Bez tunela, na rozhraní krajov, mimo Michaloviec. Známy je t

Bez tunela, na rozhraní krajov, mimo Michaloviec. Známy je top variant D1 na Zemplín

Pomôže všetkým, tvrdia občianski aktivisti.

Jana Otriová
Jana Otriová
redaktorka
Odoberať autora
Diaľnica na Zemplín je o krok bližšie k realite. Štúdia realizovateľnosti vybrala variant G.
Diaľnica na Zemplín je o krok bližšie k realite. Štúdia realizovateľnosti vybrala variant G. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)
Písmo:A-|A+
diskusia (1)
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára so zhrnutím podstatných správ dňa.
Zapnite si odber jedným klikom. ]

ZEMPLÍN. Národná diaľničná spoločnosť zverejnila štúdiu realizovateľnosti pre najvýchodnejšiu časť diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou.

Občianski aktivisti sú s výberom najoptimálnejšieho variantu spokojní, považujú ho za najlepší. Diaľničiari aj rezort dopravy upozorňujú, že sme len na začiatku dlhej cesty.
Štúdia posudzovala viacero faktorov

Multimodálnu štúdiu realizovateľnosti úseku diaľnice Bidovce – Vyšné Nemecké začal pre Národnú diaľničnú spoločnosť pripravovať Dopravoprojekt v lete pred dvomi rokmi.

Mala posúdiť, ktorý variant je dopravne, technicky a ekonomicky najvýhodnejší a najšetrnejší k životnému prostrediu.
Súvisiaci článok Na Zemplín má ísť diaľnica v štyroch pruhoch, Rážov rezort o Trnkovej analýze nevie Čítajte

„Budeme sa pozerať na to, ako je technicky náročné realizovať diaľnicu, cez aké ochranné pásma sú varianty navrhnuté, čo je dôležité pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Tretie kritérium je majetkovoprávna situácia pod cestou, aby sme dokázali čo najefektívnejšie zrealizovať proces majetkovoprávneho vysporiadania,“ povedal v apríli v Humennom minister dopravy Jozef Ráž ml. (Smer).

Zároveň uistil verejnosť, že určite pôjde o plnohodnotnú štvorprúdovú diaľnicu.
S tunelom sa nepočíta

Celkovo sa posudzovalo jedenásť variantov. Variant G vyšiel ako najoptimálnejší. Má dĺžku 72,02 kilometra, s tunelom cez horský priesmyk Dargov nepočíta.

Sú na ňom navrhované dve veľké jednostranné odpočívadlá, jedno pri Michalovciach, druhé pred štátnou hranicou Vyšné Nemecké s chráneným parkoviskom pre nákladné vozidlá.

Mimoúrovňové križovatky sú navrhnuté pri obciach Dargov, Parchovany, meste Michalovce, obce Zalužice a meste Sobrance.
Báthory: Je to najlepší variant, lobovali sme zaň

Peter Báthory, predseda občianskeho združenia Diaľnica na Zemplín, výber severného variantu G hodnotí pozitívne.

„Veľmi sme zaň lobovali. Má viacero výhod,“ hovorí. Prvou je, že ide severne od Michaloviec, čím sa vylúči „upchávanie“ dopravy v meste tranzitnou dopravou smerujúcou na horný Zemplín.
Súvisiaci článok Diaľnica na Ukrajinu má byť bez tunela Dargov, vyriešiť musia Michalovce Čítajte

„Až po Michalovce ide na rozhraní Prešovského a Košického samosprávneho kraja. Pomôže oveľa väčšiemu počtu ľudí a regiónov dostať sa ľahšie a rýchlejšie na diaľnicu. Napríklad Vranov nad Topľou bude mať dostupnosť na diaľnicu sedem minút, Humenné 15,“ vyratúva.

To by mohlo podľa Báthoryho výrazne napomôcť príchodu nových potenciálnych investorov do celého Zemplína.

V neposlednom rade prospeje aj rozvoju cestovného ruchu nielen na Zemplínskej šírave, ale aj na Domaši.

„Keď sčítavali dopravu v roku 2021 v jarných a jesenných mesiacoch, smerom na Šíravu prechádzalo približne deväťtisíc áut denne. V obci Dargov denne prejde na Zemplín vyše 20-tisíc vozidiel,“ zdôrazňuje. „Veríme, že pomôže zlepšiť životnú úroveň ľudí na celom Zemplíne.“
Súvisiaci článok Kmeť: Diaľnica na Zemplín má strategický význam. Či bude dosť efektívna, určí štúdia Čítajte
Ešte dlhá cesta

Hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková doplnila, že finálny výsledok vzíde až z posudzovania vplyvov na životné prostredie a následných konaní.

„Začali sme pripravovať zámer na posudzovanie EIA, následne budeme pokračovať s povoľovacími konaniami a verejným obstarávaním. Zároveň pripravujeme zaradenie týchto úsekov D1 medzi strategické investície. Od všetkých týchto procesov bude závisieť, kedy sa začne s výstavbou a, samozrejme, aká bude cena,“ uviedla.

Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Tomáš Ferenčák potvrdil, že na prípravu zámeru EIA a na samotné posudzovanie vplyvov na životné prostredie je spoločnosť „technicky aj kapacitne pripravená“.

„Faktom ostáva, že posudzovanie vplyvov na životné prostredie a ďalšie konania nie sú výlučne v časovej réžii našej spoločnosti,“ dodal.
S optimizmom rok 2027

Aj keď sa rezort dopravy odpovedi na časový horizont výstavby a jej financovanie vyhol, Báthory sa nádeja, že vláda by mohla schváliť úsek diaľnice ako strategickú investíciu ešte v tomto roku. EIA by v prípade bezproblémového konania mohla byť realitou už o rok o takomto čase.

„Do roku 2023 príprava výstavby diaľnice u nás trvala v priemere 14 rokov. Nový zákon o strategických investíciách by ho mohol skrátiť až o polovicu,“ myslí si.

Optimistický scenár podľa Báthoryho počíta s rokom 2027. „Keby to tak chceli aj vládni predstavitelia, vtedy by už mohli poklepávať základný kameň."

Odhadovaný náklad na výstavbu úseku diaľnice na Zemplín variantu G je 1,33 miliardy eur bez DPH.
Súvisiaci článok Hranicu zväčší Ukrajina i Slovensko. Cez Vyšné Nemecké povedie diaľnica Čítajte

Aktuálne na to peniaze Slovensko nemá, pomôcť by mohli externé zdroje z Európskej únie i pomoci Ukrajine.

„Po štyroch rokoch fungovania a vyvíjania aktivít zažívame neuveriteľne dobrý pocit. Keď som po prvýkrát videl vizualizáciu, mal som slzy v očiach. Je to prvý väčší úspech, aj keď je to len jeden krok vpred, ktorý nás posúva k vytúženej výstavbe,“ hovorí Báthory.

„Zvýšila sa u nás miera optimizmu a veríme, že budeme ďalej pokračovať,“ uzatvára.

Združenie Diaľnica na Zemplín zastupuje vyše 450 samospráv zo Zemplína, čo je asi 350-tisíc obyvateľov.

Čítajte viac: dolnyzemplin.korzar.sme.sk/c/23 … mplin.html