Bratislava má novú dominantu nad Dunajom - Most Apollo

Bratislava má novú dominantu nad Dunajom - Most Apollo

sme.sk/clanok.asp?cl=2365686

[4. 9. 2005 10:49:00]

Bratislava 4. septembra (TASR) - Hlavné mesto SR Bratislava má novú dominantu nad Dunajom - Most Apollo. Prehliadku tejto technicky a esteticky príťažlivej stavby dnes môžu prvý raz absolvovať Bratislavčania a návštevníci mesta, 5. septembra most začne slúžiť motoristom, bicyklistom a chodcom.

Most Apollo má pomôcť riešiť vnútromestskú dopravu a prispieť k odľahčeniu ostatných mostov, najmä Prístavného mosta; na rozdiel od 4 funkčných mostov má Most Apollo prispieť aj k lepšiemu využívaniu rekreačného územia v Petržalke pre všetkých obyvateľov mesta.

Pri príležitosti otvorenia Mosta Apollo prináša TASR chronológiu jeho prípravy a výstavby, ktorá trvala 31 mesiacov a 2 dni. Výstavba sa rozbehla 2. februára 2003, pôvodný dátumu však bol 2. júla 2002.

rok 1976 - plán výstavby mosta bol už súčasťou Smerného územného plánu mesta Bratislavy s výhľadom výstavby v roku 2000 21. januára 1998 - magistrát hlavného mesta SR Bratislavy schválil výstavbu piateho mosta cez Dunaj, námestník primátora pre dopravu Ján Kotuľa to oznámil novinárom

  1. novembra 1999 - Generálny investor Bratislavy vypracoval prvý projektový zámer na štátnu expertízu a predložil ju na posúdenie Ministerstvu výstavby a verejných prác SR 28. januára 2000 - primátor hl. mesta SR Jozef Moravčík oboznámil premiéra SR Mikuláša Dzurindu o problémoch komunikačných sietí mesta; zo strechy Presscentra si prezreli miesto plánovaného mosta v smere predĺženia Košickej ul. (odtiaľ pracovný názov Most Košická) a v Petržalke sa komunikácia mala napojiť na Dolnozemskú ul. 30. januára 2001 - investorom stavby mosta sa z rozhodnutia magistrátu hl. mesta SR stala spoločnosť Metro, a. s., Bratislava; jej akcionármi sú magistrát (66 %) a MDPT SR (34 %) 15. marca 2001 - vláda SR schválila štátnu záruku na bankový úver pre potreby financovania Mosta Košická; náklady na most vyčíslili na 3,6 mld. Sk, na financovaní stavby sa po 50 % podieľal štátny rozpočet a Európska investičná banka (EIB) 9. apríla 2001 - generálny riaditeľ a. s. Metro Miroslav Kovalčík zverejnil inzerát o uchádzačov na konzultanta a zhotoviteľa stavby v európskom a tuzemskom vestníku verejného obstarávania 4. mája 2001 - viceprezident EIB Wolfgang Roth, primátor hl. mesta Jozef Moravčík a generálny riaditeľ a. s. Metro Miroslav Kovalčík sa v Bratislave dohodli na pokračovaní pôvodného harmonogramu výstavby mosta, ktorú pribrzdili výhrady ochranárov 10. decembra 2001 - zahraničným konzultantom medzi EIB a tuzemskými aranžérmi sa stala britská firma Mounsell 11. februára 2002 - ukončilo sa kreovanie členov výberovej komisie na posúdenie ponúk uchádzačov na zhotoviteľa stavby mosta; prácu komisie sprevádzali pochybnosti, vytýkala sa jej neobjektívnosť a lobingové záujmy zo strany jedného z neúspešných uchádzačov tendra

