavbu do novembra 2006 ukončiť,„ dodal šéf rozortu. Podľa štátnej expertízy predstavujú náklady 4418 miliónov korún. „Zostáva prepojenie Hričov – Žilina západ, ktoré je prakticky už len prekládkou cesty prvej triedy, nie diaľničný úsek,„ uzavrel P. Prokopovič.
Minister Prokopovič sa popoludní v žilinskej radnici stretol s primátorom Jánom Slotom. „Prediskutujeme spolu problematiku jednotlivých privádzačov, respektíve prejazdu mesta počas výstavby alebo po výstavbe diaľnice. Peňazí je málo. Nastala situácia, keď sa šetrí, ale, bohužiaľ, prejaví sa to veľmi nedobre na situácii dopravy v meste, na prejazdnosti mestom Žilina. Chcel by som pána ministra požiadať a poprosiť, aby sa to ešte nejakým spôsobom korigovalo, pretože po začatí výroby v automobilke Kia bude obrovský nápor na cestnú sieť,„ povedal o vzájomnom stretnutí primátor.
Pokiaľ ide o dopravné priority v Žiline, J. Slota uviedol: Určite bude veľmi dôležitý obchvat pravobrežnej komunikácie okolo automobilky Kia aj s výstavbou ďalšieho mosta cez Váh pri Strečne.
„Čo sa týka konkrétne mesta Žilina, bolo by ideálne, keby sme mohli súčasne s diaľnicou D1 pokračovať tunelom Ovčiarsko, obísť Žilinu južným smerom a napojiť za mestom Žilina smerom na Martin. Vzhľadom na finančné prostriedky a uznesenie vlády o spojení západu a východu republiky diaľnicou D1, musíme financie alokovať tak, aby sme všetky úseky mohli splniť do roku 2010. S tým súvisí aj trasa Žilina – Martin, kde plánujeme účasť súkromného kapitálu. Prvý pilotný program, ktorý chceme odštartovať ešte tento rok, je Lietavská Lúčka – Turany. Je to hádam najviac vyťažený úsek mimo diaľničných sietí v rámci celej Slovenskej republiky. Dnes si vypočujem návrh pána primátora a ďalších zástupcov, ako by sme mohli pomôcť dopravnej situácii priamo v meste po rozbehnutí výroby v závode Kia,„ odpovedal minister Prokopovič.
Božena Simonidesová, -df-
Snímky autorka, TASR