[infrastruktura.sk/t/dialnice-za-sukromne-peniaze-sa-zacnu-stavat-buduci-rok/113/1)
Je síce fajn, že súkromné financovanie zrejme urýchli budovanie diaľníc, ale ako to, že ministerstvo “chce vyskúšať”?
[infrastruktura.sk/t/dialnice-za-sukromne-peniaze-sa-zacnu-stavat-buduci-rok/113/1)
Je síce fajn, že súkromné financovanie zrejme urýchli budovanie diaľníc, ale ako to, že ministerstvo “chce vyskúšať”?
Vyskúšať preto, lebo na Slovensku sa ešte zatiaľ diaľnice za súkromný kapitál nestavali.
Už sa malo začať stavať na úsekoch medzi ZA-RK, aby sa stíhala plynulá výstavba tak, aby sa stihlo spojenie BA-KE do r. 2013.
Nie sú pripravené pozemky, nie sú vyhlásené tendre, nie je nič. Nie je stále jasné financovanie tejto výstavby.
Stavebné firmy už sa spájajú so silnejšími (kapitálovo) spoločnosťami tak, aby sa mohli do tendrov prihlásiť, ale štát stále nejaví svoj záujem.
Nemá ho prečo javiť, keďže nezvláda situáciu ani na úsekoch po ZA a na úsekoch od KE južnejšie a od PO západnejšie. Okrem toho mi nie je dostatočne jasný postup štátu ani na úseku Mengusovce-Jánovce.
D1: Všade, kde sa stavia, sa stavia pomaly. Všade, kde sa už malo začať stavať sa nielenže nestavia, ale stále sa riešia záležitosti, ktoré stavaniu predchádzajú. A všade, kde sa má začať s prípravami, sa nerobí takmer nič. Takto spojenie v r. 2010 hotové nebude, muselo by sa začať najneskôr v r. 2006 priamo stavať na všetkých úsekoch na maximum, max. niekde v r. 2007 a celá stavba by sa predražila o 30-50 mld. SKK. Nehovoriac o ďalších dopadoch akými by bolo finančné zaťaženie štátu do budúcnosti ohľadom súkromnej výstavby diaľnic na daných úsekoch. Ak by sme teda chceli ušetriť 30-50 mld. SKK, treba stavať pomalšie, ale výstavba by sa skončila v r. 2012-2013. Preto ja vidím ako reálny rok pre otvorenie D1, úsek BA-KE, najskôr r. 2015 a pevne verím, že bude D1 na tomto úseku na 100%, t.j. na úseku BA-TT ako 6-prúdová.
R1: Voči D1 nemá reálnu nádej na súkromného investora, má však šancu, aby bola ešte viac financovaná z fondov EÚ. Ako reálny termín pre spojenie TT-BB vidím rok 2012 a pevne verím, že aj s obchvatom NR a BB.
DM: Ty mas urcite lepsie prehlad. Pises , ze s anic nerobi?.
1.Kto su vlasnte konkretne osoby ktore rozhoduju, o vypisani tendrov, o zacati vystavby o planovani? uradnici sediaci na NDS? co?, hraju cele dni solitair alebo ako?
2. Ako a komu su pridelovane jednotlive stavby. SCC teda, NDS ma svoje regionalne zastupenia, myslim ze su v BA,BB aKE.. mozno aj inde. teda myslim kto o nich rozhoduje? su pridelovane na zaklade geografickeho, regionalneho clenenia? napr. stavba R4 Kosice-milhost., rozhoduje o nej NDs V KE?, alebo priamo je to v kompetenci NDS BA?
Toto mi nie je jasne, preto sa pytam. A k comu smerujem je, ze ak by boli zname tieto info, mozno by sa vedelo pritlacit na spravne miesto a stavalo by sa rychlejsie.
mozno som to trochu zjednodusil, ale v podstate pricnip je ten isty
Ak mam dobre info tak vsetko okolo D/RC riadi NDS BA, SSC je len pre cesty…
Tusim R4 Pres-Sec je vynimka, ostava v posobnosti SSC.
No, pouzitie sukromneho kapitalu sa asi zredukuje, v blizkej dobe by sa malo rozhodnut, co a ako. Pretoze sukromny kapital nie je lacna zalezitost.
TT-BB bude asi skor - vid Hankook, tazko povedat ako s obchvatom Nitry. A viac uz asi financovana z fondov EU nemoze byt, kedze vsetky stavane a zacinajuce useky budu financovane z fondov EU (este su tam dake zvysky EIB).
Niekde som cital, ze severny obchvat Bystrice si ma mesto ci VUC vyriesit samo.
Wazari, veď to štát aj celé Slovensko vie, že stavať diaľnice systémom súkromných investorov je drahé, no dlhodobo pre štát výhodné, pretože každý rok zaplatí menej ako keby diaľnice staval on, no bude platiť ešte aj “X” rokov po dokončení danej diaľnice.
To je presne ten istý systém ako majú rôzne úverové (splátkové) spoločnosti. Kúpite TV drahý 30 000 SKK za 10 000 SKK a potom dávate mesačne 500 SKK s tým, že ho nakoniec preplatíte o 3-4 000 SKK. A diaľnice, to je v mld. SKK, ale s nárastom min. 200%.
