Ďalšia kľúčová diaľnica je vo finále.

Ďalšia kľúčová diaľnica je vo finále. V hre o výstavbu je švédsky gigant, ten robí aj na najväčšom tuneli
20.02.2025, 19:36
Tomáš Garai
Tomáš Garai
Minister dopravy by chcel v tomto roku strihať pásky na piatich alebo šiestich diaľničných úsekoch.
Na druhej strane odštartoval päť veľkých tendrov, ktoré by po nich mali prevziať štafetu.
Obálky sa otvárali v prípade troch z nich. Najväčšie tendre ešte svoje ponuky nepoznajú.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Tento rok by chcel dať minister dopravy Jozef Ráž bodku za piatimi, prípadne až šiestimi diaľničnými projektmi. Vyhlásil to nedávno v relácii Braňo Závodský Naživo s tým, že medzi ne patrí aj Višňové či križovatka diaľnic D1 a D4 pri Bratislave.

Výstavbu by chcel začať pri ďalších piatich megaprojektoch, ktorých celková hodnota môže dosiahnuť dve miliardy eur. Konkrétne ide o tri úseky kysuckej D3, poslednú časť D1 medzi Bratislavou a Košicami a diaľničný privádzač do Žiliny.

Stavebný trh mal možnosť pobiť sa o najsevernejšiu časť D3 ešte v minulom roku, dodnes však výsledok a samotné ponuky štát oficiálne nekomunikoval.

Pri ďalšom, strednom úseku z kysuckej „trojky“ uplynul deadline na predkladanie ponúk v stredu.

Podľa informácií HN bol údajne o zákazku zo strany trhu veľký záujem a svoju ponuku zaslalo päť subjektov. Najlepšia vraj prišla od spoločnosti Skanska, ktorá dnes robí na dokončení tunela Višňové a priľahlej diaľnice.

image
Diaľnice v roku 2025: štát chce odovzdať veľkú porciu kilometrov. Odľahčia sa metropoly aj mestá na severe

Piati hráči
Predpokladanú hodnotu 307 miliónov eur najlepšia ponuka údajne podliezla o zhruba 30 miliónov eur. Oficiálne výsledky tendra zatiaľ známe nie sú. Spoločnosti svoju účasť väčšinou nekomentujú s odvolaním sa na to, že ide o živý proces.

Účasť však predsa len pre HN potvrdili dvaja najväčší hráči na slovenskom trhu – Strabag a Doprastav. Skanska na otázku HN, či sa na tendri zúčastnila, neodpovedala.

O jeden úsek prejavili záujem len dve združenia

Obálky na najsevernejší úsek D3 sa otvárali ešte v novembri. Ide o päťkilometrový úsek medzi Oščadnicou a Čadcou, ktorého súčasťou je tunel Horelica s dĺžkou 600 metrov.

V tomto prípade nejde o štandardný projekt, keďže dva pruhy diaľnice sú v prevádzke už zhruba 20 rokov a dostavať sa má druhá polovica asfaltky.

Do tendra s predpokladanou hodnotou 306 miliónov eur prišli len dve ponuky a aj tie výrazne podliezli očakávanú sumu.

Podľa informácií HN dalo údajne najnižšiu cenu združenie, ktorého členom je Metrostav a Váhostav, a to vo výške zhruba 230 miliónov eur. Druhú ponuku dalo konzorcium Doprastavu, Eurovie a Strabagu. Tí sľúbili, že diaľnicu postavia za 246 miliónov eur. Ponuky v tendri zatiaľ ani tri mesiace po otváraní obálok zverejnené nie sú.

Pred vyhlásením tendra sa podarilo cenu budúcej diaľnice skresať. Pôvodný odhad bol viac ako 400 miliónov eur. Odpočívadlo Oščadnica sa však presunulo do projektov severnejšej časti diaľnice, ktorej sa tak odhadované náklady zvýšili.
Z hľadiska dopravných obmedzení pôjde o najkomplikovanejší úsek z troch. Stará cesta bude prekladať do novej trasy a niektoré časti budú dočasne jednosmerné a riadené semaformi.

V stredu uplynula lehota na posielanie ponúk aj v prípade privádzača Žiliny. Strabag potvrdil svoj záujem aj v tomto prípade. „Áno, naša spoločnosť predložila ponuky na realizáciu oboch projektov,“ povedala vedúca tímu komunikácie Ivana Gregorová.

V prípade tejto cesty ide o doplnenie k diaľničnému obchvatu Žiliny, ktorý má s diaľnicou D1 prepojiť Rajeckú dolinu.

V podstate ide o cestu prvej triedy, ktorá vytvorí obchvat pre Lietavskú Lúčku a Porúbku. Diaľničiari ho dali súťažiť v novembri a jeho cenu odhadli na 76 miliónov eur. Štát zaplatí obchvat z vlastných zdrojov, výstavba by mala trvať takmer štyri roky.

Pol roka s rezervou
Na otváranie obálok stále čakajú dva najväčšie tendre – úsek D3 medzi Žilinou a Kysuckým Novým Mestom a D1 medzi Turanmi a Hubovou. V prípade D3, ktorej cenový odhad je zhruba pol miliardy, sa mali ponuky posielať do budúceho utorka. Pre veľký počet otázok zo strany záujemcov sa však tento termín musel presunúť na 12. marca.

Čo sa týka D1 za odhadovaných 1,5 miliardy eur, tam je zatiaľ ďalší postup nejasný. Prvé, kvalifikačné kolo sa uzavrelo ešte v decembri. Tender bol vyhlásený ako takzvaná užšia súťaž. Diaľničiari teda mali vyfiltrovať na základe kritérií maximálne päť firiem, ktoré následne požiadajú o dodanie ponúk.

Záujem bol údajne veľký, zatiaľ však nie je známe, ako a kedy bude súťaž pokračovať. „V súčasnosti prebieha proces verejného obstarávania na uvedený úsek, preto je predčasné uvádzať konkrétne termíny,“ odkazuje Národná diaľničná spoločnosť.

image
Známa križovatka vstupuje do ďalšej etapy. Polovica diaľnice pred Bratislavou sa presmeruje na obchádzku

Kedy by malo dôjsť v prípade týchto diaľnic k podpisu zmlúv, zatiaľ známe nie je.

„Verím, že tendre uzavrieme. Keď poviem, že do pol roka, hovorím to s rezervou,“ povedal Ráž v relácii v Rádiu Expres. Spresnil tiež, že pri stavbách sa budú musieť najprv dorobiť projekty, výstavba sa teda nezačne hneď po podpise zmlúv.

Diaľničiari riešia aktuálne nájomné zmluvy s obyvateľmi v trase plánovaných autostrád kvôli dočasným záberom.

Tie odkrývajú, že napríklad pri úseku kysuckej D3 medzi Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou počíta štát so začiatkom výstavby v júli tohto roka a pri severnej časti po Čadcu v apríli. Pri diaľnici D1 od Turian po Hubovú sa očakáva začatie stavebných prác v novembri 2026.

hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 … som-tuneli