Diaľnica nad Považskou Bystricou pôjde, námietky občanov sú neopodstatnené. Taký je verdikt Krajského stavebného úradu, ktorý posudzoval odvolanie občanov a občianskych združení voči rozhodnutiu mestského zastupiteľstva o trase diaľnice.
“Týmto sa celý niekoľkoročný problém pre mesto končí. Územné rozhodnutie o trase diaľnice môže nadobudnúť účinnosť. Je rozhodnuté, kadiaľ pôjde diaľnica,” doplnila hovorkyňa mesta Považská Bystrica Dobroslava Krajačičová.
Aktivisti občianskeho združenia Diaľnica a ľudia zatiaľ neuviedli, či využijú posledný možný krok - žalobu na súd a žiadosť o predbežné opatrenie o zastavení príprav stavby.
“Musíme si preštudovať rozhodnutie a najmä zdôvodnenie úradu. Prečo naše námietky neakceptoval a podľa toho sa rozhodneme. Zatiaľ verdikt Krajského stavebného úradu v Trenčíne ešte ani nemáme v rukách. Poradíme sa s právnikmi,” uviedol Jaroslav Dunaj zo združenia Diaľnica a ľudia.
Spor sa ťahá viac ako desať rokov. Mesto dlho vyjednávalo so Slovenskou správou ciest, čo všetko bude treba prestavať na mestských cestách v rámci stavby diaľnice. Mesto si vynútilo, aby do diaľničnej stavby bola zahrnutá aj prestavba ciest a riešenie dopravy v samotnom meste. Prekládky ciest však vyvolali ďalšiu nespokojnosť občanov, ktorým cesty vezmú záhrady aj domy. Poslanci mesta však nakoniec v decembri rozhodli, že diaľnica pôjde ponad Považskú Bystricu po estakádach.
Toto rozhodnutie však doteraz nebolo účinné. “Územné rozhodnutie o trasovaní diaľnice nie je právoplatné dovtedy, kým niekto podáva námietky a kým tie nie sú definitívne posúdené,” uviedol Jozef Kmeť z Krajského stavebného úradu. Celkovo 13 združení či občanov podalo spolu až 12 námietok proti mestskému rozhodnutiu. Niektoré sa týkali chýb úradov či úradníkov pri rozhodovaní o príprave dokumentov na zmenu územného plánu mesta. Ďalšie však smerovali k samotnej trase diaľnice. Protestujúci tvrdia, že diaľnica mala ísť poza mesto. “Zmena územného plánu sa zatiaľ týka len diaľnice a nie prekladania ciest v meste,” dodala Krajačičová.
Ak sa občianske združenia neobrátia na súd, tak územné rozhodnutie nadobudne účinnosť. Hneď vzápätí sa môže rozbehnúť projektovanie príprav a výkupov pozemkov a podobne, ktoré sú potrebné na získanie stavebného povolenia.
“Spor trvá veľmi dlho, bolo vypracovaných a posúdených 16 variantov diaľnice, tento bol vybraný ako najlacnejšie a technicky najlepšie riešenie,” tvrdí šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Dušan Faktor. Podľa neho ostatné varianty sú oveľa drahšie a ich stavba by trvala dlhšie. Naopak, občianski aktivisti tvrdia, že predraženie by zďaleka nebolo také veľké, ako uvádzajú úrady a pre obyvateľov Považskej Bystrice menej škodlivé riešenie.
Jana Morháčová, PRAVDA / 16.4.2005 - Správy
tvojepeniaze.pravda.sk/sk_psprav … spravy_p01