Diaľnice a infraštruktúra Bosny a Hercegoviny: Informácie o rozvoji diaľnic (Koridor Vc), mýte, stave ciest a železníc. Praktické tipy pre cestovanie, vrátane hraničných prechodov a dokumentov.
Úvod a účel témy: Dopravná infraštruktúra Bosny a Hercegoviny
Bosna a Hercegovina prechádza rýchlym rozvojom infraštruktúry. Aktuálne sa buduje Koridor Vc (diaľnica A1), ktorý by mal krajinu prepojiť z Jadranu až do strednej Európy. V tejto téme prinášame aktuálny prehľad o cestnej a železničnej sieti, ich výzvach vzhľadom na horský terén a ich význame pre tranzit i turistiku.
Cestná infraštruktúra a mýto v Bosne a Hercegovine
Rozvoj diaľnic (Autoput A1 / Koridor Vc)
- Koridor Vc má dĺžku asi 330 km. Aktuálne približne 230 km je sprejazdnených v úsekoch ako Doboj–Zenica–Sarajevo–Mostar–bihać, postupne sa dokončujú ďalšie úseky.
Mýtný systém
- Na existujúcich diaľničných úsekoch sa používa uzavretý mýtny systém: pri vjazde potečiete lístok, pri výjazde zaplatíte poplatok.
- Platba je možná v konvertibilných markách (KM) alebo v EUR, aj kartou, a prostredníctvom elektronického systému ako BHSPass.
Stav ostatných ciest
- Maloúrovňové aj horské hlavné cesty mimo diaľnic sú často v horšom stave, kľukaté a menej udržiavané.
Doklady a pravidlá
- Nevyhnutné sú platný vodičský preukaz, technický preukaz vozidla a zelená karta (medzinárodné poistenie).
- Dôležité je správne naplánovať hraničné prechody – niektoré bývajú menej vybavené a môžu byť s dlhším čakaním.
Železničná infraštruktúra v Bosne a Hercegovine
- V krajine pôsobia dve železničné organizácie: ŽFBH (Federácia BiH) a ŽRS (Republika Srpska). Sieť má približne 1 200 km, z toho asi 440 km je elektrifikovaných.
- Osobná doprava je pomalšia a menej frekventovaná, no existujú dôležité spojenia ako Sarajevo–Mostar a medzinárodný spoj Talgo cez Sarajevo–Čapljina–Ploče (sezónny, od 2022/23).
- Krajina začína investovať do modernizácie tratí – v roku 2025 bolo schválených približne 20 miliónov EUR na rekonštrukciu tratí v oblastiach Zenica, Mostar, Sarajevo a Tuzla.
Praktické tipy pre cestovanie po Bosne a Hercegovine
- Pri mýte na diaľniciach majte pripravenú hotovosť v KM alebo EUR, pokiaľ nechcete platiť kartou či BHSPassom.
- Jazda po cestách mimo diaľnic môže byť náročná – pripravte sa na serpentíny a nekvalitu povrchu.
- Ceny pohonných hmôt môžu byť vyššie v horských oblastiach – tankujte v mestách.
- Dodržiavajte dopravné predpisy – kontrola dokumentov aj rýchlosti býva prísna.
- Na vyťažených hraničných priechodoch (najmä s Chorvátskom) môže byť v letnej sezóne čakanie výrazne dlhšie – odporúčame si trasu a čas prejazdu vopred naplánovať.
- Vlaky môžu zastaviť na viacerých menších staniciach a spoje sú pomalšie – naplánujte si viac času.
Zapojte sa do diskusie o dopravnej infraštruktúre Bosny a Hercegoviny!
Podeľte sa o:
- skúsenosti z jazdy po Koridore Vc,
- cestu vlakom medzi mestami ako Sarajevo alebo Mostar,
- rady ohľadom mýta, dokumentov či tankovania,
- fotografie z diaľnic či železničných tratí.
Sledujte vývoj v reálnom čase
Aktuálne informácie, diskusné príspevky a nové postrehy od cestovateľov nájdete priamo nižšie v diskusnej téme. Stačí sledovať a aktívne sa zapojiť.
Posledný príspevok v téme nájdete tu:
https://infrastruktura.sk/t/dialnice-a-infrastruktura-bosna-a-hercegovina/1635/last