hnonline.sk/1-10023630-22567 … _detail-b5 … na stránke je aj tabuľka
Diaľniciam pomôže súkromný kapitál
Štát začne stavať diaľnice aj s prispením súkromného kapitálu. Pilotným projektom má byť diaľničný úsek Lietavská Lúčka - Turany. Rozhodol o tom včera vládny kabinet, ktorý schválil zmiešaný spôsob financovania diaľnic cez PPP (Public Private Partnership), čiže kombinácii verejných a súkromných investícií.
Prvou diaľnicou postavenou zo súkromných peňazí bude úsek Žilina - Martin
Štát začne stavať diaľnice aj s prispením súkromného kapitálu. Pilotným projektom má byť diaľničný úsek Lietavská Lúčka - Turany. Rozhodol o tom včera vládny kabinet, ktorý schválil zmiešaný spôsob financovania diaľnic cez PPP (Public Private Partnership), čiže kombinácii verejných a súkromných investícií.
“Modelové prepočty naznačujú, že pilotný projekt v systéme PPP a následná prevádzka počas 25 rokov je finančne výhodnejšia ako verejné obstarávanie,” uvádza sa materiáli, ktorý do vlády predložil rezort dopravy. Nový model má podporu aj ministerstva financií. “Súkromná firma dokáže obvykle zabezpečiť úspornejší projekt, dodržať termín výstavby a neprekročiť náklady,” povedal Mikuláš Gera z tlačového oddelenia rezortu financií.
Ministerstvo dopravy nerozbieha PPP iba pre finančnú úsporu. “Štátny rozpočet nemá dostatočný balík peňazí, aby zabezpečil financovanie diaľnic,” povedal hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška. Predpokladané náklady na dostavbu diaľnice D1 sú takmer 70 miliárd korún. Ako ďalej uviedol, verejné obstarávanie by bolo nevýhodné aj v tom, že investor by čerpal úver so zárukou štátu. “Prípadná záruka by v konečnom dôsledku mohla zvýšiť štátny dlh, čo by ohrozilo plnenie jedného z maastrichtských kritérií a zavedenie eura,” doplnil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Diaľničná spoločnosť môže získať úvery aj bez štátneho ručenia. “Jedným z pilierov nášho financovania sú pôžičky z komerčných bánk, pričom prípadné záruky sa vzťahujú na majetok firmy a nie štátu,” uviedol Jánošík. Spoločnosť je 100-percentnou akciovkou štátu s majetkom približne sto miliárd korún. Väčšina z toho sú diaľnice.
Financovanie cez PPP chce vláda použiť aj na ďalšie úseky diaľnice D1 Bratislava - Košice. Prípravu projektov má na starosti Slovenská správa ciest. Tá v vlani v júni vo verejnej súťaži vybrala poradenskú firmu Mott MacDonald, ktorá vypracovala štúdiu o možnostiach a výhodnosti kombinovaného financovania. Poradca v nej usúdil, že pôvodný plán dokončenia diaľnice D1 do roku 2010 je nadsadený. Termín navrhol posunúť o tri roky. “Poradca poukázal na finančné riziká, ktoré by prevýšili pozitívne dosahy skoršieho dostavania diaľnice,” uvádza sa v stanovisku rezortu dopravy.
HN.HNONLINE.SK, 30. 6. 2005