Diaľničné plány za prvej ČSR

Na zaujímavej stránke od susedov www.dalnice.com som sa dočítal, že plány diaľníc existovali už za prvej predvojnovej ČSR.

Do r. 1938 to boli síce len plány, ale v 1939 sa v Česku skutočne začalo stavať :open_mouth: , u nás nie, keďže sme boli od marca 1939 rozdelení. V skutočnosti mala diaľnica ísť cez celú ČSR, na území SR Považím do Košíc a Mukačeva. Plán predpokladal dokončenie celej diaľnice za neuveriteľné 4 roky :exclamation: :exclamation: ,čo je dnes naozaj nemožné. Diaľnice síce mali iné parametre a urbanizácia miest nebola ani zďaleka tak rozvinutá, ako dnes, takže nebolo by treba ani zďaleka toľko tunelov a mostov.
Keby však nebola vojna, bola šanca, aby sme “diaľnicu” (dnes by už nemala ani parametre RC) mali už v roku 1943-44! Už na tento termín bolo stanovené prvé ukončenie diaľnic v SR.
Potom, keďže motorizmus po vojne klesol a rovnakú úroveň z konca 30. rokov dosiahol až v 60. rokoch, ďalší plán výstavby diaľnic v ČSSR bol až koncom 60. rokov, kedy sa začalo stavať aj u nás (1.4.1969), diaľnica až po hranice s Ukrajinou mala byť hotová v r. 1990. Za komančov to však bolo nereálne.
Ďalší termín dokončenia stanovil už za SR Mečiar na r. 2005, keďže však pri jeho politike to bolo nefinancovateľné, zbrzdilo sa to a opätovné zrýchlenie začalo až minulý rok, D1 (iba po KE) má byť hotová 2010 (2013?).
Takže už sme mali 4 (5) termínov dokončenia diaľnic… keby v r. 1938 vedeli, že namiesto 4 rokov to bude vyše 70…

Podrobná mapa plánovaných komunikácií v 1.ČSR z roku

Varianty plánovaných diaľnic v 1.ČSR z roku 1938

Takže na týchto mapách je vidieť, že väčšina plánovaných variantov išla po súčasnej trase D1, nebolo však napojenie na BA.

Mapa dálničních, železničních a vodních projektů za Protektorátu Čechy a Morava :arrow_right:

technickepamatky.cz/img/odoprava/mapapd.jpg

Ze stránek ŘSD: rsd.cz/rsd/rsd.nsf/0/54A7AE5 … eprala.pdf
si lze v elektronické podobě stáhnout publikaci o historii dálnic: Lídl V., Janda T.; Stavby, kterým doba nepřála.

dalsia mapka z batovho navrhu

dialnice.info/album_page.php?pic_id=2012

Dobrý odkaz na mapy a plány je tu:

ndsas.sk/index/index.php?ids=96

Vývoj od r. 1935 do r. 1993, informačne do r. 2005.

Pekne spracované je to aj tu.

Z jedné historické mapy jsem zjistil, že na Slovensku se plánovala dálnice z Bratislavy na SV (obdoba dnešní D1), nemáte o ní někdo info?

SV myslis severovychod alebo Sninu?
Mapu z ktoreho obdobia? Dialnica z BA sa zacala planovat prakticky az v 60. rokoch

Severovýchod

mapa je na stránkách www.dalnice.com - historie, Vývoj dálniční sítě na území našeho státu od r. 1935 do r. 2007 a sekce týkající se válečného období. Chtěl jsem vědět, jestli Slovensko tehdy o stavbě vlastní páteřní dálnice uvažovalo.

Thomas,

samozrejme, že sa s danými variantami počítalo. Ty si myslíš, že za to, keď dnes má Slovensko na mape D4 a R7, že sa ani s jednou neráta len preto, že D4 má len 1 úsek a R7 žiadny :question: :unamused:

Asi keď to je v plánoch, tak je jasné, že sa s tým rátalo. A čo sa diaľnic týka, všetko muselo schváliť aj Slovensko, to nebol diktát z Prahy. :wink:

No tak na to jsem přišel sám, na to jsem se neptal, spíš mě zajímalo, jestli někdo má informace o stavu slovenské přípravy staveb za války.

Akú prírpravu konkrétne myslíš :question:

Slovensko za slovenského štátu reálne plánovalo diaľnicu. Po vzore Nemecka sa diaľnica stala prioritou. Keby neboli nasledujúce zmeny, diaľnica stála. :bulb:

thomas myslel pripravu dialnice pocas Slovenskeho statu pocas vojny. Zrejme konkretne tento obrazok
dalnice.com/historie/vyvoj_site/1939_45.gif

Keby aj vtedajsi slovensky stat uvazoval nad vystavbou tejto dialnice (o com silne pochybujem), muselo by to byt s povolenim nemecka.

Ja som pochopil, ktorý obrázok myslel. A čo sa týka povolenia - veď to bola spolupráca medzi Slovenskom a Nemeckom. Nemci boli ochotní diaľnicu naplánovať, aj čiastočne financovať. Im by to len a len vyhovovalo - ľahký prístup sem, ak by sa niečo stalo.

Nemci predsa postavili aj diaľnicu do Poľska a okrem diaľnic postavili cez 10.000 km dobrých ciest mimo Nemecka na východ a juh Európy. :bulb:

To je pravda, nemci by pripadnu dialnicu cez Slovensko zrejme plne podporili, ale asi to vtedy nebola priorita. Hoci peniaze na to by boli, v tej dobe sa stavali narocne zeleznicne trate.

Ale vratme sa k thomasovej otazke. Pokial viem, nie su zname ziadne blizsie plany dialnice BA-ZA z cias vojny. Na uzemi Ceska boli vtedy nielen plany ale aj vystavba.

To, že nie je sú známe plány, to je možné, ale Slovensko túto diaľnicu plánovalo. :wink:

V praxi to znamenalo: nestavať na danej trase nič iné a projektová dokumentácia 4 úsekov (ja viem len o jednom a to pod Tatrami).

Okrem železníc sa tu stavali cesty a obnovovali sa kryty a bunkre.

Je len logické, že sa stavalo v ČR, stavalo sa totiž blízko Nemecka. Ak má diaľnica vojenský význam, tak nemá význam stavať 1000 km od centra moci bez toho, aby to bolo prepojené. Má význam maximálne postaviť pár úsekov. Smola je, že na Slovensku sa tak stavia dodnes a preto sa to ani nezdá, ale je to staré pravidlo …

Hm, vedel by si niekde najst tento projekt? Celkom by ma to zaujimalo :slight_smile:

Dialnica sa planovala v parametroch podla vzoru nemecka, teda 28/160?