Cestné hraničné priechody v SR

Hlavným zámerom tejto témy je hranica SR s Ukrajinou. Teda bude tu uvedené, ktoré cestné hraničné priechody s Ukrajinou SR má a ktoré sa plánujú ešte postaviť.

Doplnené tu ale môžu byť (a budú) všetky dnes funkčné cestné hraničné priechody, aby napríklad za 10 rokov bolo jasné, kde boli “pevné hranice SR”, ktoré sa vstupom do Schengenského priestoru zrušia a teda zostane len Ukrajina, ktorej hranica sa naopak stane oveľa stráženejšou, než kedykoľvek predtým.

Zatiaľ ponúkam odkaz na zoznam cestných hraničných priechodov (stav z r. 2004):

ssc.sk/custom/rozvojcs/07_Cestne.pdf

Pre SR má Ukrajina (UA) veľký hospodársky význam, väčšina nákladnej železničnej dopravy sa realizuje s Ukrajinou. V rámci tohto sa vybudoval aj nový terminál pre prekladanie tovarov, čo súvisí s iným rozchodom koľají. To však nie je cieľom tejto sekcie.

Cestná doprava s Ukrajinou je veľmi dôležitá aj pre samotnú Ukrajinu. Ako člen EÚ je SR pre Ukrajinu veľmi dôležitým susedom. Postupne sa investuje do väčšej ochrany hraníc a v rámci tohto sa veľmi vážne uvažuje o tom, že by mali byť min. 2, ideálne 3 významné cestné hraničné priechody s Ukrajinou. Financie existujú tak od EÚ ako aj zo štátneho rozpočtu, pretože toto je posledná hranica, ktorá bude reálne strážená a výhoda SR je, že je krátka.

Dnes existujú s UA 2 cestné hraničné priechody:

Názov priechodu, číslo cesty, kategorizácia cest. hr. priechodu
Ubľa - Malyj Bereznyj, I/74, cest. osob. dopr. a nákl. dopr. do 3,5 t
Vyšné Nemecké - Užhorod E50, I/50 diaľkový - cest. osob. a nákl. doprava

Základné zmeny v rozvoji cestného prepojenia medzi SR a UA:

  1. Prebudovanie cestného hraničného priechodu v Ubli na úroveň cestného hraničného priechodu vo Vyšnom Nemeckom.
  2. Otvorenie ďalších menších cestných hraničnách priechodov, v spolupráci s UA, pri mestách/obciach Veľké Kapušany, prípadne Čierna.
  3. Vybudovanie malých cestných priechodov použiteľných len pre slovenských občanov a občanov ukrajinskej národnosti pri obciach Lekárovce, Petrovce.

V rámci diaľničného prepojenia je v pláne dať ako prioritu výstavbu aspoň 1/2 profilu diaľnice D1 Sobrance-hranice s Ukrajinou.

Návrh diaľničných priechodov v dlhodobom horizonte:

Rakúsko-SR: 2
ČR-SR: 3
Poľsko-SR: 3
Maďarsko-SR: 3
Ukrajina-SR: 1

Mám otázku … po vstúpení do Schengenského priestoru budú oficiálne existovať hraničné priechody s členskými krajinami EÚ ? Ako sa budú chytať zločinci :question:

No a min. s UA sa plánujú vybudovať zatiaľ 1 a neskôr ďalšie 2 nové cestné hraničné priechody. Aj keď na druhú stranu sa aj zlepší ochrana a zabezpečenie hraníc.

Dialniciar: Ako sa budú chytať zločinci?
Už existují tzv. eurozatykače, které platí (zatím ve většině, v budoucnu by měly) ve všech členských zemích EU. Na základě eurozatykače policie kterékoli členské země EU (ať bežná nebo pohraniční na výjezdu ze ze Schengenského prostoru), která zločince přistihne, ho zatkne a zajistí neprodlené eskortování do příslušné vazební věznice státu, kde je trestně stíhán (bez tzv. vydávacího řízení).

Hranicne priechody s clenmi Schengenu budu, ale nebudu tam ziadni prislusnici, co by ta zastavili. Ale v pripade potreby je mozne, aby krajina na svojich hraniciach obnovila na obmedzeny cas kontroly.

