Hlavným zámerom tejto témy je hranica SR s Ukrajinou. Teda bude tu uvedené, ktoré cestné hraničné priechody s Ukrajinou SR má a ktoré sa plánujú ešte postaviť.
Doplnené tu ale môžu byť (a budú) všetky dnes funkčné cestné hraničné priechody, aby napríklad za 10 rokov bolo jasné, kde boli “pevné hranice SR”, ktoré sa vstupom do Schengenského priestoru zrušia a teda zostane len Ukrajina, ktorej hranica sa naopak stane oveľa stráženejšou, než kedykoľvek predtým.
Pre SR má Ukrajina (UA) veľký hospodársky význam, väčšina nákladnej železničnej dopravy sa realizuje s Ukrajinou. V rámci tohto sa vybudoval aj nový terminál pre prekladanie tovarov, čo súvisí s iným rozchodom koľají. To však nie je cieľom tejto sekcie.
Cestná doprava s Ukrajinou je veľmi dôležitá aj pre samotnú Ukrajinu. Ako člen EÚ je SR pre Ukrajinu veľmi dôležitým susedom. Postupne sa investuje do väčšej ochrany hraníc a v rámci tohto sa veľmi vážne uvažuje o tom, že by mali byť min. 2, ideálne 3 významné cestné hraničné priechody s Ukrajinou. Financie existujú tak od EÚ ako aj zo štátneho rozpočtu, pretože toto je posledná hranica, ktorá bude reálne strážená a výhoda SR je, že je krátka.
Dnes existujú s UA 2 cestné hraničné priechody:
Názov priechodu, číslo cesty, kategorizácia cest. hr. priechodu
Ubľa - Malyj Bereznyj, I/74, cest. osob. dopr. a nákl. dopr. do 3,5 t
Vyšné Nemecké - Užhorod E50, I/50 diaľkový - cest. osob. a nákl. doprava
Základné zmeny v rozvoji cestného prepojenia medzi SR a UA:
Prebudovanie cestného hraničného priechodu v Ubli na úroveň cestného hraničného priechodu vo Vyšnom Nemeckom.
Otvorenie ďalších menších cestných hraničnách priechodov, v spolupráci s UA, pri mestách/obciach Veľké Kapušany, prípadne Čierna.
Vybudovanie malých cestných priechodov použiteľných len pre slovenských občanov a občanov ukrajinskej národnosti pri obciach Lekárovce, Petrovce.
V rámci diaľničného prepojenia je v pláne dať ako prioritu výstavbu aspoň 1/2 profilu diaľnice D1 Sobrance-hranice s Ukrajinou.
Mám otázku … po vstúpení do Schengenského priestoru budú oficiálne existovať hraničné priechody s členskými krajinami EÚ ? Ako sa budú chytať zločinci
No a min. s UA sa plánujú vybudovať zatiaľ 1 a neskôr ďalšie 2 nové cestné hraničné priechody. Aj keď na druhú stranu sa aj zlepší ochrana a zabezpečenie hraníc.
Dialniciar: Ako sa budú chytať zločinci?
Už existují tzv. eurozatykače, které platí (zatím ve většině, v budoucnu by měly) ve všech členských zemích EU. Na základě eurozatykače policie kterékoli členské země EU (ať bežná nebo pohraniční na výjezdu ze ze Schengenského prostoru), která zločince přistihne, ho zatkne a zajistí neprodlené eskortování do příslušné vazební věznice státu, kde je trestně stíhán (bez tzv. vydávacího řízení).
Hranicne priechody s clenmi Schengenu budu, ale nebudu tam ziadni prislusnici, co by ta zastavili. Ale v pripade potreby je mozne, aby krajina na svojich hraniciach obnovila na obmedzeny cas kontroly.
Myslím si, že toto bude ťažká skúška pre SR aj UA. Lebo Ubľa na to nemá, aby toto zvládla bez problémov. Tam sa jednoducho ani nemôže presunúť oveľa viac colníkov, než tam je dnes, takže čakacie doby budú extrémne. Už asi aj sú, len sa to nikde nepíše.
Mohlo by byť zaujímavé sa teraz opýtať, že prečo sa najprv nezrekonštruovala Ubľa ? Ale odpoveďou by bolo, že preto, aby sa táto záťaž neprejavila zbytočne na opotrebovaní niektorých súčastí hraničného priechodu. Toto je akceptovateľný argument. Ja by som sa však spýtal, prečo sa nezačal robiť skôr aj 3. významný hraničný priechod s UA, ale na to by som sa asi odpovede nedožil.
Obnova mostov cez rieku Ipeľ a súťaž na premostenie Dunaja v oblasti Štúrova
Na začiatku 20.storočia stálo na 160 km dlhom hraničnom úseku cez rieku Ipeľ 47 mostov. Väčšina ich bola počas 2.svetovej vojny zničená a dnes z nich doprave slúži len päť. Vlády Slovenskej a Maďarskej republiky sa v súlade so zmluvou o dobrých susedských vzťahoch a priateľskej spolupráci so zreteľom na vplyv infraštrukturálnych spojení na rozvoj hospodárskej spoluprác rozhodli osem mostov cez Ipeľ obnoviť.
Ide o tieto mosty:
Chľaba - Ipolydamásd
Ipeľské Predmostie - Drégelypalánk
Koláre - Ujkovár
Kováčovce - Hugyag
Peťov - Pöstenypuszta
Bušince - Nógrádszakál
Rároš - Rárospuszta
Vrbovka - Örhalom
Maďarská strana navyše odporúča zaradnie obnovy ďalších troch premostení v dolnom toku rieky.
V júli 2005 samospráva mesta Ostrihom vypísala súťaž na vypracovanie štúdie premostenia Dunaja medui mestami Esztergom a Štúrovo. Išlo o vyzvanú súťaž, do ktorej pozvali päť projektových organizácií z Maďarska.
Rekonštrukcia slovensko-ukrajinského hraničného priechodu vo Vyšnom Nemeckom v okrese Sobrance, ktorý bude spĺňať schengenské kritériá, by mala byť ukončená do konca mája.
Všetko zatiaľ pokračuje podľa plánovaných termínov.
Cela tema sa do tyzdna riadne scvrkne.
Zaujimalo by ma, ci niekto bude mat este statistiky za tento rok podla mesiacov,
konkretne odliv Berg->D4 Jarovce Kittsee.
Preco by sa nepouzival? Stale je normalne v prevadzke . To, ci sa to prestresenie zburalo, neviem, ale bolo uz uplne zbytocne. Zajtra tade mozno pojdem, dam vediet