Diaľnice a infraštruktúra: Slovinsko

Diaľnice a infraštruktúra Slovinska: Informácie o elektronickej diaľničnej známke (e‑vignette), mýte na tunely, stave ciest a železníc. Kľúčové trasy a tipy pre tranzit.


:compass: Úvod a účel témy: Dopravná infraštruktúra Slovinska

Slovinsko má strategickú polohu ako tranzitná krajina medzi západnou, strednou a juhovýchodnou Európou. S modernou cestnou sieťou a rozvíjajúcimi sa železnicami slúži ako kľúčové prepojenie medzi Rakúskom, Chorvátskom, Talianskom a Maďarskom. Výhodou je kombinácia príťažlivej turistiky a dobrej infraštruktúry, zvlášť v alpských oblastiach.


:automobile: Cestná infraštruktúra a mýto v Slovinsku

Elektronická diaľničná známka (e‑vignette)

  • Povinná pre všetky vozidlá do 3,5 t pri prejazde diaľnicami a rýchlostnými cestami, viazaná na evidenčné číslo vozidla.
  • Dostupné typy: týždenná (16€), mesačná (32€) a ročná (117,5€).
  • Zakúpiť ich možno online, na čerpacích staniciach a v autoservisoch v Slovinsku aj pri hraniciach. Platnosť začína dňom nákupu a vozidlo musí mať kýmkoľvek viditeľným e‑kód.

Tunel Karavanke (Karawanken Tunnel)

  • Medzinárodný tunel na hranici s Rakúskom má samostatné mýto (~€8,80) – nepresahuje sa ho e‑známkou.
  • Možnosť platby v hotovosti alebo kartou na mýtnom stanovišti (Hrušica), prípadne cez 14-priechodnú kartu platnú 30 dní (~€39).

Stav ciest a hlavné trasy

  • Diaľnice v Slovinsku sú moderné, spoľahlivé a pravidelne udržiavané.
  • Kľúčové smery: A1 (sever–juh – spája Koper cez Ljubljanu so severom) a A2 (východ–západ – v smere protihraničnému Rakúsku). Tieto trasy vedú cez hlavné tranzitné body k Jadranu a dalej do južnej Európy.

:train: Železničná infraštruktúra v Slovinsku

  • Prevádzkovateľ: Slovenske železnice (SŽ), spravujúca približne 1 209 km tratí, z toho 331 km dvojkoľajných a 610 km elektrifikovaných.
  • Súčasť medzinárodných koridorov V a X – prepojenie prístavu Koper cez Ljubljanu smerom k strednej Európe a Balkánu.
  • Osobné vlaky sú pohodlné, ale nie vždy najrýchlejšie. K dispozícii sú spoje InterCity (IC) a medzinárodné vlaky do susedných krajín. Modernizácia trate pokračuje postupne.

:luggage: Praktické tipy pre cestovanie po Slovinsku

  1. Zakúp e‑vignette vopred – e‑známka musí byť aktívna pred vstupom na diaľnicu.
  2. Tunel Karavanke nevyužíva e‑vignetu – musí sa platiť samostatne.
  3. Sezónne zápchy sú bežné – najmä počas letných mesiacov na smeroch k Jadranu a pri hraniciach.
  4. Ceny pohonných hmôt (júl 2025): benzín cca €1,45/l, diesel cca €1,49/l.
  5. Rýchlostné limity: 50 km/h v obci, 90 mimo obce, 130 na diaľnici. Kontroly sú časté a pokuty prísne.
  6. Vlakové rezervácie odporúčané – medzinárodné vlaky vyžadujú predbežnú rezerváciu, miestne spoje môžu byť pomalšie.

:left_speech_bubble: Zapojte sa do diskusie o dopravnej infraštruktúre Slovinska!

Podeľte sa o svoje skúsenosti s e‑známkou, prejazdom cez tunel Karavanke, cestovaním po diaľniciach alebo vlakmi. Rovnako vítame fotografie z trás, staníc či tipy pre jazdu v alpských oblastiach.


