6.5.2005 - Ekonomika - strana 11
Cesta do Levíc rozprúdila spory
BRATISLAVA Zatiaľ nikto nevie, či nový investor prinesie Leviciam novú štvorprúdovou či rýchlostnú cestu, alebo len úpravu súčasnej “dvojprúdovky”. Minister hospodárstva Pavol Rusko uviedol, že pre Hankook sa postaví štvorprúdová cesta. Odborníci, ktorí chystali podklady na rokovania, upozorňujú, že sa upraví súčasná dvojprúdová cesta.
“Je dôležité presne zisti, čo sľúbili ministri investorovi. Medzi technickými zlepšeniami súčasnej cesty a postavením novej štvorprúdovky je rozdiel niekoľko miliárd korún,” doplnil zdroj blízky Národnej diaľničnej spoločnosti.
Nastala podobná situácia ako vlani, keď vláda sľúbila automobilke Kii spoji diaľnicou Bratislavu so Žilinou do roku 2006. Teraz sa ukázalo, že sľub nedokážeme splni.
Podľa hovorcu ministerstva dopravy isté je, že reálne sa postaví diaľnica z Nitry po Hronský Beňadik. To je 35-kilometrová čas rýchlostnej cesty na spojnici Nitra - Zvolen, ktorá na dokončenie do roku 2009 potrebuje 7,5 miliardy korún.
“Ide o zrýchlenie asi o tri roky. Peniaze získame bez problémov - čas bude z nových eurofondov a čas šetrením na iných úsekoch,” doplnil Peter Barek z ministerstva dopravy.
Do Levíc je to však ešte ďalších vyše 20 kilometrov, čo je doteraz cesta regionálneho významu.
“S investorom sme prešli všetky okolité cesty. Súčasná široká dvojprúdová cesta z Levíc do Tlmáč im ani neprekážala. Problém bol len posledný asi 11-kilometrový úsek z Tlmáč na R1. Debatovalo sa o viacerých variantoch. Neviem, ako sa to nakoniec uzavrelo, to je nadregionálna vec,” doplnil primátor Levíc Štefan Mišák.
Budovanie štvorprúdovky by si vyžiadalo minimálne 5 - 7 miliárd korún navyše. Čas odborníkov uviedla, že “štvorprúdovka” by nemala pokračovanie a prepojenie na ďalšiu sie. “Reálne by slúžila len na regionálnu potrebu dopravy Levíc a okolia,” zdôraznil Peter Barek. Hustota dopravy aj po započítaní nárastu počtu kamiónov od nových investorov je vraj malá na zdôvodnenie drahej rýchlostnej alebo štvorprúdovej cesty.
“Alebo sa minister pomýlil, alebo sa začalo lobovanie regiónov a lokálnych podnikateľov, aby sa urobili výraznejšie zásahy do dlhodobých plánov o diaľniciach,” doplnil zdroj blízky diaľničnej spoločnosti. Popri Leviciach nemal doteraz vies nijaký koridor ani iná cesta európskeho významu. Nedávno sa však objavili regionálne iniciatívy - presunú rýchlostnú cestu R3. Táto spojnica severu s juhom je zatiaľ nakreslená na mape budúcich diaľnic zo Zvolena do Šiah. Niektorí podnikatelia však presadzujú jej posunutie popri Leviciach cez Štúrovo.
Autor: Jana Morháčová