Ďakujem za odpoveď. :wink:

Počul som, že sa niektoré tie novostavby prebudujú na obchody. Čo je na tom pravdy :question:

Hraničný priechod vo V. Nemeckom začnú rekonštruovať 19.2. :arrow_right:

dialnice.info/viewtopic.php?t=6042

Prestavba si vyžiada približne 100 miliónov Sk, z čoho asi 45 miliónov Sk pôjde zo Schengenského prechodného fondu a zvyšok zo štátneho rozpočtu.

Myslím si, že toto bude ťažká skúška pre SR aj UA. Lebo Ubľa na to nemá, aby toto zvládla bez problémov. Tam sa jednoducho ani nemôže presunúť oveľa viac colníkov, než tam je dnes, takže čakacie doby budú extrémne. Už asi aj sú, len sa to nikde nepíše.

Mohlo by byť zaujímavé sa teraz opýtať, že prečo sa najprv nezrekonštruovala Ubľa ? Ale odpoveďou by bolo, že preto, aby sa táto záťaž neprejavila zbytočne na opotrebovaní niektorých súčastí hraničného priechodu. Toto je akceptovateľný argument. Ja by som sa však spýtal, prečo sa nezačal robiť skôr aj 3. významný hraničný priechod s UA, ale na to by som sa asi odpovede nedožil.

Obnova mostov cez rieku Ipeľ a súťaž na premostenie Dunaja v oblasti Štúrova

Na začiatku 20.storočia stálo na 160 km dlhom hraničnom úseku cez rieku Ipeľ 47 mostov. Väčšina ich bola počas 2.svetovej vojny zničená a dnes z nich doprave slúži len päť. Vlády Slovenskej a Maďarskej republiky sa v súlade so zmluvou o dobrých susedských vzťahoch a priateľskej spolupráci so zreteľom na vplyv infraštrukturálnych spojení na rozvoj hospodárskej spoluprác rozhodli osem mostov cez Ipeľ obnoviť.

Ide o tieto mosty:

  • Chľaba - Ipolydamásd
  • Ipeľské Predmostie - Drégelypalánk
  • Koláre - Ujkovár
  • Kováčovce - Hugyag
  • Peťov - Pöstenypuszta
  • Bušince - Nógrádszakál
  • Rároš - Rárospuszta
  • Vrbovka - Örhalom

Maďarská strana navyše odporúča zaradnie obnovy ďalších troch premostení v dolnom toku rieky.
V júli 2005 samospráva mesta Ostrihom vypísala súťaž na vypracovanie štúdie premostenia Dunaja medui mestami Esztergom a Štúrovo. Išlo o vyzvanú súťaž, do ktorej pozvali päť projektových organizácií z Maďarska.

Zdroj: Štvrťročník Silnice Železnice, 1/2007
www.silnice-zeleznice.cz

Rekonštrukcia slovensko-ukrajinského hraničného priechodu vo Vyšnom Nemeckom v okrese Sobrance, ktorý bude spĺňať schengenské kritériá, by mala byť ukončená do konca mája.

Všetko zatiaľ pokračuje podľa plánovaných termínov.

Po rekonštrukcii otvorili hraničný priechod v Ubli :arrow_right:

dialnice.info/viewtopic.php?t=7927

Hranicu pretnú nové dopravné cesty :arrow_right:

dialnice.info/viewtopic.php?t=8268

Čím žije pohraničie s Ukrajinou ? Brzdou je stav ciest … :arrow_right:

dialnice.info/viewtopic.php?t=8656

Je tato fotka ozajstna? Kakt uz Slovensko bura hranicne priechody?

sme.sk/vydania/20071214/phot … en_web.jpg

Cela tema sa do tyzdna riadne scvrkne.
Zaujimalo by ma, ci niekto bude mat este statistiky za tento rok podla mesiacov,
konkretne odliv Berg->D4 Jarovce Kittsee.

Neviem, či je reálna, ale priechody sa naozaj rozoberajú. :wink:

A prečo by sa mala :question: Práveže táto téma by mala zostať tak, ako je. Lebo to má svoju hodnotu, až raz bude niekto hľadať informácie - “ako to vtedy bolo”. :bulb:

Myslím, že je to starý priechod Petržalka - Berg, ktorý sa už nejaký ten rok nepoužíval. Ak sa mýlim, opravte ma, kto tade jazdíte bežne.

Preco by sa nepouzival? Stale je normalne v prevadzke :slight_smile:. To, ci sa to prestresenie zburalo, neviem, ale bolo uz uplne zbytocne. Zajtra tade mozno pojdem, dam vediet :slight_smile: