spravy.pravda.sk/sk_ekonomika.as … nomika_p01
Slovenská správa ciest neustúpi tlaku firiem na zvyšovanie nákladov na stavbu diaľnice financovanej z eurofondov. Najdlhší 26-kilometrový diaľničný úsek pod Tatrami bol vraj v ponukách stavebných firiem predražený a bude sa dať postaviť lacnejšie ako za 12 miliárd korún. Tri firemné združenia pritom v prvom tendri tvrdili, že lacnejšie sa diaľnica postaviť nedá.
,Pred niekoľkými dňami sme vyhlásili novú súťaž a upravili sme podmienky. Náklady na stavbu budú určite nižšie, ako ponúkli v prvom tendri stavebné firmy," uviedol investičný námestník Slovenskej správy cien Peter Gandl.
Firmy sa musia vmestiť do sumy 10,2 miliardy korún. Hovorí to obnovená expertíza na maximálnu cenu stavby, ktorú pripravili odborníci. Expertízu však musí ešte odobriť ministerstvo výstavby. ,Revízia nákladov nepotvrdila, že by stavba skutočne potrebovala taký veľký rozpočet," doplnil Gandl.
Pred niekoľkými týždňami totiž došlo k unikátnej situácii. Správa ciest musela zrušiť súťaž na firmu, ktorá postaví spomínanú diaľnicu. Štátna expertíza určila maximálnu cenu stavby 8,8 miliardy korún. Prvý raz ponuky všetkých uchádzačov boli nad túto maximálnu cenu.
Časť odborníkov sa obávala, že stavebné firmy sa dohodli na premrštených cenových ponukách, aby dosiahli prehodnotenie maximálnej ceny a zvýšenie peňazí na stavbu. Ide totiž o stavbu financovanú z európskych peňazí – z Kohézneho fondu.
,Nevieme o takom niečom, ale nemôžeme to ani vylúčiť," uviedol v tejto súvislosti hovorca Slovenskej správy ciest Juraj Furst. Slovenská správa ciest sa pritom ocitla prvý raz v situácii, že všetky firmy ponúkli viac, ako bol strop v štátnej expertíze.
Podľa šéfov SSC však nehrozí, že by sa situácia zopakovala. ,Určite sa nájdu firmy, ktoré dokážu postaviť diaľnicu na trase Mengusovce-Jánovce za cenu oveľa nižšiu, ako je štátna expertízna maximálna cena," dodal Gandl.
Preto správa ciest urobila niekoľko opatrení – rozdelila stavbu na tri samostatné časti a nielen na dve, ako to bolo pôvodne. Firmy môžu upravovať cenu už po štvrťroku. ,Keď sú úseky kratšie, je menej rizík pre stavebnú firmu. Môžu zapojiť aj menšie firmy. A do ponuky nemusia firmy dávať rezervy na riziká rastu nákladov na rok dopredu. Drahšiu naftu či ďalšie iné objektívne výkyvy môže firma premietať do požiadaviek na investora už po troch mesiacoch a nie po roku, ako to bolo doteraz," dodal Gandl.
2.10. 2004 8:09:00 - Ekonomika