- Pasažierka Boltu chcela ísť do centra Bratislavy, skončila pri ceste na Berg.
- Kým ona hovorí o únose, polícia o jazykovom nedorozumení a Bolt o zlyhaní GPS.
- Aké sú kritériá na vodičov tejto služby?
- Ministerstvo dopravy pripúšťa úpravu pravidiel. Volajú po nej aj tradiční taxikári.
- HN sa pozreli na fenomén zahraničných vodičov, flotily, aj na pravidlá pre ovládanie slovenčiny.
- Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Namiesto Račianskeho mýta v širšom centre Bratislavy hranica s Rakúskom. Tak dopadla nedávna cesta Andrei vozidlom vo farbách spoločnosti Bolt. Objednala si ho z okrajovej štvrte hlavného mesta Bory.
Pasažierka sa vodičovi niekoľkokrát snažila vysvetliť, že zle odbáča a odkláňa sa z cesty. Neúspešne. Z vozidla pri vhodnej príležitosti nakoniec ušla. Prípad tento týždeň medializoval Denník N.
Bolt, online platforma na privolávanie taxíkov, označila za príčinu incidentu zlyhanie navigácie, cestujúca však mala pocit, že sa ju vodič pokúšal uniesť.
K prípadu sa včera vyjadrila polícia, ktorá tvrdí, že podľa jej doterajších zistení vodič nekonal úmyselne. „Všetky dostupné informácie naznačujú, že v tomto prípade išlo o nedorozumenie spôsobené jazykovou bariérou, ktorej dôsledkom bolo nesprávne použitie navigácie a následne vyvolané obavy oznamovateľky.“
Incident nebol prvým medializovaným prípadom, kedy sa cestujúci, ktorí si práve cez Bolt objednávali odvoz, dostali do neštandardnej situácie.
Vlani v marci dostal klient od vodiča päsťou do tváre, V decembri roka 2023 bol taxikár jazdiaci pod vlajkou tejto aplikácie obvinený z pokusu o znásilnenie. V januári toho istého roka údajne zas vodič púšťal zákazníčke nevhodné erotické videá.
HN sa v tejto súvislosti zaujímali o spôsob fungovania tejto online služby a spoločnosti Bolt položili súbor otázok. Priestor dostala aj Asociácia Taxi Slovenskej republiky. Tá združuje tradičných taxikárov a vo verejnom priestore vystupuje ako kritik online platforiem na objednávanie odvozu.
V texte sa pokúšame nájsť odpovede na nasledujúce otázky:
- Koľko vodičov jazdiacich pre Bolt je zo zahraničia?
- Je podmienkou na jazdenie taxíkom ovládanie slovenského jazyka?
- Aké sú ďalšie kritériá na vodičov a sú rozdielne pre jazdu pod značkou online platformy a pre tradičnú taxislužbu?
- Chystá rezort dopravy zmeny v regulácii či pravidlách pre získanie licencie?
- Kedy vodič dostane od platformy zákaz jazdiť?
- Môže byť taxikárom človek so sluchovým znevýhodnením?
- Koľko „bolťákov“ jazdí samostatne a koľko prostredníctvom takzvaných flotilových firiem?
1. Kritériá na vodičov
Je úplne jedno, ako formou taxikár jazdí. Pravidlá sú podľa slovenskej legislatívy univerzálne. „Všetci partnerskí vodiči musia spĺňať rovnaké požiadavky, aké sa vzťahujú na každého vodiča taxislužby – mať platný preukaz vodiča taxislužby, koncesiu na jej prevádzkovanie a vozidlo registrované ako taxi,“ tvrdí hovorca Boltu Jan Huk.
Na získanie preukazu vodiča vozidla taxislužby musia – dopĺňa v odpovedi pre HN – absolvovať lekársku a psychologickú prehliadku u príslušných lekárov potvrdzujúcu zdravotnú a psychickú spôsobilosť na vedenie motorového vozidla. „Platnosť týchto dokumentov preverujeme nielen pri registrácii, ale následne aj u všetkých aktívnych vodičov, a to na pravidelnej báze,“ hovorí.
„Dopravní psychológovia majú overovať spôsobilosť záujemcov o prácu v taxislužbe, čo prebieha pomerne náročným testom reakcií vodiča a jeho schopností potrebných v cestnej premávke,“ dopĺňa Branislav Masár, štatutárny zástupca Asociácie Taxi Slovenskej republiky, ktorá združuje tradičné taxislužby fungujúce prevažne cez telefonický dispečing.
Cez dopravného psychológa teda musí prejsť aj vodič zo zahraničia.