Tak tak, ukazalo sa to vsak az prilis drahe a nie vzdy o tom rozhoduju iba odbornici. Sondovali sa moznosti, ved cas Eura sa blizi a financmajster to nakoniec asi zatrhol, resp. povolil iba v mensom rozsahu, ze co to da.
No tak asi neviete, o čom je reč. MF tento projekt podporuje spolu s MDPaT na D1 na trase ZA-RK, ktorý bude finančne najnáročnejší (aj pre štát, ak by ho staval), pretože tu bude treba niekoľko tunelov na 2-rúry naraz pre vysoké denné intenzity dopravy.
Práve preto vznikla NDS (Národná diaľničná spoločnosť), a.s., ktorá má vo svojom majetku celú diaľničnú sieť SR a ktorá bude mať príjmy z DPH na “benzín, naftu” a z predaja diaľničných známok. Táto spoločnosť sa bude (a už sa) starať o údržbu a opravy celej diaľničnej siete a zároveň si bude požičiavať každý rok cca. 4 mld. SKK na výstavbu diaľničnej siete peniaze od bánk a naviac z týchto úverov bude platiť súkromných investorov. SR bude mať v NDS 100%, ale úvery pre túto firmu sa nebudú rátať do verejného dlhu a v tom je to kúzlo, ktoré podporuje celá vláda na čele s SDKÚ. Takže EURo to neohrozí, práve naopak, mohlo by sa zaviesť aj skôr.
Perlička na záver: Majetok NDS je niekoľko 100 mld. SKK, takže je to najväčšia firma na Slovensku (ohľadom majetku, nie ohľadom zamestnancov). A ako sa budú diaľnice stavať, tak príjem bude aj z mýtneho systému pre kamióny a majetok bude vzrastať.
Momentálne problémy:
NDS nevie vyriešiť problémy s tendrami, na to treba iné zákony.
NDS nemá zagarantované dostatočné príjmy a tak banky zatiaľ nedávajú ani slovný záväzok, že budú dávať úvery takejto spoločnosti niekoľko rokov po sebe, keďže úvery majú ísť na iné účely naraz aj s príjmami.
Jednoducho je tu riziko. NDS bude mať úvery vo výške povedzme 50 mld. SKK, všetky príjmy spoločnosti pôjdu na vyplácanie súkromných investorov, ktorí budú diaľnice stavať a banky svoje peniaze neuvidia. Čo sa stane? Nič, NDS pôjde do krachu. Ale to sa nedá. Tu sú riziká, ktoré sa teraz riešia.
NDS v najhoršom scenári skrachuje, zostanú dlhy, ale budú to dlhy NDS, nebude to verejný dlh. Štát to bude riešiť, pretože NDS bude jeho firma, ale len firma, preto je a.s.
A naviac, súkromní investori nemajú byť len na úsekoch medzi ZA-RK, ale aj medzi PP-PO.
No, priamo sa tomu nevenujem. Ale trosku sa o to pomimo zaujimam, a preto o tom viem vcelku dost, hm, vela?
MDPT SR dalo prednedavnom na pripomienkovanie material o PPP a tam poradca mierne spochybnil rovnicu NDS = neobmedzene uvery.
A čo ja píšem niečo iné?
Pisali sme naraz prispevok, ja som sa vyjadril este k vasmu predchadzajucemu. Inak vcelku (zhruba ) suhlasim.
PP-PO asi vypadne.
Dobre, ok.
Asi určite vypadne. Ak sa vôbec začne stavať ešte do volieb na iných úsekoch.
usek PO - PP je docela logicke ze asi vypadne. lebo tam su intenziti docela male. vsak ked uz stat uvazuje medzi matejovcami a janovcami len s polovicnym profilom dialnice a to este v profile RC ? hm dalej jablonov az branisko tiez len polovicny profil ..
pocim ze ine to nebude ani na useku janovce jablonov resp fricovce presov. aj ked tam to moze byt ine …
Nieco sa hovori o tom, ze vzhladom na nizke intenzity si EU dala podmienku, iba jeden pruh Matejovce - Janovce, ak to ma byt financovane z fondov.
Pri PPP budú riziká, ale keď bude spravená kvalitná zmluva a štát necúvne, tak to bude všetko Ok.
Pri PPP budú riziká, ale keď bude spravená kvalitná zmluva a štát necúvne, tak to bude všetko Ok.
Aké sú podľa Teba nosné body, aby boli tieto zmvluvy kvalitné? Myslím, taký konkrétnejší popis. Dík
Aké sú podľa Teba nosné body, aby boli tieto zmvluvy kvalitné? Myslím, taký konkrétnejší popis. Dík
Tu ide hlavne o podmienky, t.j., čo všetko si chce dať štát spraviť a následne podľa toho treba stanoviť aj dĺžku garantovaných opráv či záruku.
Samozrejme rozhodujúcim faktorom je aj cena, aby nebola “premrštená” príliš výrazne a treba, aby mal štát aj nejakú poistku, ak by v danom roku mal menej peňazí na splácanie, atď.
Štát by mal tiež dokázať dať aj nejaké sankcie a pokuty či penále pre PPP do zmúv, keby firmy meškali so stavebnými prácami zo svojej viny, jednoducho, aby sa aspoň čiastočne vyrovnali možnosti oboch strán.
Odporúčam tento článok, dá sa tu veľmi veľa dozvedieť o PPP, aj keď je to po česky: