- Jedna časť Bratislavy sa rozvíjala bez významnejšieho dopravného spojenia.
- Teraz na to dopláca zápchami a kolíziami.
- Problémy by mal pomôcť vyriešiť nový dopravný uzol.
- Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Tak blízko, no zároveň tak ďaleko. Obyvatelia husto obývanej časti bratislavského Ružinova majú obchod s náradím či nábytkom len na pár desiatok metrov.
V Bratislave koncom júla 2025 spustili novú električkovú trať do Petržalky. VIDEO: HNtelevízia
Od nákupnej zóny ich však delí rušná cesta a železničná trať. Niekomu však takáto bariéra neprekáža. V húštine pri koľajach sú preto vyšliapané chodníčky do obchodov či firiem aj napriek zákazu.
Čoskoro by sa však tento stav mohol zmeniť k lepšiemu. Štát, mesto a časť Ružinov na tomto mieste totiž plánujú spoluprácu, ktorá by mala vo výsledku priniesť unikátny dopravný uzol, ktorý vznikne neďaleko obchodu Hornbach na Galvaniho ulici.
V ňom by sa zbiehali vlaky, električky, autobusy a profitovať by z toho mali aj cyklisti.
Tri kroky
Úspech tohto projektu však bude závisieť od spolupráce zúčastnených strán. Prvý krok musia podľa starostu Ružinova Martina Chrena podniknúť železnice, ktoré tam plánujú postaviť TIOP Ružinov. Ide o zastávku vlakov s možným prestupom na iné dopravné prostriedky a s podchodom pre peších.
Ďalší krok bude mať na starosti mesto a mestská časť. „Ľudia by vyšli na parkovisku, kde postavíme garážový dom a na prízemí budú mať autobusovú stanicu pre mestské aj medzimestské autobusy. V ďalšej etape mesto dostavia predĺženie električkovej trate. Chceme tam urobiť priestor aj pre bicykle, keďže tam vedie cyklotrasa. Bude to jediný uzol pre všetky druhy dopravy,“ vysvetľuje zámer Chren.
Dodáva, že majú z eurofondov predschválený projekt a nová budova by mala vzniknúť tam, kde sa križuje Astronomická s Vrakunskou cestou a aktuálne tam má konečnú autobusová linka číslo 39. „Sme vo fáze projektovania,“ vysvetľuje.
Električková trať v Ružinove by mala v budúcnosti končiť pri Hornbachu. FOTO: Hlavné mesto SR Bratislava
V okolí trati vidieť vyšľapané chodníčky. FOTO: Google Maps
Trasu, kde má vzniknúť železničná zastávka, aktuálne rekonštruujú. Ide o projekt financovaný z plánu obnovy, v rámci ktorého sa vynoví celý úsek medzi železničnou stanicou v časti Nové Mesto a Ústrednou nákladnou stanicou. Podľa hovorkyne železníc Petry Lánikovej bola v auguste ukončená prvá etapa a zatiaľ ide všetko podľa plánov.
Podľa zmluvy by sa mala koľaj urobiť do 11. novembra. Chren hovorí, že už pri rekonštrukcii koľají železnice počítali s mestským projektom v oblasti priecestia z Ivanskou cestou a pod koľajami osadili chráničky, aby sa trať nemusela znova rozkopať.
Citlivý bod
Toto križovanie je známy citlivý bod, kde často dochádza ku kolíziám a tvoria sa tu aj zápchy. Mesto chce situáciu riešiť novým semaforom a k tomu všetkému má dodať projekty práve Ružinov.
„Je to projekt, ktorý je založený na tom, že sa trochu rozšíri jazdný pruh v smere na Vrakuňu, dorobí sa bezpečný priechod pre chodcov a osadia sa semafory, ktoré budú zladené s vlakovými semaformi,“ povedal Chren s tým, že čoskoro chcú vybavovať stavebné povolenia.
Následne to celé odovzdajú mestu, ktoré má projekt zaradený v rozpočte na budúci rok. „Ak sa podarí vybaviť povolenia, budúci rok v lete by sa to mohlo robiť. Sú tam aj nejaké pozemky, ku ktorým treba získať vzťah,“ dodal Chren.
Železnice zatiaľ nevedia, kedy začnú stavať novú zástavku pre vlaky, bude to však po Vrakuni ďalší podobný projekt v poradí.
Na základe vyjadrení šéfa železníc pre Denník N Ivana Bednárika by mohol predbehnúť aj výstavbu na druhom konci mesta pri nákupnom centre Bory, ktorá sa už takmer začala realizovať, avšak štát sa s mestom nevedeli zladiť v prípade sesterského projektu predĺženia Saratovskej. Aktuálne teda Ružinov aj napriek slabšej pripravenosti môže predbehnúť projekt v Lamači.
„Po schválení projektovej dokumentácie a získaní právoplatného stavebného povolenia bude možné zo strany ŽSR pristúpiť k vyhláseniu verejného obstarávania na výber zhotoviteľa stavebných prác,“ povedala Lániková.

Zrýchlenie trate na Záhorí spustilo domino efekt. Odsúva sa preto nová stanica na severe Bratislavy
Riešia aj iný megaprojekt
Kvôli predĺženiu električkovej trate o zhruba jeden kilometer od súčasnej konečnej sa robia zmeny v územnom pláne a zámer čaká na schválenie na envirorezorte. Predĺženie trate bude od dnešného obratiska pokračovať estakádou ponad Vrakunskú cestu a železničné trate a následne sa popri obchodnom centre Hornbach ukončí pri zastávke železníc.
V ďalších etapách by mohli električky pokračovať výhľadovo po Avion a letisko. Podľa zámeru by sa s výstavbou malo začať takto o rok v októbri a skončiť v roku 2028. Cenovka vyzerá zatiaľ na 40 miliónov eur. Avšak vzhľadom na pripravenosť je tento termín málo pravdepodobný. TIOP mal dovtedy už stáť, avšak s výstavbou sa stále nezačalo.
Aktuálne mesto súťaží dodávateľa na modernizáciu električkovej trate v Ružinove za predpokladaných 102 miliónov eur. Tá by mala trvať viac než dva roky.