2. Vodiči zo zahraničia
Zahraničných vodičov je v online taxislužbách veľa. K presnému číslu sa však nie je možné dostať.
Huk z Boltu neodpovedal, či firma skúma štátnu príslušnosť partnerských vodičov, ani to, aké percento pochádza spoza hraníc a z akých krajín konkrétne.
Ani rezort dopravy nedisponuje informáciou, koľko držiteľov preukazu vodiča taxislužby pochádza z tretích krajín.
„Podľa našich informácií zo spätnej väzby od zákazníkov je to cez 80 percent vodičov,“ odhaduje Masár z Asociácie Taxi. Číslo však nie je možné podložiť oficiálnou štatistikou.
3. Úprava legislatívy a regulácia
Spomenutá asociácia dlhodobo tvrdí, že podmienky pre online platformy typu Bolt či Uber nie sú nastavené správne. „Slovenská legislatíva je najvoľnejšia v celej EÚ. V každom členskom štáte sú určené podmienky. Skúšky odbornej spôsobilosti, pravidlá cestnej premávky, miestopis, základy komunikačných zručností, overenie ovládania štátneho jazyka plus základy angličtiny,“ menuje Masár.
Naznačuje tiež, že môže existovať tendencia rôzne aktuálne existujúce nariadenia obchádzať – zo strany partnerských vodičov platforiem typu Bolt či Uber.
Je však možné, že čoskoro dôjde k úpravám regúl. Hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková pre HN potvrdila, že aktuálne riešia zmeny v pravidlách. „V súčasnosti sa zaoberáme možnosťami, ako upraviť podmienky týkajúce sa vodičov vozidiel taxislužby. Túto oblasť aktívne riešime aj s Ministerstvom vnútra,“ povedala. Čo konkrétne by sa malo meniť alebo sprísňovať však v tejto fáze nekonkretizovala.
Ministerstvo dopravy v tejto súvislosti dostalo aj list od Asociácie Taxi, ktorý má redakcia HN k dispozícii. Združenie žiada preskúšavanie vodičov z cudziny, podmieniť vydanie taxi licencie na jazdu vozidlom, ktoré spĺňa normu Euro 6 a presunúť kompetencie na reguláciu taxislužieb na samosprávy.
Masár zároveň varuje, že ak sa ich požiadavkami nebude ministerstvo zaoberať, tradiční taxikári sú pripravení uskutočniť v novembri sériu protestných jázd.
4. Fenomén menom flotily
Cez aplikácie vozia pasažierov buď samostatní vodiči, alebo tiež takí, ktorí sú zamestnancami takzvaných flotilových firiem. Často majú desiatky vozidiel.
„Počty partnerských vodičov nezverejňujeme, rovnako ani pomer tých, ktorí jazdia „na seba“, a tých, ktorí pôsobia pod flotilami,“ odpovedal Huk z Boltu na otázku, ktorá forma spolupráce prevláda.
Tvrdí, že firmy, ako aj jednotlivcov, si dôkladne preverujú.
„Počas registračného procesu vyžadujeme a manuálne overujeme viaceré dokumenty na základe údajov zverejnených v Jednotnom informačnom systéme v cestnej doprave a na Finančnej správe, ktoré potvrdzujú ich oprávnenie na prevádzku taxislužby,“ povedal pre HN.
Medzi povinné dokumenty pri registrácii flotily patrí, doplnil, občiansky preukaz štatutárneho orgánu spoločnosti, koncesia na prevádzkovanie taxislužby, potvrdenie o registrácii na daňové účely pre DPH, potvrdenie o vedení bankového účtu, pričom majiteľ účtu musí byť totožný s prevádzkovateľom uvedeným na koncesii.
„Následne na pravidelnej báze preverujeme každú flotilu, s ktorou spolupracujeme, na základe vyššie spomenutých dostupných registrov, aby sme sa uistili, že flotiloví partneri spĺňajú všetky zákonné požiadavky. Rovnako sú dokumenty preverované aj na úrovni partnerského vodiča,“ doplnil Huk.
Masár mu oponuje tým, že flotiloví zamestnanci podľa jeho zistení v niektorých prípadoch reálne dostanú možno iba štvrtinu toho, čo pre firmu zarobia a niekedy tiež pracujú dlhšie, ako majú uvedené v zmluvách.
5. Kedy vodiča vyhodia
Výhodou online taxíka zavolaného cez aplikáciu je možnosť udeliť vodičovi hodnotenie okamžite po odvoze. Prirýchlu jazdu, špinavé vozidlo či zlú komunikáciu môže klient „odmeniť“ malým počtom hviezdičiek. Pri akej hranici počtu nahlásených incidentov dochádza k tomu, že Bolt s vodičom ukončuje spoluprácu? Respektíve pri akom poklese počtu hviezdičiek?
