Baterkáreň otvára diaľničné plány. Štát prehodnotí južnú R7, v hre je aj obchvat a nová stanica
24.06.2024, 00:00
Tomáš Garai
TOMÁŠ GARAI
Rýchlostná cesta R7 sa pripravovala veľkým tempom, keď patril rezort dopravy strane Most-Híd.
Následne sa autostráda v prioritách prepadla.
Nové plány s baterkárňou v Šuranoch však znova otvárajú diskusiu okolo južného ťahu. Mal by prechádzať necelé štyri kilometre od fabriky.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Svet sa uberá k elektromobilite a dôležitou súčasťou tohto procesu je zabezpečenie dostatku „šťavy“ pre nové vozidlá. Kým okolité krajiny ako Poľsko a Maďarsko sa stali v tomto smere lídrom v regióne, Slovensko žiadnu fabriku na výrobu nosičov energie zatiaľ nemá.
Reklama
X Skryť reklamu
image
Baterkáreň v Šuranoch láka v tichosti ďalšie dve nové miliónové investície. Jednu chce využiť Orlen aj Duslo
To by sa však malo do dvoch rokov zmeniť. Štát odklepol stimul pre čínsko-slovenský projekt na juhozápade Slovenska vo výške takmer štvrť miliardy eur. Nová investícia bude podľa ministerky hospodárstva Denisy Sakovej druhou najväčšou v histórii krajiny a do priemyselného parku v Šuranoch poputuje 1,2 miliardy eur.
Takúto investíciu, ktorá ponúkne pracovné miesto pre viac ako tisícku zamestnancov, nemôže ignorovať ani rezort dopravy pod vedením nominanta Smeru Jozefa Ráža, keďže pohyb ľudí či tovaru tak trošku v zabudnutom regióne bude po príchode nového hráča čulejší.
Reklama
Čoraz viac sa začína skloňovať oprášenie projektu rýchlostnej cesty R7 smerom na juhozápad.
Priority vyhodnotia
Táto diaľnica sa tešila priorite v období, keď mala pod palcom rezort dopravy menšinová strana Most-Híd. Autostráda sa ako súčasť projektu obchvatu Bratislavy potiahla po obec Holice a ďalšie úseky po Dunajskú Stredu až Nové Zámky sa intenzívne pripravovali.
Za bývalej vlády však úseky zamrzli, keďže v zozname priorít, ktoré si ministerstvo v tomto čase určilo, nevychádzali dobre a umiestnili sa na 38. priečke a nižšie.
Teraz však môže dôjsť k zmene. Rezort síce naďalej komunikuje, že majú nízku prioritu a prednosť má D1, D3 na Kysuciach a R4 pri Prešove, no plán sa môže meniť.
„Pravidelne naše priority vyhodnocujeme a príchod veľkého strategického investora môže spôsobiť urýchlenie niektorých projektov, napríklad v tomto prípade rýchlostnej cesty R7, kde na štyri úseky medzi Holicami a Novými Zámkami je vydané právoplatné územné rozhodnutie,“ odkazuje odbor komunikácie.
Dodávajú, že urýchlenie prípravy bude závisieť od toho, či bude dostatok peňazí.
Ide konkrétne o tri úseky – od Holíc po Mliečany, od Mliečan po Dolný Bar a od Dolného Baru po Nové Zámky. Ich dĺžka je takmer 60 kilometrov a cena podľa posledných odhadov vychádza dokopy zhruba na viac ako 800 miliónov, z čoho polovicu pohltí takmer 40-kilometrový najvýchodnejší úsek. Budúca trasa R7 bude od priemyselného parku vzdialená 3,7 kilometra.
Primátor Šurian Marcel Filaga vraví, že rokovania o tom, v akej miere bude treba riešiť infraštruktúru v okolí nového priemyselného gigantu, sú stále v procese.
