Brífing Dzurindu a Prokopoviča pri otvorení nového úseku R1

Brífing predsedu vlády SR Mikuláša Dzurindu a ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča po slávnostnom otvorení nového úseku budovanej rýchlostnej cesty R1 Hronský Beňadik - Rudno nad Hronom, 28. 10. 2003

redaktor
Ja sa pána ministra Prokopoviča chcem opýtať, či by nemohol nejako bližšie upresniť kedy tie ďalšie úseky budú robené a hlavne ma zaujíma ten úsek za Zvolenom.

Pavol Prokopovič, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií
Ďakujem pekne, som rád, že sa pýtate mňa, ale myslím, že kompetentnejšie ma doplní potom pán generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest. Ja sa pokúsim vám zodpovedať na tú prvú časť otázky – to je pokračovanie tých ďalších úsekov až po Zvolen – ako som aj vo svojom vystúpení spomínal, ešte v tomto roku zahajuje Slovenská správa ciest výberové konanie na dodávateľa úseku Rudno – Žarnovica s tým, že malo by sa započať priamo s výkopom v prvom štvrťroku budúceho roku. V rámci využívania štrukturálnych fondov máme zaradené ako prioritu číslo jedna štrukturálnych fondov úsek Žarnovica – Šášovské Podhradie, dve etapy, ktoré takisto by sme chceli po 1. 5., teda po vstupe do Európskej únie, kedy môžeme začať využívať fondy, chceli by sme pripraviť všetko tak, aby sme najneskoršie začiatkom roku 2005 opäť zakopali a začali reálne stavať. Dohromady obidve tieto stavby, resp. tri etapy dohromady budú predstavovať výšku v našich korunách zhruba 5,5 mld. Sk.

Dušan Faktor, generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest
Ešte pár slov k tomu úseku Budča – Kováčová – na jeho dokončenie je potrebných asi 470 mil. Sk, na sprevádzkovanie možno trochu menej, asi 300 mil.. Je samozrejme možné ho dokončiť budúci rok v prípade, že budú tieto prostriedky pridelené na túto stavbu, tak samozrejme je možné ukončiť tento úsek v budúcom roku.

obyvateľ Levíc
Ja by som sa chcel opýtať na úseky predošlé, ktoré nie sú postavené, a keďže sme z Levíc, tak prečo všetky úseky obchádzajú Levice?

Pavol Prokopovič, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií
Viete, ministerstvo dopravy má schválenú koncepciu výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií a stavia sa v zmysle tejto schválenej koncepcie. Na základe tejto koncepcie prioritu dostáva diaľničný úsek D1, to je tá severná trasa diaľnice a rýchlostné komunikácie R1 a R2. Je stanovená trasa taká, aby prechádzala čo najkratším územím, cez aglomerácie najširšie osídlené, takže v tomto smere nemyslím si, že bolo by vhodné teraz prehodnocovať a odkláňať niektoré cesty, ktoré sú prioritou smerom na Levice, ale ja nevylučujem, že v rámci ďalšieho rozvoja cestnej siete, aj rýchlostných komunikácií, potom budú do toho pojaté aj rýchlostné komunikácie, ktoré budú smerovať do Levíc a okolia.

obyvateľ Levíc
Pán minister, Levice sú najväčší okres na Slovensku – 120 tis. obyvateľov. Tá otázka z tohto pohľadu bola položená.

Pavol Prokopovič, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií
Ja súhlasím s vami, nechcem polemizovať, ale tu možno sú aj páni z ďalších miest a povedia, že u nás je to minimálne tak dôležité ako v Leviciach, ale ešte raz pripomínam, pán redaktor, to, čo som povedal – je schválená koncepcia, ktorá hovorí o prepojení istých regiónov na Slovensku rýchlostnými komunikáciami a diaľnicami. A práve to, ako sa buduje teraz, je, myslím si, optimálne prepojenie východu, západu, severu a juhu.

Mikuláš Dzurinda, predseda vlády
Ako častý návštevník Levíc môžem len potvrdiť, že je slušné cestné prepojenie do Levíc.

redaktor
Ja mám na pána ministra jednu otázku – vzhľadom teda na to, že tá rýchlostná komunikácia je podstatne lacnejšia ako sú diaľničné úseky, aj rýchlosťou výstavby, či teda ako dlhodobo by nebola bývala pre Slovensko výhodná alternatíva vôbec pokryť to sieťou rýchlostných komunikácií na úkor povedzme diaľnic.

