Banky súťažia o úver pre diaľničnú spoločnosť
(28.07.2005; Trend; č. 29/2005, s. 7; pma)
Úver za desať miliárd korún má financovať výlučne dostavbu rozostavaných diaľníc, nie nové projekty
Dostavba rozostavaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest by sa mala urýchliť. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) totiž minulý týždeň vo Vestníku verejného obstarávania vyhlásila tender na poskytnutie syndikátneho úveru. “Výška úveru by mala byť fixovaná na desať miliárd, s možnosťou rozšírenia o ďalších päť miliárd korún,” spresňuje hovorca firmy Marcel Jánošík. Peniaze chce diaľničná spoločnosť použiť výlučne na urýchlenie dostavby rozostavaných, nie na financovanie výstavby nových úsekov.
Tendrovú dokumentáciu si zatiaľ podľa M. Jánošíka prebralo dvadsať finančných inštitúcií. “Predpokladáme, že to už sú všetky subjekty, ktoré sa na tendri zúčastnia,” dodáva. Až 80 percent z prihlásených bánk je podľa neho etablovaných na Slovensku, zvyšok sú banky s pôsobnosťou v zahraničí. Podľa M. Jánošíka sa na tendri môžu zúčastniť aj nie čisto komerčné banky, teda aj tradičný partner infraštruktúrnych projektov na Slovensku Európska investičná banka.
Záujemcovia musia svoje ponuky predložiť do 8. augusta. Podmienkou účasti v tendri sú napríklad celkové konsolidované aktíva minimálne vo výške 50 miliárd korún, obrat minimálne 50 miliónov eur (1,9 miliardy Sk) za tri roky, ale aj dlhodobý lokálny rating na úrovni BBB+. Víťaza tendra vyberie NDS najneskôr do jesene tohto roka. Hlavnou podmienkou je cenová časť ponuky, teda výška úrokovej miery. Z oslovených bánk pôsobiacich na Slovensku potvrdila pre TREND prebratie tendrovej dokumentácie iba ČSOB.
Časový harmonogram čerpania úveru nechcel M. Jánošík v súčasnosti bližšie špecifikovať. “Bude však totožný s naším harmonogramom dostavby rozostavaných úsekov,” dodáva. Úver bude spoločnosť splácať do roku 2020 z vlastných príjmov. Teda z transferov zo štátneho rozpočtu a výberu poplatkov za užívanie cestnej siete.
Tento rok bude diaľničná spoločnosť hospodáriť s viac ako 17 miliardami korún. Z toho viac ako 11 miliárd tvoria prostriedky zo štátneho rozpočtu a fondov Európskej únie. Ďalších 1,5 miliardy majú tvoriť príjmy z predaja diaľničných známok.