Od začiatku júna beží takzvaná malá EIA, teda posudzovanie vplyvov na životné prostredie pre priemyselný park Šurany v menšom rozsahu. Jej súčasťou je aj dopravná štúdia, ktorá odkrýva, s čím všetkým môžu obyvatelia zhruba desaťtisícového mestečka na juhozápade počítať.
Okrem výhľadu pre autostrádu R7 sa tu počíta aj s preložkou cesty prvej triedy a cesty druhej triedy. Nová trasa cesty 64 je navrhovaná v dvoch hlavných koridoroch, z ktorých jeden vedie z Nitry na Topoľčany s napojením na cestu I/9 a výhľadovo na rýchlostnú cestu R2.
Druhý koridor z Nitry na Hlohovec počíta s napojením na diaľnicu D1. Preložka cesty druhej triedy bude prakticky obchvatom Šurian a mala by odbremeniť od dopravy centrum.
Filaga dodáva, že keďže sú Šurany malé, ale pomerne „rozlezené“ mesto, snaží sa u kompetentných vybaviť aj nové cesty pre cyklistov. „Budeme radi, keď ľudia budú môcť viac chodiť do práce na bicykli,“ povedal pre HN. Počíta tiež s možnosťou, že by investícia priniesla aj vynovenie starej železničnej stanice.
Vlečka aj nová stanica
Čo je zatiaľ isté, je napojenie územia na okolitú infraštruktúru okružnou križovatkou s priemerom 40 metrov. Po vonkajšom obvode areálu bude viesť cesta, chodník aj cyklochodník a budú tam aj tri páry autobusových zastávok.
Nový výrobný závod bude napojený aj na železničnú dopravu. Napojenie je navrhnuté odbočkou z jednokoľajnej trate Nové Zámky – Šurany, a to medzi výhybňou v Bánove a železničnou stanicou v Šuranoch, asi tri kilometre pred stanicou. Vznikne tu nová železničná stanica a vo fabrike vyrastie aj železničná vlečka, ktorú bude mať v správe súkromník.
„V Šuranoch bola posledná veľká rekonštrukcia, keď sa robila nová výpravná budova, ktorá sa postavila ešte za socializmu. Dávno sa tam nedialo nič veľké a ak sa tam niečo dialo, len elementárna údržba,“ dodáva odborník na železnice Jiří Kubáček.
Šurany sú pritom dôležitou železničnou križovatkou a stretávajú sa tu jednak vlaky, ktoré pokračujú na južnej trati z Bratislavy smerom na Košice, a jednak regionálne spoje medzi juhom a Nitrou. Podľa Kubáčeka však trať kapacitne stačí a veľké investície si pravdepodobne nevyžiada.
V prípade osobnej dopravy si vyžaduje nárazový dovoz pár sto ľudí, počíta sa tu so 450 pracovníkmi na jednu zmenu. „Že by si tu vyžadovala veľkolepú zmenu uzla, to vôbec nie. Podľa mňa pôjde len o dostavbu nevyhnutnej infraštruktúry. Možno sa bude dorábať vlečka,“ dodal odborník.
Podľa nitrianskej župy by dopravnú situáciu zlepšila výstavba diaľnice, ako aj opravy ciest prvej triedy. „V prípade, že bude nadradená dopravná infraštruktúra naďalej chýbať, mali by nákladnú dopravu zabezpečiť železnice. Tu je však následne prirodzene potrebné zmodernizovanie železničnej dopravy,“ povedala hovorkyňa Nitrianskeho samosprávneho kraja Silvia Zeumerová.
Z budúceho priemyselného parku sa dostanete na rýchlostnú cestu R1 zhruba za 30 minút a následne na diaľnicu D1 za hodinu. Keď sa vyberiete na juh, najbližšia diaľnica je v Maďarsku neďaleko Komárna a cesta sem trvá zhruba hodinu. Prieskumy ukázali, že až 80 percent dochádzajúcich pracovníkov by malo byť práve z južného smeru, teda od Nových Zámkov a Komárna.