:counterclockwise_arrows_button: Sledujte vývoj v reálnom čase

Aktuálne postrehy, skúsenosti používateľov a nové informácie nájdete v diskusii danej témy. Sledujte príspevky a aktívne sa zapojte!

:right_arrow: Posledný príspevok v téme nájdete tu:
https://infrastruktura.sk/t/dialnice%E2%80%91a%E2%80%91infrastruktura%E2%80%91slovinsko/1563/last

Slovinsko aktivne stavia a rozsiruje svoju dialnicnu siet, aj slovenski stavbari sa podielaju na vystavbe tunelov v tejto krajine. :wink:

Tunel Trojane pri Ľubľane bol práve výsledkom práce slovenských stavbárov, vtedy to boli ešte Banské stavby Prievidza :wink:

Inak Slovinci majú veľmi dobrú sieť ciest a, samozrejme, diaľníc. Stavajú pomalšie (ale len v porovnaní s Chrovátskom/ a keďže sú obklopení väčšími štátmi, podobne ako my, sú tlaky na nich aj v oblasti diaľničnej výstavby. Pre úsek od Mariboru k rakúskym hraniciam napríklad na skorú výstavbu tlačilo napr. Rakúsko, Slovinci však, myslím, prisľúbili dátum spojazdnenia 2011.

Prepojenie dvoch najväčších miest - Ľubľany a Mariboru je hlavnou prioritou a možno je už kompletné, resp. práce na poslednom úseku/úsekoch ešte prebiahajú.

Slovinsko stavia tak ako moze stavat vzhladom na rozpocet a priority. Treba si uvedomit, ze tato krajina je spolu s CR najvyspelejsia zo vsetkych novych clenskych statov EU.

Slovinsko (SLO) nemoze stavat tak ako HR aj preto, ze nemoze mat extremne ceny myta - aj ked je dolezitym tranzitnym uzlom - z Talianska sa da dostat aj lodou do juznej Europy a na Balkan.

Okrem toho SLO je pomerne hornaty stat. Inak SLO stavia tiez relativne drahe dialnice, ale tam je ten prepocet robeny na skutocne pomery - stavaju na horach tak rataju len to co postavili a z toho sa robi priemer. Na Slovensku je priemer robeny ako priemer usekov, ktore sa stavaju v danom roku na nizine, na horach a z toho je spraveny priemer bez ohladu na to, ze sa casto postavi 10 km na horach a len 3 km niekde na nizine. :wink:

Aktuálna mapa slovinských diaľníc je tu:
http://img364.imageshack.us/img364/7643/si6ps.gif

Foto slovinských diaľníc:

Ljubljana-Koper

img482.imageshack.us/img482/4413/dsc059144ft.jpg

img8.imageshack.us/img8/7692/dsc059087mt.jpg

img8.imageshack.us/img8/9963/dsc058884pv.jpg

img8.imageshack.us/img8/3071/dsc058878qy.jpg

Ďalšie fotografie:

http://img8.imageshack.us/img8/1674/dsc058851ar.jpg
http://img233.imageshack.us/img233/2486/dsc058835vl.jpg
http://img75.imageshack.us/img75/9403/crnikalsmall1.jpg
http://img395.imageshack.us/img395/729/dsc059178rz.jpg
http://img395.imageshack.us/img395/2240/dsc059275qg.jpg

Ljubljana obchvat

img240.imageshack.us/img240/4213 … ev16hq.jpg
img28.imageshack.us/img28/6544/d … all5gb.jpg

Nova Gorica-Ljubljana

http://img487.imageshack.us/img487/5337/dsc050107nf.jpg
http://img324.imageshack.us/img324/61/dsc050130yp.jpg

Po dočasnej neprítomnosti zisťujem, že fotogaléria sa pekne rozrástla. Časť diaľničných foto preto budem v budúcnosti umiestňovať aj v fotogalérii. :slight_smile:

Prosim vsetky velke foto umiestnovat vo Fotogalerii.