„U aktívnych partnerských vodičov vyhodnocujeme hodnotenie na týždennej báze. V prípade, že hodnotenie partnerského vodiča klesne pod 4,5, situáciu riešime. To sa dlhodobo pohybuje v priemere na úrovni 4,88 z 5 možných bodov. Ak vodič dosahuje výrazne nižšie hodnotenie a situácia sa nezlepší, môže dôjsť k jeho permanentnej suspendácii na platforme,“ vysvetľuje Huk.
A koľko incidentov Bolt v skutočnosti zaznamenáva? To hovorca firmy nespresnil. Poskytol iba údaje o nehodách. „V priemere ide o jednu nehodu na 200-tisíc jázd,“ uvádza.
Reakcia Boltu na posledný medializovaný incident
Predovšetkým nás veľmi mrzí, že celá situácia vôbec nastala, a chápeme, že musela byť pre obe strany veľmi stresujúca. Sme radi, že vyšetrovanie polície potvrdilo to, čo od začiatku ukazovali aj naše dáta a systémové informácie – teda, že išlo o technický problém a nedorozumenie. Napriek tomu by sa však počas jazdy nikto nemal cítiť ohrozený a podobné prípady berieme veľmi vážne.
Vykonali sme opakovanú kontrolu a preverenie všetkých dostupných údajov vrátane komunikácie medzi cestujúcou a našou zákazníckou podporou, písomnej aj hlasovej, ako aj záznamov o samotnej jazde. Na základe našich zistení bola komunikácia od samého začiatku vecná a konštruktívna a odpovede zákazníckej podpory boli relevantné, zamerané na riešenie situácie.
V rámci tohto preskúmania sme sa znovu zaoberali aj nahlásenou stratou GPS signálu, ku ktorej došlo na zariadení vodiča. Dáta z platformy túto skutočnosť jednoznačne potvrdzujú.
6. Jazyk ako problém?
Preveruje Bolt nejakým spôsobom či vodiči ovládajú slovenský jazyk? Je ovládanie slovenského (alebo anglického jazyka) kritériom na to, aby šofér mohol jazdiť cez Bolt?
Firma neodpovedala konkrétne, ale odpoveď naznačuje, že nie. „Komunikácia medzi cestujúcimi a vodičmi prebieha priamo v aplikácii Bolt, ktorá vďaka funkcii prekladu umožňuje jednoduchú a pohodlnú komunikáciu pre všetkých“.
Masár ako zástupca tradičných taxislužieb tvrdí, že slovenčinu vyžadujú a preverujú. „Áno samozrejme, pohovory a komunikácia vo firme aj so zákazníkmi prebieha v slovenčine. Plus dbáme o to, aby aspoň desať fráz vedeli aj po anglicky.“
7. Zdravotné znevýhodnenia
Zo skúseností zákazníkov Boltu, ktorých oslovili HN, vyplynul zaujímavý fenomén: vozidlá často šoférujú vodiči s poruchou sluchu či reči.
„Z mojich skúseností je to približne každý piaty vodič,“ opisuje svoj subjektívny dojem Katarína z Bratislavy (redakcia má jej meno k dispozícii). Dodáva, že v jej prípade – ale to usudzovala tiež subjektívne, podľa zobrazeného mena šoféra – išlo prevažne o zahraničných pracovníkov.
V celej populácii je podľa štatistík približne päť percent ľudí, ktorí majú nejakú formu postihnutia sluchu.
Aké percento vodičov Boltu teda má zdravotné znevýhodnenie? Skúma firma pri najímaní vodičov napríklad fakt, či sú držiteľmi preukazu ŤZP? Bolt na túto otázku neodpovedal.
Tradiční taxikári sú voči vodičom s poruchami sluchu pomerne kritickí. „Nechápeme, ako môže bezpečne fungovať v náročnej mestskej premávke napríklad v Bratislave alebo v Košiciach hluchonemý cudzinec, ktorý nepozná mesto, nevie odčítať z pier v slovenčine a celkovo, s týmto hendikepom to nie je bezpečné,“ ohradzuje sa ostro Masár.
Dokonca tvrdí, že niektorí sa za sluchovo hendikepovaných vydávajú iba fiktívne, „aby vzbudili ľútosť zákazníka alebo sa vyhli komunikácii,“. Tieto tvrdenia však nie je možné nijako overiť.

