Česko mení „maximálku“ na diaľnici. Na akom úseku budú môcť vodiči zrýchliť?

  • Česko stojí na čele EÚ a ako prvé povoľuje zvýšený rýchlostný limit na vybranom úseku diaľnice.
  • Pochopiteľne, vyššie tempo bude priamo súvisieť s aktuálnymi poveternostnými podmienkami a dopravou.
  • Kde bude možné jazdiť vyššou rýchlosťou? Kedy k zavedeniu novinky dôjde a ďalšie podrobnosti nájdete v článku.
  • Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

České ministerstvo dopravy a správa diaľnic sa rozhodli skúsiť posunúť hranicu maximálnej povolenej rýchlosti na tamojších diaľniciach. Pilotným úsekom bude časť diaľnice D3, ktorá bola vybraná najmä preto, že jej nový juhočeský úsek medzi Táborom a Českými Budějovicami je moderný, má výborné technické parametre a spĺňa prísne bezpečnostné kritériá.

Na približne 50 kilometroch sa budú môcť vodiči za priaznivých okolností rozbehnúť až na rýchlosť 150 kilometrov za hodinu. Nejde pritom o náhodné číslo – dlhoročné technické normy pri projektovaní českých diaľnic totiž rátajú s istou rezervou, ktorá umožňuje bezpečnú jazdu i vyššími rýchlosťami, než aké boli doteraz zákonom povolené.


image
Ako vodič by ste mali dosiahnuť plný počet bodov. V opačnom prípade sa volantu vyhnite

Spustenie stopäťdesiatky sa predpokladá na prelome septembra a októbra tohto roka. Na stĺpoch už pribúdajú desiatky nových dopravných značiek – celkovo ich má byť viac než 40. Ich úlohou bude dynamicky meniť maximálnu povolenú rýchlosť a informovať vodičov podľa aktuálnych podmienok na ceste. Tento systém bude centrálne riadený a prepojený s meteosenzormi i kamerami monitorujúcimi hustotu premávky.

Ako to bude fungovať v praxi?

Ak bude suchá vozovka, dobrá viditeľnosť a premávka v danom úseku plynulá, vodičom sa na značkách zobrazí „150“ a ušetriť môžu približne tri minúty jazdy oproti doterajšiemu „pomalému“ stavu. Pri daždi, hmle, silnom vetre či nehode sa limit automaticky upraví na bežných 130 kilometrov za hodinu alebo ešte menej.

image

Zvýšená rýchlosť na 150 na úseku českej diaľnice D3.

FOTO: Petr Lundák, MF DNES

Vodič sa musí riadiť práve tým číslom, ktoré aktuálne svieti/zobrazuje sa na tabuli – inak riskuje mastnú pokutu. Česko sa tak stane prvou krajinou v EÚ, kde bude na diaľnici povolená rýchlosť vyššia než 130 kilometrov za hodinu, hoci v Nemecku naďalej existujú úseky bez rýchlostného obmedzenia.

Ide preto o unikátny experiment, ktorý bude pozorne sledovať nielen verejnosť, ale aj mnohí odborníci v celej Európe. Novinka cieli najmä na vodičov osobných áut do 3,5 tony. V rámci tejto kategórie sa horný limit za určitých podmienok zvýši zo 130 na 150 kilometrov za hodinu. Pre nákladné autá nad 3,5 tony a osobné vozidlá s prívesom sa však nič nemení.


image
Nová éra cestných kontrol: Polícia nasadzuje proti pirátom svoju „neviditeľnú“ zbraň

Takéto obmedzenie je zavedené z dôvodu bezpečnosti a fyzikálnych limitov: ťažšie a dlhšie vozidlá majú i dlhšiu brzdnú dráhu a horšie zvládajú náhle manévre, čo by pri vyšších rýchlostiach výrazne zvyšovalo riziko nehôd. Tomu sa chcú kompetentní vyhnúť.

Zvýšená rýchlosť však nie je pre vodičov povinnosťou, ale možnosťou. Ak sa rozsvieti značka „150“, nejde o povinnú hranicu, akou musia motoristi na danom úseku jazdiť. Každý vodič musí rýchlosť prispôsobiť svojmu autu, schopnostiam a aj aktuálnym podmienkam. Pre mnohých bude postačujúca jazda bežným tempom na úrovni 130 kilometrov za hodinu, čo je stále legálne a bezpečné. Polícia aj správca komunikácie opakovane zdôrazňujú, že rýchlosť je „maximálna povolená“, nie „odporúčaná“.

Čo môže nasledovať

A kontrola až príliš „ambicióznych“ vodičov? Na úseku už dnes funguje kamerový dohľad a úsekové meranie rýchlosti. Policajné hliadky budú vychádzať z toho, čo sa aktuálne zobrazuje na značkách. To znamená, že ak systém v daždi zníži limit napríklad na 110 kilometrov za hodinu, prekročenie tejto hranice bude riadne pokutované, aj keď si vodič pamätá, že pred pár kilometrami ešte platila stopäťdesiatka.

Pilotný projekt má ukázať, či zvýšenie rýchlosti prinesie v praxi aj reálne výhody. Zástancovia argumentujú kratším cestovným časom a lepším využitím modernej diaľničnej infraštruktúry. Kritici, naopak, upozorňujú na riziko, že vyššia rýchlosť povedie k ťažším následkom nehôd a k vyššej spotrebe paliva, teda negatívny dosah môže mať na ekologickú stránku.

image

Česká diaľnica D3

FOTO: Petr Lundák, MF DNES

Štát preto bude testovaný úsek diaľnice D3 starostlivo monitorovať. Hodnotiť sa bude nielen spomínaná nehodovosť, ale aj plynulosť premávky, dosah na hlukové zaťaženie či výsledné emisie. Zber dát bude prebiehať minimálne niekoľko mesiacov, podľa dostupných informácií by to malo byť pravdepodobne až do leta budúceho roka.

Ak sa pilotná časť diaľnice osvedčí, v hre budú aj ďalšie úseky. Najčastejšie sa spomínajú vybrané kilometre diaľnice D11 smerom na Hradec Králové alebo zmodernizované časti diaľnice D1. Pražský okruh (D0) sa však medzi kandidátmi neobjavuje a dôvod je jednoduchý – hustá premávka a kolóny by vyššiu rýchlosť aj tak prakticky vylučovali.

Dôležité je aj medzinárodné hľadisko. Česká republika sa vďaka tomuto kroku dostane na mapu európskych dopravných inovácií a v prípade úspechu môže inšpirovať k podobnému kroku ďalšie štáty, ktoré dnes uvažujú nad tým, či je tempo 130 kilometrov za hodinu ešte stále univerzálne vyhovujúca hranica alebo je vhodné pristúpiť k zvýšeniu. Vrátane Slovenska.

1 lajk

Táto téma bola automaticky uzavretá po 2 minútach od poslednej odpovede. Nové odpovede už nie sú povolené.