Diaľničný úsek s najdlhšou estakádou smeruje do finále
- Hospodárske noviny
- 29 Apr 2025
- Tomáš Garai
FOTO: NDS
Estakáda bude dlhá zhruba päť kilometrov.
Bratislava – Diaľničná sieť v banskobystrickom regióne nie je hustá. Deficit štvorprúdoviek cítia aj obyvatelia medzi Zvolenom a Lučencom. Pohyb ťažkej dopravy je tu intenzívny, kamióny jazdia v niektorých obciach prakticky pod oknami miestnych. Časť obyvateľov si mohla vydýchnuť pred dvoma rokmi, keď sa spustila rýchlocesta R2 medzi Mýtnou a Lovinobaňou.
Diaľničiari sa pochválili aj štatistikou, že sa úsek krátko po sprejazdnení stal rekordmanom v počte odklonených kamiónov. Novú trasu podľa nich využíva zhruba 94 percent ťažkej dopravy. Na tej pôvodnej jazdilo podľa posledného sčítania cestárov 12tisíc áut denne, z čoho kamióny tvorili štvrtinu.
V tomto roku by v regióne malo pribudnúť ďalších deväť kilometrov novej autostrády smerom na sever od Mýtnej až po obec Kriváň. Úsek mal byť síce zjazdný ešte v marci minulého roka, no tento termín sa musel posunúť na leto 2025. Už istý čas je však známe, že sa ani tento termín nestíha. V apríli diaľničiari zverejnili už aj oficiálne predĺženie prác o 125 dní, teda o zhruba štyri mesiace. Obyvatelia Novohradu by tak novú diaľnicu mohli využiť najneskôr niekedy na prelome novembra a decembra.
Spustiť postupne či naraz?
Dôvodom je podľa zmluvy tektonická porucha pri jednom z pilierov. Národná diaľničná spoločnosť nedávno na svojej sociálnej sieti zdieľala fotodokumentáciu zo stavby, na ktorej vidieť, že hrubé práce sú na úseku už hotové. „Na stavbe R2 Kriváň – Mýtna máme na všetkých mostoch hotovú betonáž, pracujeme na rímsach, izoláciách a osádzajú sa mostné dilatácie,“informovali. Čo sa týka sprejazdnenia diaľnice, bližšiu informáciu zatiaľ neposkytli.
Starosta obce Kriváň Imrich Paľko tvrdí, že podľa jeho informácií z posledného stretnutia, na ktorom sa riešilo dočasné dopravné značenie, by malo byť dielo hotové do Sviatku všetkých svätých, teda do konca októbra. Podobnú informáciu pre HN pred rokom potvrdil aj Dušan
Mráz, šéf Doprastavu, ktorý stavbu realizuje.
„Chceli by to otvoriť od novembra a potom tu ešte budú robiť ďalej celý rok na príjazdových cestách. Aj pri úseku, ktorý sa staval predtým, ešte rok dorábali prípojky na poľnohospodárske cesty,“povedal Paľko. Dodal, že Kriváňu diaľnica pomôže, keďže ich tranzit obíde už úplne. „Najviac to pomôže ľuďom od Mýtnej, Poltára, Lučenca, lebo sem chodia do práce do našej fabriky Intercable, takže to budú mať parádne. Pôjdu na diaľnicu a do 15 minút budú v práci,“povedal.
So spôsobom sprejazdnenia sa Kriváň nezhodol s obcou na južnom konci úseku – s Mýtnou. Tá by totiž preferovala, aby sa táto časť autostrády spustila najskôr v polovičnom profile. Ak by sa totiž mala dať do užívania naraz, Mýtna by musela v čase príprav zhruba na dva mesiace znášať tranzit. „To by predĺžilo prácu o dva alebo tri mesiace. Podľa mňa je to hlúposť,“myslí si starosta.
Starostka Mýtnej Ivana Kondačová očakáva, že im spôsob sprejazdnenia a s tým spôsobené obmedzenia oznámia „ako hotovú vec“v máji alebo v júni. „Spustenie je podľa mojich informácií plánované na obdobie od konca augusta do októbra. Čakám na jednoznačné stanovisko,“povedala.
Problémová skládka
Súčasťou rýchlostnej cesty v strede Slovenska bude rozsiahla estakáda s dĺžkou zhruba päť kilometrov. Takáto stavba je na Slovensku unikátom. Napriek tomu práce prebiehali počas výstavby až na niektoré časti pomerne hladko a krátko, ale náročné dielo by sa malo dokončiť za necelých šesť rokov.
Problémy boli s preložkami sietí a so skládkou pri krivánskom cintoríne. Pri výkopoch sa zistilo, že je desaťkrát väčšia, než sa pôvodne počítalo. Viedli sa rokovania o tom, ako a kde sa bude materiál prevážať, koľko to bude stáť a kto to zaplatí. Nakoniec podpísali diaľničiari s Doprastavom zmluvu o doplatení 6,5 milióna eur za prevoz odpadu v septembri.
Article Name:Diaľničný úsek s najdlhšou estakádou smeruje do finále
Publication:Hospodárske noviny
Author:Tomáš Garai