  2. marca 2002 - definitívny termín predloženia súťažných projektov na výstavbu Mosta Košická po tom, ako bol pôvodný termín 4. marca predĺžený 10. júna 2002 - v rámci medzinárodnej súťaže na Realizáciu diela výstavby piateho mosta cez Dunaj v predĺžení Košickej ul. výberová komisia posúdila štyri ponuky uchádzačov na zhotoviteľa stavby: jedna bola sólo zahraničná ponuka Skanska - DSH Consortium a tri so slovenskou účasťou: Inžinierske stavby Košice-Ganz-HDS Consortium; ZIPP Bratislava a Alpine Mayreder Bau JV; združenie Doprastav & MCE Voest Linz. Víťaz tendra sa nemohol zverejniť, chýbal súhlas EIB so záverečnou hodnotiacou správou o tendri 5. septembra 2002 - EIB po zdĺhavom posúdení vyjadrila na druhýkrát súhlas so správou výberovej komisie tendra na zhotoviteľa Mosta Košická; potvrdila víťaza tendra - združenie s lídrom Doprastav, ktoré ponúklo najnižšiu cenu 2,253 mld. Sk a záväzok, že most postaví za 28 mesiacov 10. októbra 2002 - združenie Alpine, ZIPP a Sibamac, ktoré malo výhrady k práci komisie, a v tendri neuspelo s umiestnením na 2. mieste, podalo na Okresnom súde Bratislava I. žalobu na investora a prieťahy v konaní, neskôr podalo odvolanie proti zamietnutiu jeho návrhu na vydanie predbežného opatrenia vo veci Mosta Košická; združenie chcelo dosiahnuť, aby Metro a víťaz tendra Doprastav nepodpísali zmluvu o diele 29. októbra 2002 - primátor Bratislavy Jozef Moravčík žiada listom predstavenstvo a. s. Metro, aby odvolalo predsedu predstavenstva Miroslava Kovalčíka. Ako dôvod uviedol zodpovednosť za prieťahy vo výberovom konaní; novým predsedom Predstavenstava a. s. Metro sa po hlasovaní akcionárov stal Ladislav Csáder 16. decembra 2002 - súd nevyhovel združeniu Alpine; investorská spoločnosť Metro a dodávateľ stavby Doprastav podpísali zmluvu o dielo na stavbu Mosta Košická 2. februára 2003 - rozbehnutie výstavby mosta a tiež rekonštrukcií priľahlých cestných komunikácií; odhalenie príliš zastaraných inžinierskych sietí, neraz ani nevyznačených v pôvodnej projektovej dokumentácii; autorom projektu mosta je spoločnosť Dopravoprojekt, a. s., Bratislava v spolupráci s a. s. Kerammorpojekt, Žilina 21. júna 2003 - betonáž posledného piliera č. 10 v toku Dunaja

  3. septembra 2004 - začalo sa ojedinelé a technicky náročné otáčanie hlavného mostného poľa upevneného na ľavej strane Dunaja s využitím tzv. naplavovania, za pomoci niekoľkých súlodí na jediný pilier v toku č. 10 pri pravom brehu; otáčanie skomplikovali posuvné klzné materiály, ktoré sa museli vymeniť; operácia sa spomalila a v noci pre zlú viditeľnosť pozastavila

  4. septembra 2004 - úspešne sa zavŕšil presun hlavného mostného poľa po rieke súlodím na pilier v toku, vzdialený 40 m od pravého brehu v Petržalke 13. až 17. júna 2005 - na moste sa uskutočnila statická a dynamická zaťažovacia skúška, jej výsledok potvrdil kvalitné a bezpečné prevedenie jednotlivých objektov stavby a dodržanie parametrov vyznačených v technickej dokumentácii

  5. júna 2005 - mestské zastupiteľstvo po vypísaní ankety pre názov mosta a následných zdĺhavých diskusiách schválilo názov Most Apollo, podľa rovnomennej rafinérie minerálnych olejov; rafinéria postavená v 20. rokoch minulého storočia na území v blízkosti novej stavby mosta, bola počas 2. svetovej vojny zbombardovaná 4. septembra 2005 - slávnostné otvorenie Mosta Apollo za účasti verejnosti a hostí

  6. septembra 2005 - Most Apollo otvorený pre motoristov, linky MHD a súbežné lávky pre cyklistov a chodcov 21. septembra 2005 - Doprastav si vo francúzskom letovisku Nice prevezme za Most Apollo jednu z cien, ktorú mu udelila Európska federácia oceľových konštrukcií