Diaľničné PPP bude realitou

etrend.sk/generate_page.php?page_id=51710

Diaľničné PPP bude realitou

Pilotným projektom je úsek Lietavská Lúčka – Turany

Súkromný kapitál pri výstavbe slovenských diaľnic dostal minulý týždeň posvätenie vlády. Tá rozhodla, že niektoré úseky diaľnice D1, ktorá spája Bratislavu a Košice, vybudujú neštátni koncesionári formou verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Pilotným projektom bude úsek Lietavská Lúčka – Turany. Predpokladané stavebné náklady na takmer 29-kilometrový úsek diaľnice presiahnu 22,3 miliardy korún.

Projekt je rozdelený na tri časti. Jeho súčasťou má byť aj najdlhší, takmer 7,5-kilometrový slovenský tunel vo Višňovom. „Pilotný projekt bol vybraný preto, že je najzložitejším a aj najdrahším diaľničným úsekom,“ vysvetľuje hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška.

Práve tempo, akým sa bude tunel stavať, určí, či budú dve najväčšie slovenské mestá prepojené do roku 2010 alebo dostanú stavbári tri roky navyše. Model 2013 odporučil vláde aj diaľničný poradca Mott McDonald.

Výberové konanie na koncesionára, ktorý diaľnicu postaví a bude prevádzkovať 25 rokov, chce rezort dopravy vyhlásiť do konca tohto roku. Ak sa to podarí, začiatkom budúceho roka by sa podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča mohlo začať stavať.

Diaľnica má byť hotová najneskôr do troch rokov od začatia výstavby, štát má koncesionárovi splácať až po kolaudácii stavby. Koncesionár bude mať garantované, že štát mu náklady na stavbu splatí počas doby trvania koncesie.

TREND, 7.7.2005, ms