Diaľnice do Žiliny a pod Tatrami meškajú

Diaľnica do Žiliny bude s najväčšou pravdepodobnosťou hotová do konca roka 2006 len na 60 až 70 percentách chýbajúcej trasy. Slovensko tak nedodrží sľub pre Kiu - postaviť diaľnicu z Bratislavy do Žiliny minimálne v polovičnom profile. Potvrdili to najvyšší predstavitelia diaľničnej spoločnosti.

“Zo štyroch úsekov budeme mať pri maximálnom úsilí pripravené tri,” uviedol šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Dušan Faktor. Problémom bude štvrtý, deväť kilometrov dlhý úsek začínajúci sa pred Považskou Bystricou.

Problémy sú aj s druhou diaľničnou prioritou - stavbou úseku Mengusovce - Jánovce. Termín začiatku stavby 25 kilometrov dlhej podtatranskej trasy sa niekoľkokrát posúval. Ani posledný termín - začiatok apríla - sa nepodarilo dodržať. Pritom stavba je už tri roky pripravovaná ako pilotný diaľničný projekt financovaný z Kohézneho fondu EÚ.

Podľa šéfa diaľničnej spoločnosti, zo štyroch úsekov v celkovej dĺžke 40 kilometrov, ktoré treba ešte postaviť do Žiliny, budú určite hotové úseky Ladce - Sverepec a Vrtižer - Hričovské Podhradie. To je približne polovica vzdialenosti. “Tretí úsek tesne pred Žilinou z Hričovského Podhradia po Žilinu-Strážov, by mohol byť pri veľkej snahe hotový tiež,” vysvetlil Dušan Faktor.

Podľa neho sa nedá predpovedať, v akom štádiu bude úsek pred Považskou Bystricou. “To je ťažký úsek, kde je veľa mostov,” doplnil Faktor. Problémy na spomínanom kritickom úseku sú spojené najmä s protestmi miestnych občianskych združení, ktoré dodnes žiadajú jej presmerovanie mimo mesto.

“Ťažko povedať, do akého štádia sa dostaneme na tomto úseku, ale termíny a možnosti odvolania vyplývajúce zo stavebného zákona nemôžeme uponáhľať,” doplnil Faktor.

Na podtatranskej diaľnici Mengusovce - Jánovce sa zasa predlžuje výber firmy, ktorá má stavať prvú časť tohto úseku.

“Úrad pre verejné obstarávanie pozastavil súťaž, pretože súkromná osoba požiadala o prešetrenie, či víťazná firma dodržala všetky podmienky,” doplnil investičný riaditeľ diaľničnej spoločnosti Jozef Gandl. Úrad zistil, že firma nepredložila všetky dokumenty tak, ako boli predpísané v podmienkach. “Úrad rozhodol, že víťaza - grécku firmu J & P Avax - musíme zo súťaže vyradiť,” doplnil Gandl. Podľa neho komisia “netrvala na dodržaní všetkých podmienok doslova”.

“Súťaž nebola zrušená, len musíme prekontrolovať aj ostatných päť ponúk. Tie, ktoré nespĺňajú podmienky, vyradíme zo súťaže a určíme nového víťaza,” povedal Gandl. Podľa Faktora do začiatku mája by sa malo aj na tomto úseku začať stavať. “Je to však už neviem koľký termín,” dodal Faktor.

Jana Morháčová, PRAVDA

tvojepeniaze.pravda.sk/sk_psprav … pludia_p01