Mikuláš Dzurinda, predseda vlády
Ja začnem a možno nielen pán minister, ale aj ďalší páni môžu pokračovať. Myslím si, že kocky sú hodené, že boli hodené na základe kvalifikovaných prepočtov. Ja si pamätám na niektoré z tých prepočtov ešte s pánom Šamudovským v roku 1991, keď sme opakovane prehodnocovali a kládli si presne túto otázku, ako ju formulujete vy teraz. Neviem, či pán Šamudovský sa bude na to tak pamätať, ako sa pamätám ja, ale keď sme prvý krát prerátali, že by sme mohli spojiť Košice s Bratislavou – 2015 a s božou pomocou 2010 – tak mnoho novinárov sa na nás pozeralo s takou nedôverou, že čo chceme toľké roky robiť. Pán Šamudovský to nevie, ale ja naňho myslím častejšie, ako si myslí on sám, pretože tak trafiť, tak fantasticky trafiť, ako sa mu to podarilo vtedy v rokoch 1991-92, to, naozaj si myslím, nevyžaduje hlbší komentár. Hovorím o tom preto, aby som vám ukázal, že takéto otázky, takéto prepočty, pomocou moderných metód, ekonomických metód, vtedy si pamätám – s odborníkmi z Európskej banky pre obnovu a rozvoj a iných medzinárodných finančných inštitúcií – sme vykonali a potom boli hodené kocky. A dnes už nie je dôvod ani odborný, vecný, a netreba ani špekulovať, len ísť za tým, čo už bolo z veľkej časti vybudované. Preto s pánom ministrom cestou aj tu, som povedal – sme hovorili o cestách, o diaľniciach – nabádam ho a som rád, ako sa toho chytil, že zapojíme aj súkromný kapitál do toho, aby sme tie časové horizonty zvládli. A veľmi dobre si uvedomujeme, že sú aj Levice, aj R1 je, aj niektoré obce, ktoré sa ťažko prechádzajú ďalej od Zvolena, na Košice sám veľa cestujem, a preto chceme mať taký komplexný pohľad. A ten ostatný dokument, ktorý sme prerokovali vo vláde, ktorý potvrdil, že scelíme tú diaľničnú sieť tzv. severnou líniou, kladie veľmi silný dôraz aj na R1 a aj na to, aby ďalej pokračovali od Zvolena, aby sme budovali kvalitné cesty, aby sme zvládli také úseky, ako sú Ožďany – napríklad veľmi nepríjemná pasáž – aby sme sa dostali aj stredom Slovenska do Košíc kvalitnou rýchlostnou komunikáciou. A koniec koncov je aj istý študijný zámer pre cesty ešte južnejším smerom.

Pavol Prokopovič, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií
Ja len snáď trošku z iného pohľadu sa na to pozriem, lebo to, čo hovoril pán premiér, plne s tým súhlasím, ale myslím si, že treba zobrať do úvahy, že diaľnica a rýchlostná komunikácia – to sú rozdielne parametre jednak z pohľadu technických parametrov, jednak z pohľadu komfortnosti. Čiže rýchlostná komunikácia perspektívne nikdy nemôže plne nahradiť diaľnicu, to je po prvé. Po druhé, diaľničná sieť u nás sa začala budovať pre 17 rokmi, čiže vôbec nejaké úvahy o tom, že by sme – a polovica je už, dá sa povedať, vybudovaná. Čiže hovoriť teraz o tom, že prečo sme to nerobili rýchlostnými cestami, to už je myslím mimo času. A po tretie, ak sa chceme v budúcnosti zaradiť plnohodnotne do európskych koridorov, diaľnicu musíme mať. Rýchlostná komunikácia, ako som povedal, z hľadiska parametrov, je stále len rýchlostná komunikácia, aj keď ju nezaznávam samozrejme, ale stále to nie je diaľnica. A po štvrté – myslím si, že nie je dôvod v tomto smere teraz pochybovať o tom, že venujeme rýchlostným komunikáciám menej dôležitý význam alebo prikladáme tomu menej dôležitý význam, ako diaľniciam. Práve počujem teraz na severe, na diaľniciach, že tu budujeme omnoho viac ako tam, s tým, že nebude to ani na úkor štátneho rozpočtu, na úkor financií, pretože tak, ako pán premiér správne pripomenul, severná trasa diaľnice D1 sa bude budovať z prevažnej časti zo súkromných zdrojov – z prevažnej časti. A všetky, dá sa povedať, peniaze, ktoré idú zo štrukturálnych fondov - absolútne všetky - a peniaze zo štátneho rozpočtu idú vo väčšej miere na rýchlostné komunikácie.

redaktor, SITA
Už ste tu hovorili o pokračovaní R1 smerom teda na Banskú Bystricu, teda od Rudna po Šášovské Podhradie – čo sa týka toho ďalšieho úseku odtiaľto po Nitru – tam to ako vyzerá, kedy sa začne, už sa plánuje?

Dušan Faktor, generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest
Ďakujem za otázku. Ten úsek od Nitry až potiaľto, vlastne to sú úseky Nitra – Malanta a Malanta – Čaradice, tam je trochu problém s územným konaním hlavne v meste Nitra, ktoré požaduje južný obchvat Nitry a preto je tento úsek z hľadiska prípravy komplikovaný. Keď všetko dobre pôjde, tak tam by mohol byť začiatok výstavby až niekedy v roku 2006 – 2007.

tlačový tajomník
Ak nie sú ďalšie otázky, tak vám ďakujem za účasť.

http://www.government.gov.sk/aktuality_start.php3?id_ele=4032