Ked je viac velkych fotiek, a za nimi dalsie prispevky, chces sa nascrolovat k poslednemu a stale ti skace okno ako sa nacitavaju dalsie obrazky.
Toto je moje pozorovanie na 9Mbit linke. :sunglasses:

O.K., B;. Veľké foto nabudúce umiestnim do fotogalérie.

Doplním ešte základné info o najväčších slovinských diaľničných stavbách:

Na prvých foto je vidieť viadukt Črni kal, ktorý je s dĺžkou viac ako kilometer provonateľný snáď len s rakúskymi a chorvátskymi podobnými inžinierskymi dielami.

Nepochybne najväčšou stavbárskou chuťovkou je tunel Karavanky s dĺžkou 10 km, spájajúci Slovinsko s Rakúskom, postavený v osemdesiatych rokoch. Z ostatných menších tunelov je zaujímavý 2 km Trojane pri Ľubľane, ktorý stavala aj naša Skanska, predtým Banské stavby Prievidza. Ďalší 5 km avšak len cestný tunel spája tiež Rakúsko so Slovinskom. Slovinci sa hornatého terénu neboja :slight_smile: .

Slovinsko je hlavne dost silna ekonomika v EU a nema problem investovat do dialnic. A ked su tu len hory de facto tak sa stavat inak neda.

Slovinsko ma tiez vyhodu ze je krajinou kadial jazdi znacny tranzit aj turisti do HR a Talianska a Madarska atd. a ked bude mat SLO dobru dialnicnu siet tak budu aj peniaze cely rok lebo nebude dovod SLO obchadzat napriklad po mori. Aj ked vela Talianov do HR a naopak samozrejme cestuje po mori co je logicke.

Slovinsko ma drahe dialnice ale realne, pretoze stavia takmer len v narocnych prirodnych podmienkach a je to realne zhodnotenie a porovnanie. :wink:

plne sa s tym stotoznujem, hlavne ked mne to beha iba tak 1 mega za sekundu :wink:

Ja mam iba klasicke DSL 512 Kb/s - v tomto pripade pouzivam tlacidlo zastavit a je pokoj - ale prispevky su uz aj tak roztiahnute :frowning:

dobry napad, mna to nenapadlo, clovek sa stale uci :wink:

Ja uz som upravil dany prispevok od Branca tak ze su tam len links na dane obrazky. Pretoze skutocne to potom dlhsie trva kym sa zobrazia dalsie nasledujuce prispevky. :wink:

Do fotogalérie som pridal aktuálnu mapku slovinskej diaľničnej siete, vrátane úsekov vo výstavbe a plánovaných úsekov.

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=910

SLO uz pomaly dostavia svoju dialnicnu siet. Aj ked sa planuju dalsie dialnice v smere na HR, ktore na mape nie su uvedene vobec. A podobne sa planuje aj stavat v ramci statu, len nie priamo plnohodnotne dialnice. :wink:

Pridal som do Fotogalerie 4 foto dialnic v Slovinsku :arrow_right:

dialnice.info/album_page.php?pic_id=1072
dialnice.info/album_page.php?pic_id=1073:sunglasses:
dialnice.info/album_page.php?pic_id=1074:sunglasses:
dialnice.info/album_page.php?pic_id=1075:sunglasses:

Vodiči, ktorí nemajú v Slovinsku cez deň zapnuté svetlá, dostanú pokutu 45 eur. :arrow_right:

dialnice.info/viewtopic.php?t=3968

Na portáli dars.si pribudol zoznam úsekov, ktoré Slovinci stavajú, plánujú odovzdať tento rok a plánujú začať.

Len pre informáciu, ani nie dvojmiliónová krajina má rozostavaných 105,1 km diaľníc a rýchlostných ciest, napriek pomerne dobrej hustote diaľníc v tejto krajine:
http://www.dars.si/index.php?id=11&page_id=16

Tento rok sa práce začnú na ďalších takmer 50 km:
http://www.dars.si/index.php?id=11&page_id=17
:slight_smile:

je tam jeste jedna stranka, useky ktere se letos otevrou:

dars.si/index.php?id=11&page_id=18

to uz zas tak slavne neni..