Diaľnice sa budú stavať s pevnými cenami

hnonline.sk/1-10023660-22553 … _detail-ae

Diaľnice sa budú stavať s pevnými cenami

Ministerstvo dopravy chce zlacniť výstavbu a odstrániť večné dodatky k zmluvám

Všetky diaľničné úseky, ktoré sa budú stavať 30 a menej mesiacov, budú mať pevnú, vopred stanovenú cenu. Ministerstvo dopravy sa takto rozhodlo zlacniť výstavbu a odstrániť večné dodatky k zmluvám. "Zvyšovanie cien bude možné až od 31. mesiaca výstavby.

Všetky diaľničné úseky, ktoré sa budú stavať 30 a menej mesiacov, budú mať pevnú, vopred stanovenú cenu. Ministerstvo dopravy sa takto rozhodlo zlacniť výstavbu a odstrániť večné dodatky k zmluvám. “Zvyšovanie cien bude možné až od 31. mesiaca výstavby. Vypočíta sa podľa nových a prísnejších pravidiel a po dôslednej kontrole,” vysvetľuje poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška. Pripúšťa však obojstranné riziká - na strane dodávateľa, ako aj investora. “Dodávatelia si možno mieru nárastu cien odhadnú vopred podstatne vyššiu, ako bude v skutočnosti, no v súťaži sa aj tak vyberie najnižšia ponuka,” tvrdí .

Zatiaľ s valorizáciou

Podľa súčasného zákona o verejnom obstarávaní nesmú mať stavby, ktoré trvajú dlhšie ako rok, pevné ceny. Pri ich zmene sa vychádza zo základu určeného vo výberovom konaní. Ten sa každý štvrťrok prenásobí indexom, ktorý určia štatistici podľa aktuálnej situácie na stavebnom trhu.

Od januára budúceho roka by mal platiť novelizovaný zákon, ktorý už spomínané ustanovenie neobsahuje. Ministerstvo dopravy teraz navrhuje, aby sa zmluvy na diaľnice, kde výstavba trvá dlhšie ako dva a pol roka, uzatvárali v pevných cenách. Alternatívne však pripúšťa i 18 mesiacov.

Rovnakú zmenu zákona iniciovalo aj ministerstvo financií. “Analýza doterajšieho vývoja ukázala, že ceny objednávok sa často umelo zvyšovali práve cez zvyšovanie nákladov,” pripomína hovorca ministerstva Peter Papanek. Konštatuje, že podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti je priemerná lehota výstavby diaľnic 36 mesiacov, takže za posledných šesť mesiacov už toho dodávatelia veľa nevymyslia.

Jednotkové sadzby áno, množstvá nie

Podľa predsedu predstavenstva stavebnej spoločnosti Doprastav Ivana Šestáka ide o neštandardný krok. “Navyše je to v rozpore s európskou legislatívou, ale prispôsobíme sa,” hovorí Šesták. Dodáva, že spoločnosť má za sebou výberové konanie v susednom Rakúsku, a tam sa podmienka valorizácie nad 12 mesiacov úspešne uplatňuje. Ministerstvo dopravy tiež pripúšťa, že podľa obchodných podmienok EBRD je cenová úprava povinná pre kontrakty, pri ktorých sa očakáva, že budú trvať dlhšie ako 18 mesiacov.

Všeobecné obchodné podmienky pre zákazky na stavebné a inžinierske práce vydala Medzinárodná federácia inžinierov a konzultantov FIDIC v roku 1999. Vzhľadom na líniový charakter stavieb diaľnic a rýchlostných ciest deklarujú právo na zmenu. “Preto ani na Slovensku nemôžeme hovoriť o pevnej, lež o nevalorizovanej cene,” vysvetľuje Šarluška. Priestor vidí len v uplatnení jednotkovej sadzby za každú položku práce vykonanej za určité obdobie, počas ktorej sa upravovať nebudú. Množstvá, ako napríklad kubíky, sa vopred odhadnúť nedajú a budú sa fakturovať podľa skutočne vykonaných prác.

Problémom sú stavebné povolenia

Fenomén, ktorý sa v slovenských podmienkach objavuje veľmi často, je uzavretie výberového konania na dodávateľa ešte pred vydaním stavebného povolenia. Podmienky sa tak stanovia iba na základe územného rozhodnutia. Navyše účastníci tendra nepoznajú výšku vyvolaných investícií, ktoré sa často zvyšujú. “Bez stavebného povolenia sa pevná cena stanoviť nedá,” zhodujú sa odborníci. Tvrdia, že stavebník nezmôže veľa, pretože o námietkach účastníkov konania rozhoduje stavebný úrad.

Podľa riaditeľa organizačnej zložky Skanska Slovensko sú spoločnou chorobou všetkých štátnych stavieb nových členských krajín práve vyvolané investície. “Účastníci stavebného konania majú strašne veľké oči a chcú pod rúškom výstavby diaľnic získať pre seba maximum,” uzatvára Reiter.

HNONLINE.SK, Daniela Zverková, 20.6.2005

Na horeuvedenej internetovej stránke sa nachádzajú aj prehľadné tabuľky: “Časový sklz medzi stanovením ceny a konečnými podmienkami výstavby”, “Podľa nových pravidiel sa bude stavať”.