Úsek od Brna na D1 (cca 30 km) má být rozšířen v předstihu, tam by to mohlo hotovo tak v r. 2011 - 2012 (zbytek D1 do Prahy bude rozšířen podstatně později).
Přestavba železničního uzlu Brno, v rámci které by mělo být přesunuto hlavní nádraží, zatím ještě nebyla zahájena, předběžně je plánována na první polovinu příštího desetiletí.
Pokud vím, tak se v Brně zatím vážněji neuvažuje o “těžkém” metru, ale pouze o převedení některých částí tramvajových tratí pod zem. Zatím je to pouze ve stádiu posuzování různých variant.
Každé mesto väčšie ako 250 tis. má nárok na jednu linku metra, ideálne je to prepojenie najväčšieho sídliska s centrom mesta s ďalšími zastávkami podľa dôležitosti.
No jedna linka to by bol v Brne dost problem, ma skvelu elektrickovu dopravu a vybrat z toho jednu trasu metra by bolo ozaj tazke. A co sa tyka sidlisk, nie je to ako v BA ze Petrzalka je velka a zbytok vhladom k nej maly, Brno je postavene trosku komplexnejsie, naozaj tazke metro v Brne je zbytocne Stefan . Ale casom moze dosjst aj na neho, ale ako sam si spominal tie megainvesticie ako tunel Dobrovskeho, rpesun Hlavniho nadrazi, pomalicky ale isto kolabujuca doprava v casoch spicky … kde na to vziat?
Po výstavbe metra prichádza automaticky k preriedeniu verejnej dopravy nad zemou a získané plochy sa využívajú inak: nové parkoviská, zelené plochy, nové cesty.
Financie. Žiadna dopravná stavba verejného charakteru nie je priamo zisková. Ani metro v Prahe. Takže kde ? Štát - my všetci.
Metro v Brně je zbytečný luxus. Stejně tak v Bratislavě. Podle mě by se mělo víc investovat do tramvajových tratí, rekonstrukce, stavba nových tratí, nákup nových vozů. Jsou to reálné cíle oproti metru a určitě stoupne kredit MHD u cestujících a budou ji více využívat. A o to tu jde nebo ne? Za relativně málo peněz hodně muziky. Samozřejmě podporuji zakopáni v CMO
Problémom v Bratislave je, že síce pomerne rozsiahla električková sieť je postavená tak, že nezvláda nápor cestujúcich. Je postavený veľmi malý okruh a na neho potom naopak nadväzujú veľmi dlhé jednotlivé linky/radiály. Trate sú síce staré (ich kompletná rekonštrukcia by stála 10 mld. SKK, len samotný tunel pod hradom vyjde na 0,5 mld. SKK a musí sa spraviť, lebo už sú tam priesaky vody), ale problémom je, že toto nemôže by nosný dopravný systém a nové trate nie je moc kde stavať. Stačí jedna dopravná nehoda na niektorej radiále a tá následne celá kolabuje.
Sieť trolejbusov je celkom slušná, ale sieť je stará a pri výpadkoch elektrickej energie vypadávajú celé bloky a to vrátane svetelných križovatiek a električiek a vtedy doprava kolabuje totálne. Na tieto investície chýba cca. 4 mld. SKK.
Ďalším problémom BA je terén. Také Kramáre alebo Dlhé Diely sú do kopca, do značného stúpania a hlavne v zime tu majú problémy aj staré autobusy aj nové duobusy.
V Bratislave je extrémna zastavanosť, na druhú stranu stiesnené podmienky a myslím si, že Bratislavčania už nechcú to, čo sa stalo pri výstavbe Nového mesta, kedy sa zbúrala 1/4 starého mesta. Taktiež sa rozširujú všetky hlavné cestné ťahy, samozrejme na úkor zelených plôch a voľné plochy sa zastavávajú tiež novými výškovými budovami.
Totálne kolabuje Prístavný most, najdôležitejšia tepna v meste a jeho stav sa každým rokom zhoršuje.
Narozdiel od Prahy či Brna alebo akéhokoľvek mesta v SR, MHD v Bratislave už nepostačuje ani technicky, ani kapacitne. Sú miesta ako Mlynská Dolina (20 tis. študentov tam býva), kde autobusy chodia kĺbové každých 5 minút, mimo špičky každých 10 minút, no v špičke sú totálne preplnené. A častejšie chodiť nemôžu.
Taktiež Praha nemá sídlisko typu Petržalka, kde by bývalo na tak malom území 115 tis. ľudí a kde už dnes chýba 17 tis. parkovacích miest.
Takže výstavba metra práveže potrebná je, no nerealizuje sa z finančných dôvodov SR a hlavného mesta SR. SR nemá 50-100 mld. SKK na metro, že by ho postavilo za 6, resp. 15 rokov. Ale stavať čokoľvek na zemi, nemá význam a preto sa bude realizovať aspoň rýchloelektrička, čiastočne vedená mostom, čiastočne estakádami, aby sa pozemnej doprave vyhla. Náklady sú 8 mld. SKK na jednu trasu, 15 mld. SKK na dve trasy a aj toto je problém pre SR, resp. hlavné mesto SR.
Ak by MHD v BA dnes dostala 1 mld. SKK od štátu, tak ich použije na opravu trate v tuneli pod hradom a nákup nových autobusov. To sú najsúrnejšie investície. Lebo za rok 2006 až 6x horel motor autobusu v BA.
Oporoti tomu si myslím, že stav MHD v Brne je na tom oveľa lepšie.
Keď v meste už existuje koľajový systém, tak by sa mal ďalej rozvíjať ten a nie rozmýšĺať nad nejakými ultradrahými srandami ako je ťažké metro.
V Bratislave je najväčší problém, že sa nenakupujú nové veľkokapacitné električky, tiež koľaje sú v pomerne úbohom stave. Kopať pod zem je až posledná možnosť, ktorá prináša aj nevýhody - pre cestujúceho je lepšíe nastupovať na ulici než fárať do podzemia.
Veľkokapacitná električka = > treba menej vozidiel = > menšia frekvencia vozidiel = > možno viac budovať absolútnu preferenciu pred individuálnou dopravou na križovatkách = > menší cestovný čas a väčšia atraktivita MHD.
Takže potom v Prahe by sa malo metro zbúrať, pretože už tam existoval koľajový systém ?
Ako hovorím, nepoznáš dopravné podmienky mesta BA, lebo keby ano, tak by si toto nenapísal. A ďalšie uprednostnenie MHD pred IAD bude znamenať už totálny kolaps dopravy v meste.
Pre ľudí je oveľa výhodnejšie spolu 20 minút ísť z a do stanice metra, ako sa nedostať do električky či 40 minút čakať v špičkách … a v BA nestačia veľkokapacitné električky systémom menej je viac, pretože to dosiahneš len súčasný stav, ktorý už nevyhovuje.
A ako hovorím: malý okruh a dlhé radiály znamenajú, že električková doprava nebude nikdy skutočným nosným systémom MHD v meste.
Hmm, opravte ma ak sa mýlim, ale v Bratislave je rozchod električiek 1000mm je tak? Lebo keby mala štandartný rozchod, bolo by aj jednoduchšie ju napájať na železnicu, používať väčšie vozne atp… IMHO by Bratislave stačil kombinovaný systém tzn. forma ľahkého metra s využitím moderných električiek ako vozňov, tie by mohli potom mimo centrálnych olastí pokračovať po povrchu ďalej po norálnych trasách, toto pripravuje práve tu diskutované Brno a mne sa to nezdá ako zlý nápad… Ale je pravda že 1000mm rozchod je na to asi málo…
Co se tyce rozchodu v Bratislave, podobny problem existuje v Sofii, pricemz to resi “po Balkansku” - postupne prestavuji trate na 1435mm, ale ta prestavba uz trva asi 30 let a tim padem existuji vedle sebe dve nekompatibilni tramvajove site docela komicka situace a jak vidim, tak se k necemu podobnemu schyluje v Blave_?
Dle mého je velmi sporné, zda o postavení kapacitní komunikace pro tranzit se má rozhodovat v městském referendu.
Jde o to, že když se R43 nepostaví přes Bystrc, pak většina tranzitní dopravy, kterou by plánovaná rychlostní silnice na sebe stáhla, bude jezdit po VMO.
Proto pochopitelně stavbu podporují ty městské části, přes které (po)vede VMO, proti jsou ty, přes které má vést R43.
četl jsem diskuzi shora, kde jste polemizovali o metru. Brno metro nepotřebuje, protože žádným směrem není takový dopravní tah, aby bylo potřeba něco kapacitnějšího než tramvaj.
úvaha o tom, že město nad 250 tis. obyv. by mělo mít alespoň 1 linku metra se dá použít jen právě pro případ, že město má jediné velké sídliště. Rovnoměrně vyvinuté město má mnoho menších dopravních proudů. Obecně asi do 3/4 mil, obyv. při rovnoměrném rozložení není metro potřeba (resp. se taková investice nevrátí), pak naskočí potřeba mít alespoň 2 linky, protože proudy do předměstí překročí kapacitu - ale překročí ji víc proudů zároveň.